Igångsättning med AR,Vad för bett?

E

et_flikkan

Nu har min häst blivit 80 % frisk i sin rygg,Equiterapeuten kommer på torsdag och e jag 100 % säker att hon säger att jag får börja rida pollen.Nu är det så att ET har sagt att det bästa för min häst är akademisk ridning eftersom hon har gått med huvudet aldelles för länge och då fått ont i ryggen som påföljd.Det jag undrar är vad jag ska ha för bett när jag börjar rida henne.Min häst är då väldigt känslig och går oftast högt med huvudet med vanligt tränsbett.Har också ett hackamore och ett myler,hon går självklart bäst på hackamoret,men ngt för långt ner.Så vad ska jag använda för bett?.Hackamoret elr mylerbettet?.Sen en annan fråga,finns den nån bra AR ridlärare nära sthlm elr Uppsala.

DSCF1934.jpg
[/IMG]

Detta e min häst på hackamore.=)

Sv: Igångsättning med AR,Vad för bett?

Skulle gärna vilja longera med tyävrr är det nått jag inte kan då vi har gräspadock och sånt vill inte ET att hästen går på eftersom hon har lätt att fastna.

Du har rätt i med det där om hackamore.Hon knäpper väldigt lätt av i nacken om jag inte rider på frammåt,men annars gör hon det inte.Hon är jätte mjuk i sidorna och i munnen,vilket hon inte var förut.

Tränarna ska jag titta lite mer på =).
Tack så mkt för hjälpen :D.

Om du råkar ha en grusplan (gårdsplan) med lite öppen yta funkar det också att longera på. *bara ett tips*

Hoppas att det går bra med att få tränat för någon utav dem!

Haha,ursäkta med jag skrev fel där uppe.ET vill inte att hon går på gräs eftersom hon kan halka :P.

Vi har det men ingen som e jämn.Så tyvärr går det inte :(

Nej det förstår jag att hon inte vill. Risken är att hon halkar och sliter upp det som har läkt sig.

Hoppas att du håller oss uppdaterade om vad som händer med det hela!

Det ska jag göra =)

Menar du att han är känslig i munnen så att bett inte funkar och med hackamore drar han in näsan för mycket? Testa något annat bettlöst, t.ex. sidepull eller ridkapson. Eller gör som jag - ta en remontgrimma och fäst tyglarna i ringarna. Billigt och enkelt att testa och på min häst är det faktiskt detta som funkar allra bäst.

Hon är käsnlig med vanligt tränsbett,går med huvudet högt och spänner ryggen.Med hackamore blir hon lite för avslappnad :P.Då går hon istället för långt ner.Inte på bilden ovan men har andra bilder.Sidepull ska jag köpa på globen sen,ska också köpa ett stångbett för att kunna använde det längre in i framtiden.

Gör som AnnA_ sätt tyglarna i en remontgrimma och testa på inhägnat område. REokmenderas att ha tränsbett/bettlöst med tränseffekt. Stången kan du inte be om böjning med.

Vill du ha "skarpare" bett ex vid uteritt osv så kan du lätt modifiera hackamoret :devil: Har ett utmärkt bettlöst pelham hemma gjort på ett stycke ponnyhack (som du har) och två lösa ringar från en gammal grimma.

Du tar bara upp remmen över nosen på hacket och trär på ringarna, en på var sida och spänner ihop hela kalaset igen. Vips så kan du fästa ett par tyglar på var sida av huvudet på hästen och på så vis få träns-effekt för att bara ta i stången om det går vilt till ;)

et_flikkan skrev:
Sidepull ska jag köpa på globen sen,ska också köpa ett stångbett för att kunna använde det längre in i framtiden.

Ska du införskaffa ngt så skulle jag hellre satsa på en bra ridkapson än sidepull och spara pengar till lektioner, absolut inget stångbett i detta nya läget.

the_connemara skrev:
Vill du ha "skarpare" bett ex vid uteritt osv så kan du lätt modifiera hackamoret :devil: Har ett utmärkt bettlöst pelham hemma gjort på ett stycke ponnyhack (som du har) och två lösa ringar från en gammal grimma.

Du tar bara upp remmen över nosen på hacket och trär på ringarna, en på var sida och spänner ihop hela kalaset igen. Vips så kan du fästa ett par tyglar på var sida av huvudet på hästen och på så vis få träns-effekt för att bara ta i stången om det går vilt till ;)

Jäsingen, vilket bra tips!!! :bow:

Ja det tipset var helt kanon!
Jag skall omedelbart modifiera ett av mina hackamore på det viset.

Jag tycker du ska prova ett "rollerbit" Det är egentligen ett t-team bett, går att ha dubbla tyglar på dvs. både stång och bridongtyglar på samma bett. Det finns att köpa i Bole katalogen på westernsidan.Kostar 245kr. Lycka till!

et_flikkan skrev:
Nu har min häst blivit 80 % frisk i sin rygg,Equiterapeuten kommer på torsdag och e jag 100 % säker att hon säger att jag får börja rida pollen.Nu är det så att ET har sagt att det bästa för min häst är akademisk ridning eftersom hon har gått med huvudet aldelles för länge och då fått ont i ryggen som påföljd.Det jag undrar är vad jag ska ha för bett när jag börjar rida henne.Min häst är då väldigt känslig och går oftast högt med huvudet med vanligt tränsbett.Har också ett hackamore och ett myler,hon går självklart bäst på hackamoret,men ngt för långt ner.Så vad ska jag använda för bett?.Hackamoret elr mylerbettet?.Sen en annan fråga,finns den nån bra AR ridlärare nära sthlm elr Uppsala.

DSCF1934.jpg
[/IMG]

Detta e min häst på hackamore.=)

Börja arbeta henne vid handen från marken först innan du sitter upp. Arbete vid handen gör du med en kapson på henne, du behöver inget bett i början. Kapsonen kommer du ju oxå använda när du rider så alla signaler du ger hästen via kapsonen måste fungera (hon måste förstå dem) från marken först och sen uppsuttet. Inlongeringen och arbete vid handen kan du ju göra nästan var som helst du behöver ingen volt eller paddock. Hästen kan dock behöva "stöd" av tex en husvägg, staket eller liknande när du jobbar på rakt spår. Inlongeringen gör jag på en plan plats i hagen och jag utnyttjar vägkanten till arbete på rakt spår.

Lär din häst att sänka huvudet på kommando så kan du sedan använda det i allt arbete om hon tar upp huvudet. Jag tycker du ska fokusera mycket på att jobba henne bara med kapson och se till att alla rörelser är avslappnade, mjuka och utan spänning så att hon kan sänka huvudet och slappna av. Christina Drangel i vaxholm är en superbra AR-tränare, även Suzanne Cewe är bra. Lycka till!

the_connemara skrev:

Låter som en jättebra idé! Detta skulle jag vilja testa, men tror du att du skulle ha lust att förklara lite mer i detalj hur man gör för jag förstår inte riktigt :o (lite trögtänkt...) Eller ännu hellre visa en bild...!

Hmm... pm:a mig ist så skickar jag bilder på det i detajl och vid ridning, e inge bra på d här med att lägga in bilder o länka till dem. Har tillgång till bilderna på veckorna.

(andra får oxå pma om ni är intresserade, ska se om jag kan få in ngt här i tråden mha min kompis i veckan).

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 405
Senast: AW
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739
Utrustning Har en frågan för er som har mer koll på vad som funkar och inte när det gäller bett till tunga/starka hästar. Jag har alltid tidigare...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama