igångsättning

M

MOA

Hur ska jag börja att sätta igång min häst efter 3-4 månaders vila. Han har vilat pga diarré. Vetrinären har tagit prover men inget visat något dåligt. Jag har nu bytt hö och han börjar att bli bättre. Men nu ska jag börja rida igen men hur börjar man bäst. Longering ja hur mycket, hur länge. Jag vill inte börja med att sätta mig upp på honom på engång. Promenader??!!
Jag rider western.

Sv: igångsättning

Jag skulle variera med promenader vid hand, tömkörning och longering. Inte för mycket longering, det är inte alldeles bra med för mycket arbete på böjt spår! Om du börjar sätta igång honom nu, så kan du nog snart börja skritta honom uppsuttet också. :)

Det beror ju på hur pass nedgången han är, promenader är ju alltid bra att börja med, o man brukar inse när hästen är så pass pigg att man kan övergå till mer avancerade saker (då det börjar hoppa upp troll bakom varje buske o fötterna är mer i luften än på backen). Och sen kan man ju tömköra, o nog kan du säkert rida honom oxå lite smått, skritta korta pass o se vad han säger. Longering är jag personligen inte så förtjust i då det är slitsamt för ben o leder, o särskillt inte vid en igångsättning.

prata med din vet som behandlat hästen som sett vilket skick den är i osv.
ja håller på med min nu som stått i 2 månader. Det är ifs en hopphäst som gick svår klass innan han vart dålig och hade otrolig kondition men jag gör så att jag gick med honom i 1v (ca. 1h) sedan skritta jag honom 1v (började med 30min 2 dagar, 40min 2 dagar, 50min 2 dagar o 60min 1 dag) sedan skritta jag 15min, trava 5min, skritta 10min 2 dagar och ökade hela tiden succisivt med 5 min trav varannan dag. jag rider ute på åkrarna, bra för dom att få pullsa lite plus att han får gå mkt på raka spår, dom får bra framåtbjudning och tkr det är skitskoj att vara ute och jobba igen.
jag skulle inte longerna, just för att hästen efter en längre vila inte är van med den belastningen och man måste börja försiktigt. vid belastning blir det små små blödningar i benen och om man belastar för mkt för fort kan det bli en skadlig blödning, därför måste senor osv. byggas upp genom att gradvis öka belastningen, detta gör att senorna istället bli "starkare".

hoppas det hjälpte dig lite iaf!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka