Igångsättning efter vila

Centaur

Trådstartare
Min häst har av olika orsakar vilat nästan 3 mnd, förutom någon liten lugn ridtur då och då. Nu ska han igång igen! Lite nyfiken på hur andra gör vid igångsättning? Hur lugnt tar ni det? Bara skritt i början, i så fall hur länge (en vecka, två veckor?)?

Han verkar inte ha tappat muskler (snarare har han fått mer..) och är väldigt pigg. Han har mkt energi och är sugen på att jobba. Jag har inget krav på at han måste vara "redo" innan en bestämd tid, men eftersom han är så sprallig vore det bra att använda den energin till något nyttigt, och inte till att hitta på bus... :angel:

Hittils har jag skrittat ut i skogen på lång tygel för det mesta, och gjort några skritt-trav övergångar och liiite skänkelvikning och öppna så han ska få göra nåt kul.

Sv: Igångsättning efter vila

Min medryttarhäst har ganska nyligen blivit igångsatt efter att ha blivit behandlad och stått i fem veckor. Nu skrittas han ut och ska ridas lång och låg i formen, på halvlånga tyglar. Ska göra det i tre veckor och sedan ska vi börja trava honom försiktigt.

Men han har varit skadad då eller? det är inget fel på min häst.... Det är jag som inte varit frisk..

Det där med skritten är jag kluven till. Om hästen inte varit skadad, och hela tiden rört sig mycket i hagen, brukar jag inte skritta enbart. Jag skrittar mer än vanligt, men omväxlande med trav, och kanske någon enstaka "förbjuden" galopp om hästen bjuder till det (men som regel inte). Dock rider jag kortare pass, och håller mig på en intensitetsnivå som är mycket lägre än normalt, för att ge hästen en chans att "jogga igång" skonsamt. Tänker också på att det faktiskt tar längre tid än vad det känns som att bygga muskler, de framsteg man märker från början handlar om att nervimpulserna till rätt muskler "tränas upp". Så jag rider på lägre intensitetsnivå rätt länge, faktiskt. Har nu ridit några ggr/vecka i två månaders tid och det är först nu jag öht börjat med någon galopp. Har hästen stått i 3 månader bör man inte behöva bekymra sig om senor och skelett, det borde inte försvagas så fort. Däremot kan man ju lätt överanstränga muskler/muskelfästen, och få andra skador på leder och ligament pga att stabiliteten blir sämre med omusklad häst. Så det är väldigt kontrollerade tempon det handar om för min del också. Om detta upplägg är bra eller inte i längden vet jag inte, har hittills inte haft några skador, peppar, peppar.

Vetrinären brukar ha jätte bra "planeringar" hur man ska sätta igång hästen...
När min häst hade fåt kvarcka :cry: å vilat i ca: 3 veckor
(men hon hade ju nästan bara stått i boxen)
EGENTLIGEN skulle vi skritta först 15 min i en vecka å sen öka på försikigt...
Men hon hade ju vilat ganska länge, (för henne :smirk: )
Å hade blivit helt GALEN..!
så jag galopperade i ca: 10 min i en vecka, :D
å sen öka vi på med tiden... (om de e nån som undrar så mår min lilla pålle bra nu.. :p )
De beror nog på hur hästen e, hur den mår, vad den orkar å så vidare...
Lycka till! :)

min pålle stod oktober-slutet av december pga ryggont pga felutprovad sadel. fick ET-behandlingar under tiden och skrittades barbacka mkt i skogen, men jag red även på en del som vanligt, fast lite lugnare, i början.
sen under november/december gav jag upp. han kunde lika gärna få vila när det var som mörkast, kallas och blåsigast ute.

så när jag satte igång honom igen efter 2-3 mån vila runt jul så hade han tappat framförallt kondition (vilket han hade BRA av innan) men inte spec mkt muskler. muskler hinner inte riktigt försvinna så fort.
jag tog lugna pass i alla gångarter till en början, och man märkte helt klart när han blev trött (med björnpäls dessutom blev han rejält svettig, hela han).
men vi körde omväxlande i skog och mark, samt paddock och lite ridhus.
senare så heatade jag honom även några gånger, vilket är ett snabbt sätt att bygga kondis på. ca 5-10 min intensivt i galopp med ordentlig puls, in i stallet med täcken, få ner pulsen, vid normalpuls ut igen och så upprepar man kanske 2-3 gånger.
min bygger kondition väldigt lätt och nu 3 månader senare hopptränar vi varje vecka, har precis börjat tävla och jag rider honom ca 5 gånger vecka med medelhårt arbete.

Haha, om jag skulle snabbgaloppera min häst och sen in i stallet, sen galoppera igen så skulle han bli helt galen!!!! :p Men för lite mer sansade individer så är det säkert bra.... ;)

Oj då jag misförstod visst :) Ja han har varit skadad

haha kan säga att jag hade lite problem med heatningen, andra vändan så ville han inte alls ut, utan han hade ju redan gjort sitt jobb :S. hehe men så här han, tvärtemot din sas :P
men meningen är ju att man ska ta ut hästen så att den blir riktigt trött, men inte så mkt så att den får mjölksyra.
tror du inte han skulle vara trött och lite seg sen när du tar ut för pass 2 då?

Att enbart skritta i flera veckor kan vara onödigt, särskilt om den inte varit skadad. Fick lära mig en föreläsning med en veterinär som forskat lite själv i ämnet att... Man kan "rida som vanligt" i trav & galopp redan första veckan, men väldigt korta pass. Givetvis är det viktigt att skritta fram ordentligt, och skritta på lång tygel gör aldrig nån skada.
Skulle ha skrittat ca 30 min & travat/galopperat 5-10 min och sedan skrittat av.
Sedan ökat succesivt att andra veckan är det trav /galopp 10-15min osv. Glöm inte att lägga in vilodagar lite här & var. Muskler byggs i vila...

Detta med igångsättning är ju bara att jämföra med en idrottsman, ex en löpare som vilat i tre månader från vila.
Inte tar han promenader varje dag i en månad, nä han kommer att jogga, springa korta pass & successivt öka träningen.
Utan att glömma att uppvärmningen är väldigt viktig...
Det är vad jag tror...
MVH

Om jag sätter i gång hästen efter vila pga väder eller annat så brukar vi rida ut och skritta i skogen. Efter någon dag så kan det bli lite trav eller en kort galopp. Sen ökar jag traven och galoppen ju länger tiden går. Sen får man ju se till hästen också, är den gammal behöver den lite mer tid på sig att komma i gång.

Nu har jag en häst på foder och han har stått länge pga en skada. Han har jag skrittat mycket och långa skritt turer. Sen så blev den någon trav och nån en staka galopp. Jag har haft han sen i slutet av nov och det är mars nu. Jag ser inte han som att han har fått sin fulla kondis än. Men vi jobbar på till våren när det är bättre undrlag så ska vi börja träna lite markarbete i paddock.

Eftersom du inte har någon spec datum som hästen ska vara i en viss kondis. Så tycker jag att du sak skynda långsamt. Börja lite lungt och fortsätt sen. Nån gång kan man ju också få bussa lite, det hör ju till :D

Hur länge väntar du mellan omgångarna (hur länge får de stå i stallet m. täcke)? *nyfiken* :)

Låter som något som jag skulle vilja prova när jag byter stall i maj till ett ställe med underbara ridvägar gjorda för galopp (något jag inte har nu).

Mvh//LG

Jag var lite ambitiös och skrev ihop ett 6 veckors program nu vid igångsättning av ledskadad häst. Han har dock inte varit helt avställd utan skulle gå i mindre hage redan tre dagar efter behandling plus skrittas vid hand eller under ryttare i 6 veckor och nu är dessa 6 veckor passerade.

Jag har lagt upp det med ridning i stort sett dagligen och börjat med 30 min uteritt till 50 min i slutet av schemat. Där har jag gjort en succesiv stegring av antalet min trav, från 5 min upp till halva ridtiden. I träningen ligger uteritt i lättare terräng, ut i skog så att han får börja lyfta sina ben högre, över liggande bommar på bana, vissa dagar på bana men ej mindre volter, minsta är 20 m volten, börja på lätta sidvärtsrörelser osv.

Nästa schema kommer att innehålla korta galopper, ej alltför samlade i början och allteftersom tiden går blir det mera arbete på dressyrbanan igen men vi fokuserar på ridning ute fast med hästen i form så att han inte blir för framtung.

Under första tiden och så länge matte har råd kommer han att få massage regelbundet av utb massör.

Jag tror på noggrannhet här, även om det kan verka petigt i andras ögon kanske. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 495
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Rubinen
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar