Igångsättning fång - RÅD?

Tussinussen

Trådstartare
Hoppas att jag kan få lite råd av fånghästägare.....våran russ fick diagnos fångkänning förra veckan, han var inte i värsta fångtillståndet utan han hade stapplig gång och var ovillig att lyfta på framhovarna.

Nu har han gått på Butta sedan i torsdags kväll och har blivit lite bättre varje dag, igår var han rejält bättre och jag tog ut honom på en skogspromenad på typ 100m och det gick jättebra. Han har gått i en barskrapad hage dygnet runt med några timmars boxvila mitt på dagen enl vets. inrådan.

Nu ringde jag vet. för att få råd om hur jag går vidare och hon har gått på semester (va fräckt va! :smirk:) så nu är jag lite villrådig. De andra veterinärerna häromkring är inte "hästveterinärer" direkt....

Tänkte iaf denna vecka ta honom på gradvis längre promenader, men det som jag förstås undrar mest är när han kan börja ha en ryttare på ryggen eller dra sin lilla rockard?

Ni med fånghästar, vad har ni för råd?

Detta var alltså ett halvlindrigt anfall hos en ponny som haft fång tidigare för många år sedan.

Hoppas på några kloka Bukeord! :bow:

Sv: Igångsättning fång - RÅD?

jag red en welsh mountain förut som tyvärr ofta fick fång.
när hon fick fång började jag gå ut och gå med henne på mjukt underlag så fort man såg på henne att hon klarade det utan att ha ont, jag har hört att det är bra att dom rör på sig så blodcirkulationen kommer ihåg i hovarna, då läker det snabbare.
jag var ut och gick med henne ofta, efter ett tag provade jag springa med henne och hon verkade pigg och glad, ömmade inte alls. så då antog jag att man kunde börja rida igen, men jag red bara på väldigt mjukt underlag och tog det väldigt lungt i början :)

Hvåran russ fick diagnos fångkänning förra veckan, han var inte i värsta fångtillståndet utan han hade stapplig gång och var ovillig att lyfta på framhovarna.

Jag tycker inte det låter som bara fångkänningar.
Får den fortfarande butta?
Ingen motion så länge den går på smärtstillande, det gör ju inte ont så länge den får smärtis.
Har du varit o röntgat hovarna?

Hej.
Jag tycker det låter som du går för fort fram. Den barskrapade hagen, har den ett mjukt underlag?
Under hela medicineringen ska ponnyn stå så still som möjligt på riktigt mjukt underlag och inte motioneras. Först några dagar efter du slutat medicinera kan du börja prommenera och då på riktigt mjukt underlag. Fungerar det bra ökas motionen succesivt men fortsätt att hålla er på mjuka underlag. Akta er för att gå för fort fram, då kan fången förvärras och i värsta fall kan ponnyn få bestående men.
Hur kom det sig att ni valde att ge "Butta" till russet?

Hej.
Jag tycker det låter som du går för fort fram. Den barskrapade hagen, har den ett mjukt underlag?
Under hela medicineringen ska ponnyn stå så still som möjligt på riktigt mjukt underlag och inte motioneras. Först några dagar efter du slutat medicinera kan du börja prommenera och då på riktigt mjukt underlag. Fungerar det bra ökas motionen succesivt men fortsätt att hålla er på mjuka underlag. Akta er för att gå för fort fram, då kan fången förvärras och i värsta fall kan ponnyn få bestående men.
Hur kom det sig att ni valde att ge "Butta" till russet?

Hej
Ja den barskrapade hagen har mjuk jord och det är lite skog i det. Det var vet. som tyckte han kunde gå där, och att jag kunde ta in honom i några timmar ibland och det har jag gjort, han har fått stå inne under eftermiddagarna och komma ut till kvällen. Det var även vet. som skrev ut butta till honom. Hon sa oxå att han skulle få viss dos i några dagar sen skulle jag minska ner till hälften, vid nedminskningen kunde jag ta honom på lättare promenader.

Mjukt underlag är inget problem, det är gott om skogsstigar och grässtigar runt stallet lyckligtvis.

Jag tycker inte det låter som bara fångkänningar.
Får den fortfarande butta?
Ingen motion så länge den går på smärtstillande, det gör ju inte ont så länge den får smärtis.
Har du varit o röntgat hovarna?

Vad tycker du det låter som då?? :confused: Jag kände inte igen det som fångsymptom, men vet. ställde diagnos på en gång och sen har jag varit och läst mera på nätet och får fram precis dom symptomen på lindrigare fånganfall, bl a att hästen inte vill lyfta framhovarna när man ska skrapa.

Se svar till Loch, vet. tyckte att jag skulle börja motionera honom lite lätt om det gick bra. Hon bedömde väl utifrån graden på fånganfall antar jag. Han hade dom symptomen jag nämnde men hade t ex inte varma hovar och stod inte i fångställning, vilket var anledningen till att jag blev lurad. Men nu är jag en erfarenhet klokare...:crazy:

Nej har inte röntgat.

Senast ändrad:

Ok, det är bra att du följer veterinärens råd. Men jag rekommenderar ändå att du skyndar långsamt annars är det lätt hänt att du får bakslag och en längre konvalicens. "Butta" brukar man inte ge ponnies eftersom de får fler biverkningar av det än av andra NSAID, det var därför jag undrade, men din veterinär har säkert en god anledning till valet av medicin.
Våran ponny fick fång förra sommaren (till skolavslutningen) och det var inte heller något kraftigt anfall. Hon stog på box under hela medicineringen (10 dagar) sedan ut i mjuk sjukhage med trav o galopp förbud (ökande från ett par timmar till ½ dagar), därefter långsam igångsättning. Vi körde henne först i september igen! Men så är jag kanske försiktig i överkant... ;)

Ok tack för råd.
Vet. kommer tillbaks i mitten på juli, jag håller mig till lättare promenader tills hon kommer tillbaks och frågar då.

Stapplig gång o ovillig att lyfta hovarna tycker jag låter som ett fånganfall inte bara känning. Hästen har ju ont eftersom den stapplar o inte vill lyfta.

När min häst fick fång för nått år sedan hade hon samma symptom, boxvila först i 3 veckor, röntgen o ytterligare 3 veckor på box, hon stog heller inte i nån fångställning. Fick 2 omgångar "butta".

Jag skulle rekomedera dig till o röntga för o se så ingen hovens rotation/sänknig skett innan du börjar motionera. Alltså ingen motion så länge den går på smärtstillande.
Tänk på o ta ut hovis för o korta av tån så mkt det bara går

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka