Igångsättning och träning

K

kaktusen

jag ska sätta igång min pålle efter 10 dagars vila.... och funderar på hur pass försiktig man bör vara.
Jag hade tänkt att först prommernera / tömköra i tre dar, sen skritt + trav uppsuttet kanske två dagar max 30 min.

Tycker ni att det låter rimligt?

Undrar oxå hur bra det går att träna (och helst utvecklas :o) medans hästen går på dygnet-runt-bete?

Sv: Igångsättning och träning

10 dagar tror inte ja man behöver tänka på nåt speciellt..kanske lite lösgörande första dan så hästen kommer igång igen.

jag tycker de går bra att träna när hästen går på bete, klart hästen är lite trött kanske ibland men då kan man ju bara kanske ställa in hästen i boxen nån timma så den för svalka sej lite innan träningen..då brukar dom bli lite piggare om man har problem med slöheten.

Tio dagars vila? Skritta ut en kväll, trava nästa dag och kör sen som vanligt, skulle jag säga. Kanske som Uddatyp säger, jobba lite extra lösgörande. På tio dagar går inte hästen ner sig i kondition...

Jag rider som vanligt när min häst går på bete, hon är inte slöare eller annorlunda alls. Det är bara att köra på :)

En häst behåller sin kondition mkt längre än vi gör. 3 veckor tror jag det var innan den börjar tappa kondis och muskler. Men du behöver kanske inte köra fult ös medvetslös första dagen Skritta ut och trappa upp det på 2-3 dagar, sen borde du kunna rida som vanligt.

Jag tar för givet att det bara är vanlig vila och inte vila pga av skada för då får du nog ta det lugnare. Men då hade du väl iofs haft instruktioner från veterinär.

Tycker det beror på vilken kondis hästen hade innan. Normal eller bra kondis= inget särskilt att tänka på.
Dålig kondis = börja försiktigt och trappa upp, räkna ett par pass innan samma nivå som innan vilan.

Inga vetenskapliga råd, för så insatt är jag inte, men det sägs ju dels att hästarna håller kondis och muskelstyrka ganska länge trots vila, och att hästar med bra grundkondis håller den bättre än "dåligt" tränade hästar.

Om hästen har historik av taskiga leder eller lätt att få spänningar skulle jag ta det försiktigt och mycketgymnastiserande första passen och utifrån det försöka avgöra hur mycket hästen kommer klara av och hur man bör lägga upp träningen, om man inte fått andra direktiv av vet. givetvis!

Med tanke på hur mycket de rör sig på betet så är det nog lungt. Det är väl bra att ta det lite lungt första två tre dagarna men såvida hästen är frisk så kan den nog till och med vara i bättre form än vanligt beroende på hur mycket den rör sig i vanliga hagen.

Jag har en bekant som frekvent hade sin fina dressyrhäst på dygnet runt bete mitt i tävlingssäsongen utan att den blev sämre för det. Hästar som har mycket energi till vardags tycker jag brukar gå som bäst när de är på bete. Äldre/stelare hästar blir ofta lite fräshare av att gå och beta hela dagarna.

10 dagar är ju nästan ingenting men jag skulle nog ha tagit de lung ändå typ skritt en dag, och skritt och trav lösgörande en dag.

Om det är 10 dagars vanlig vila sas (ej pga skada) är det bara att rida "som vanligt" (man känner ju sin häst, så det är bara att känna efter hur det verkar efter lite ridning) särsk om hästen har gått i hage under tiden.

Ang bete beror det helt på vad det är för typ av häst, en del blir väl trötta av att gå ute jämt andra är det kanske ingen skillnad alls på.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka