Igångsättning

Islandshesten

Trådstartare
Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket försiktig och hästen är mycket omusklad. En aning stel bak. Däremot inga anmärkningar hos vet! Hur hade nu satt igång denna häst? Vill ta det mycket lugnt.

Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket försiktig och hästen är mycket omusklad. En aning stel bak. Däremot inga anmärkningar hos vet! Hur hade nu satt igång denna häst? Vill ta det mycket lugnt.
Börja med promenader och annat arbete från marken, till exempel tömkörning med fokus på vettig form för att sätta mag- och ryggmuskler och därmed förbereda sig för att bära ryttare. Promenader i upp- och nerförsbackar, mycket off-road för att få lyfta på benen och balansera sig på olika underlag. Jogging som höjer konditionen hos både dig och hästen! :D Finns det möjlighet är det också superbra att ha med hästen som handhäst om du har möjlighet att låna en häst att rida på!

Och sen kan du göra samma saker uppsuttet - rid ut mycket på väg och i terräng, klättra, snirkla mellan trädstammar osv. Och ha fokus på att länga överlinjen och så småningom därifrån flytta tyngdpunkten bakåt i lite samling. Öppna o sluta längs vägar (både uppsuttet och på töm), kortare sträckor i snabbare gångarter, kliv av och gå en bit då och då... Rid korta pass ofta snarare än långa pass då och då.

Jag skulle nog börja med att tömköra, i skritt, sedan utöka med bommar, gärna lite upphöjda. Gärna med inslag av ökad skritt om hästen orkar hålla formen.
Därefter uppsuttet i alla gångarter.
Personligen undviker jag för mycket upp/nerförsbackar på äldre hästar. Men gärna mycket promenad över stock och sten för att få lite styrka och smidighet. :)

Jag har gjort liknande fast min häst hade i princip inte ridits alls på 3-4 år när hon "sattes igång" som 21-åring. Viktigaste principen för mig har varit att hela tiden lyssna på hästen och aldrig pusha om hon inte vill. Tömkörning är ett jättebra sätt att börja, men undvik att jobba för mycket på böjda spår. Helst ut och tömköra i skogen om det är möjligt. Och lugna uteritter, gärna bara skritta i någon månad typ.

Jag låter också alltid äldre hästar gå max varannan dag. Nu har min gamla blivit 23 och nu funkar hon bäst med att ridas bara två dagar i veckan, då är hon pigg och glad och vill träna (går på lösdrift i stoor hage annars tillsammans med unghästar, så hon rör sig ganska mycket ändå). Så lyssna på din häst som sagt. :)

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
858
Senast: Marvin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 941
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka