Igånsättning efter bete

M

mimmi_t

Hej!Nu har min pålle gått på bete i 5 veckor med kompisar.Inte alls riden eller tränad.Så nu undrar jag , hur skulle ni sätta igång honom igen? (Han är en normaltränad 6åring)

Sv: Igånsättning efter bete

räkna med att det kan ta lika lång tid som han stått att komma upp i full kondition igen.
Om han har gått i stor hage så har han säkert rört sig en del dagligen, så börja med 30-40 min skritt och utöka stäckan och öka tempot. Jag brukar variera med att rida och ta det för hand. Sen kan man börja lägga in korta travsträckor, men börja med 10 min åt gången och utöka det med sen

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar