Igångsättning/vinterträning - ponnytravare?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare HappyBitch
  • Startdatum Startdatum
H

HappyBitch

Hej!
Hur lägger ni upp igångsättning/vinterträningen för era små ponnier? Min har vilat sedan i våras & hela säsongen p.g.a. en skada, men är nu redo att sättas igång för att komma ut på banorna i april-maj....

Han är väldigt rund just nu & har en enorm vinterpäls - ska raka honom för det tar tid för honom & torka eftersom han svettas så lätt & jag vill inte riskera att han blir nedkyld.

Just nu står han på nästan enbart hö, vet ej exakt då han är rätt snabb på att gå & snika åt sig från de stora pållarna i hagen - får lite frukost&kvällshavre enbart för att han inte ska vara utan då de andra får.

Funderar på att börja med att skritta honom ca 30-40min 3-4dagar/vecka i ca: 2 veckor för att få igång honom litegrann & sen börja med kortare steckor i trav....???

Jag tycker ditt upplägg låter bra.

Mitt russ kommer att få gå i hagen tills i februari, då ska jag börja köra igång henne igen, men då har hon en bra grundkondis och håller igång genom att jaga varmblodet i hagen.

Vad är det för ponny du har då?

Är en russvallack på 12år. Han har vanligtvis bra grundkondis, men nu har han vilat så pass länge att jag måste börja med & skritta igång honom. Sen blir det väl lite hårdare träning frammåt februari för & vara i gång till sänsongen börjar.... Lycka till mer era pållisar!

Jo precis, han behöver ju längre igångsättning än dom som redan är grundtränade. Har varierat datumet för igångsättning senaste åren, och hon verkar gå bättre ju senare hon blir igångsatt och ju "sämre" tränad hon är :confused:
Så det blir lite senare i vår än det här året.

Jag har två ponnyer som tidigare tävlat på travet + en till som jag hoppas få ut nästa säsong.

Min äldre hingst är en riktig "race-kille", som springer MASSOR i hagen. Honom brukar det räcka att köra några gånger och sen ta ut honom till start. Han HAR redan grundkondisen i kroppen och ser till att behålla den också. (bäst var väl den säsongen jag inte hade tänkt ta ut honom alls, men när årets sista betäckningssto åkt hem redan efter midsommar så kom jag på att han kanske skulle få göra NÅGON nytta det året ändå... Sen kom jag i nästa andetag på att *OJ, han måste starta inom 3 veckor, annars måste han kvala om* :crazy: Jag spände för och testade av hans kondis - som var helt okej = som vanligt :)... Anmälde honom till tävling och hade väl kört honom några gånger till när det var dags för start. Ville bara ha en godkänd start, så skulle jag träna vidare sen - men den lille busen hade tydligen andra avsikter för han sänkte sitt rekord i den starten!! :eek: I princip HELT otränad, utöver hans spring i hagen...)
Han kommer nog tränas litegrann i vår, med början kanske 4-6 veckor före start, och komma ut och starta några gånger då - om inte annat så för att visa upp sig för hugade stoägare... :D

Mitt sto hoppas jag hitta någon som vill låna nästa säsong. Annars ställer jag henne i avelsboxen i stället.
Och unghingsten ska väl köras in här så snart som möjligt, så kommer han sen tränas lite sporadiskt fram till lämpliga tävlingar dyker upp. (såvida jag inte lyckas sälja honom)

Mina pållar vilar HELT 1 november till 15 december. När ni säger vila menar ni då enbart hage? :confused:Det skiljer sig nämligen lite. Sedan kör jag sex veckor med långsam jogg som utökas upp till 1-2 mil+ ridning 3-5 dagar i veckan och i början av februari börjar vi köra snabbjobb är det tänkt. För start tidigt på året och sedan lite lugnt under sommaren med träning och så en topp igen på hösten :banana:. Mina hästar brukar vara i väldigt bra form tidigt på året men i år tänkte jag låta dem ta det lite lugnare under sommaren så att man kan toppa dem på hösten, dem var lite slitna i höstas nämligen. Unghästarna har vi börjat jogga med och har som handhästar så får vi se när i vår det blir dags för snabbjobb, tränar lite fartlek hemma. Väl mött på tävlingsbanorna i vår :).

Cissi :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 495
Ridning Jag har varit hos vet. med lillskrutten idag och fått klartecken att börja sätta igång honom (han har fram tills nu skrittats för hand/...
Svar
0
· Visningar
743
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter