Igångsättningsschema för senskadad häst

alazzi

Trådstartare
Kort historik:
Hästen rullade antagligen fast i en box på tävlingsplats. Först feldiagnosticerad av tävlingsveterinären som trodde att hästen hade fått en smäll på kotsenbenet. Kylning av benet och sen trodde veterinären att hästen skulle vara ridbar efter några dagar. Detta hände sista helgen i april.

Hästen blev inte bättre så jag tog ut min ordinarie veterinär efter en tid. Denna veterinär konstaterade att hästen hade en lindrig senskada.

Rekommenderades att skritta 2x20 minuter dagligen och sjukhage. Återbesök skedde i tisdags, 17 juli och hästen är fortfarande lite svullen kring senan.

Nu får jag långsamt öka upp skritten under ryttare, upp till 45 minuter men öka sakta. Får även lägga in 5 meter trav dagligen.

Hästen fick en spruta med "Muller-Wohlfart" som ska fungerar retande på senan så att läkningen påskyndas.

Eventuellt återbesök om 3-4 veckor. Vetrinären tyckte inte att det skulle behövas egentligen om ingen försämring har skett. Men i vilket fall som helst så har jag inte fått några vidare skötselråd så jag måste kolla upp det med veterinären om någon vecka.

Förstår att det är omöjligt att veta hur hästen reagerar så man kan inte gissa om fortsatt igångsättning förrens det har gått några ytterligare veckor.

Åsikter och synpunkter från någon?

Sv: Igångsättningsschema för senskadad häst

Vid senskador är det viktigt med kontrollerad motion som trappas upp i rätt takt så att den nya bindväven ordnar sig till fina elastiska buntar och inte lägger sig kors och tvärs. Tycker att det skrittprogram som du fått av din veterinär verkar rimligt för en lindrig skada i en böjsena. Så följ det så kommer det förhoppningsvis läka utan problem.

Sv: Igångsättningsschema för senskadad häst

Det låter väl som ett vettigt program. Undrlaget bör vara så hårt som möjligt för bästa läkning, asfalt är perfekt, mjuk sand som finns i tex ridhus och paddockar är väl det underlaget man ska undvika.
Kyl gärna efter varje pass, det hjälper jättemkt.

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 275
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 482
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 633
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka