Igångsättning efter totalvila

ghost

Trådstartare
Min favorittravare fick tyvärr en hovbensfraktur i oktober och har stått i "isoleringscell" i tre månader. Nu har "permissionerna" börjat med skritt för vagn, vilket givetvis är jätteskoj. Min coola dam blev snabbt utrustad med slaggjord efter första turen då hon visade undersidan av bakfötterna för matte. :crazy: Vi smygökar skritten 5 min./dag för att inte överanstränga henne.

Men nu är det ju bara två veckor kvar tills vet. säger att vi kan börja träna igen, och jag har absolut igen erfarenhet av att sätta igång en häst som varit avställd så länge.

Kan någon ge tips och råd om igångsättning??? Jag har ingen aning om hur lång tid det brukar ta att komma igen...

/// Ghost

varför inte fortsätta skritta tills hon kan gå minst 1 timme och sedan lägga till 500 meter trav för varje pass?
...bara ett förslag... :smirk:

Vi skrittar redan en timme, om två veckor borde vi vara uppe i två om min plan håller. :p Jag är väl inne på ditt förslag även om jag tror att hon fixar 5 min. trav då och att det sedan "bara" är att fasa över tills hon jogga 45 min. som vanligt.

Bara att hoppas att inte snön försvinner tills dess. Underlaget på vägarna är helt ok nu...

/// Ghost

Det är svårt att råda om hur man sätter igång hästen då hästarna reagerar så olika...det som brukar vara "svårast" är ju när man skall börja trava...Vilda av förväntan och farten kan det bli "riktigt roligt" :D :D
Jag brukar trava sådär 20-50 meter åt gången, så dom inte hinner få upp farten ordentligt, men det beror ju som sagt på hur din häst är...en del är det som om dom inte stått stilla övht, andra är helvilda.....
öka sedan pö om pö, det brukar man känna hur mycket man kan ge dom...
jag är så glad över min walker, numer behöver man inte ha livet som insats eller utrustningen när man skall sätta igång dom...jag ställer bara in walkern på 5 min jogg, ökar efterhand, när jag är uppe i 15-20 min så åker vagnen på och då brukar dom vara relativt lugna....
(men det hjälper ju inte dig...att jag har en walker :crazy:) fast prova...och se till att du har grejorna i ordning "att om i fall" (tungband,slagrem,bomull i öronen o käk kan jag rekommendera första dagen trav)

Då har vi börjat trava lite igen, och då kommer frågan om frakturer och underlag upp i mitt huvud???

För hovens skull alltså, vad ska man försöka undvika? Jag är inne på att ta med henne till banan de dagar jag åker dit bara för att det är slätt och fint för henne att jogga där... Men i bland måste jag ju köra hemma också.

Vad ska jag se upp med??? Martha??? Du som "jämt" har hovbensfrakturer... ;) Eller någon annan???

/// ghost

Jag har själv haft en häst med hovbensfraktur. När han röntgades och fick klartecken att börja träna så var det givetvis en "normal" uppträningsperiod (alltså försiktigt ökad träning under flera månader), men inga speciella betänkligheter i uppträningen. Han har aldrig någonsin igen haft problem med den frakturen.

Jag tror personligen att det blir rätt så lagom även för frakturen om man tar sig an uppträningen med hänsyn till att hästen vilat länge (alltså börjar om från noll). Den hästen jag menar stod i alla fall på box i fyra månader innan han överhuvudtaget fick gå ut och röra sig, sen var det ju lite skritt i några månader och därefter en naturlig ökning med allt längre inslag av trav. Ett år efter skadan var han i startbart skick igen.

Ta det lugnt och försiktigt du bara. Tror kanske det kan vara riktigt att undvika de allra knöligaste underlagen (typ plöjd åker :rofl:) och kan förstå din tanke med att köra på banan. Det spelar väl egentligen ingen roll om du kör där eller hemma, min fundering är bara om hästen är tillräckligt lugn på banan. Normala vägar hemma tror jag dock ska gå bra.

Men jag har bara erfarenhet av en häst med hovbensfraktur...

Hovbensfrakturer blir ju väldigt "starka" eller frakturer övht...just hovbensfrakturer är ju höjden av otur egentligen, dom kan få det genom att trampa snett bara...det jag skulle tänka på är att nu när underlaget är lite jävligt...speciellt om det tinat och frusit på igen , att fortsätta ha ringskor....och kanske ge fan i att köra såna dagar....ha ALDRIG någonsin på typ päronskor eller skor som trycker över strålen övht....
annars så är det bara att köra på som vanligt, dom läker så bra och får sällan tillbaka det (fast jag har ju haft en som fått 4 st :crazy:)
Je T'aime Hornline hade det som 2 åring(mor till Je T'amie Dream) :)

Det känns ändå skönt att få lite erfarenheter av dem som varit med om detta förut...

Även om veterinären sagt att "det bara är att träna på" så får man ju tusen idéer om vad som eventuellt inte är bra för henne. Vet. tyckte vi kunde sko som vanligt, men jag frågade de två hovslagare som jobbar på kliniken om det inte är bättre med ringsko i början så det är precis vad hon har. Jag hoppas att vinterväglaget stannar länge i år, för det finns bara ringskor i alu i hennes storlek. ;) Grusvägar och aluminium funkar ju inte så där hemskt länge... :angel:

Jag antar att du menar när det är barmark och stenhårt, eller ojämnt som bara den?

Hur lång tid det tar att få igång dem igen tror jag är lite individuellt, och i det fallet litar jag på mina pulsmätare... Jag har hört allt mellan ett år och två månader. Hon är ju "gammal" och har varit i tävlingskondition i rätt många år...

/// ghost

Hästar som startat och varit igång brukar ju inte vara svåra att få igång...
Vi har ju så bra här att våran hovis svetsar skor efter hästen , så jag har kört järnskor på dom hela tiden(ringskor)
Järnskor blir ju lite stabilare....

Jag menar mer när det blir knockligt och ojämt...

Lycka till med pållen och som sagt så brukar dom alltid bli bra....... :bow: :bow:

Liknande trådar

Ridning Det är nu dags att sätta igång mitt sto efter en lång vila (skada dräktighet etc). Hon har varit avställd sedan april 2013. Efter...
Svar
17
· Visningar
5 958
Senast: tolksele
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar