igångsättning

melvin

Trådstartare
hej alla glada! skulle vara roligt att få hära hur ni lägger upp träningen när ni ska börja sätta igång era hästar efter sommarbetet, hur går ni till väga, vad ger ni för foder, och hur länge har ni egentligen göra att få bort era sommarmagar (hästarnas alltså ;) )

Sv: igångsättning

Min var på sommarbete i 5 veckor. Hästar tappar inte kondis och muskler som en människa, för en häst tar det 5 veckor innan det sakta börjar sjunka medans för en människa tar det bara 10 dagar innan det börjar försämras.

Jag rider/aktiverar nu min varannan dag och rider bara ut i skog och mark, inget nötande i paddock. Vissa dagar är det bara skritta och andra dagar läggs även lite trav och galopp in. Men mycket är att traska in i skogen så att han får balans och lyfta på benen. Han är bara 5 år så han behöver verkligen ut i skogen!

Eftersom han går på gräs, dock lite magrare än själva betet så får han 1 liter racing prix, 1 dl betfor, 15 ml b-vitamin och 1½ kg hö.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka