Igångsättning efter ryggproblem

Smurfmodesty

Trådstartare
Har en häst som sedan i januari har blivit behandlat pga kotledsinflammationer och nu även ryggont.
Har dom senaste 2 månaderna skrittats för hand och tömkörts, ca 30 min åt gången. Under en kort period reds han också, innan vi upptäckte att det var ryggen det kom ifrån.
Han behandlades med kortison i ryggen då (för 2 veckor sedan)
Nu äntligen var vi på kliniken igår och fick klartecken att sätta igång och rida honom igen.
Han har tidigare haft ont i ryggen och ömmat ganska ordentligt, och nu ömmar han ingenting men är fortfarande lite lite spänd men knappt att det känns längre.

Sadeln som var utprovad passar inte alls, utan har varit för rak och tryckt ordentligt bak under bakvalvet.

Nu väntar jag på en annan sadelutprovare/sadelmakare men denna person kommer inte ut förrens i maj månad.

Hur har ni andra satt igång era hästar efter att de har haft ryggproblem?
Hur långa ridturer har ni tagit i början?
Han ska skrittas i ca 2 veckor, men innan jag har hittat en sadel kan jag inte göra så mycket.
Är det farligt att rida barbacka, blir det mer tryck på en liten yta då?

Det märks stor skillnad när man tömkör honom idag, han är mycket mer avslappnad i kroppen och jobbar jättefint när han slappnar av i både skritt och speciellt i traven.

Har tyvärr inte fått så många tips och råd från kliniken, har träffat 3 olika veterinärer under dom 5 ggr jag varit inne.

Vågar inte riktigt tro på att det kommer fungera denna gång, men hoppas verkligen att det ska gå bra.

Men som sagt, hur har ni gått tillväga när ni satt igång era hästar efter ryggproblem?

Sv: Igångsättning efter ryggproblem

Hej på dig! Min häst hade också ryggproblem (orsakade av en kullridning som resulterade i en låsning i ryggen). I ditt ställe hade jag inväntat en ny sadel innan jag hade satt igång med ridningen. Finns det någon duktig equiterapeut i närheten som du kan anlita? Jag tycker att det är skönt att ha någon som "övervakar" igångsättningen, så att inte problemen gradvis kommer tillbaka. Själv fick jag rådet att sätta igång honom i skog och mark. Att inledningsvis endast skritta i 15 minuter, och att sedan bygga på med 5 min tills jag kommit upp i ca 40 minuter/dag. Och att hela tiden vara noga med att känna igenom ryggen innan och efter ridtur för att upptäcka eventuella muskelspänningar. Jag fick också massagetips av equiterapeuten, vilket innebar att jag masserade hästens rygg ca 5 min inför varje ridpass. Jag skrittade mycket i skog o mark, och blev tillsagd att hästen alltid ska gå i raskt tempo, och i "unghästform" i början, dvs inte kräva för mycket samling, men ändå vara noga med att han jobbade rätt.

När vi kom till lite mer arbete började vi med klättring och kavalettin. Min häst fick vid ett tillfälle tillbaka låsningen, och tack vare att jag var så van vid att känna hur ryggen skulle kännas upptäcktes det direkt, och jag equiter. kunde behandla honom omgående.

Kan du inte få en bra planering från den vet som behandlade hästen? Vet känner ju till just din hästs problem.

En annan sak som är viktig är ju att hålla ryggen varm, dvs att använda ridtäcke om det är kyligt ute.

Sv: Igångsättning efter ryggproblem

Hej

Tack för svaret.

Jag har haft equiterapeut ute i början när han konstaterades halt och enligt henne var han inte sned eller något annat i ryggen eller bäcken, förutom att han var spänd i ryggmusklerna, mer på ena sidan än den andra.
Jag har även haft massör ute och det gjorde stor skillnad först. Men sedan blev han spänd igen. Men det är efter det han har blivit sprutad med kortison i ryggen. (2,5 vecka sedan)
Hon ska komma ut nästa vecka och känna igenom honom igen.
Jag har under den här tiden också lärt mig känna hur ryggen bör kännas när den är bättre, och det märks otroligt väl på hur han beter sig ute också.

Enligt veterinären skulle jag också börja rida honom ute i skogen och inte på ridplanen och böjda spår. Och skritt i 2 veckor ungefär.
Tänkte trappa upp eftersom, kanske att man rider en stund och sedan går resten av turen. Han är ju ganska pigg nu, så han börjar tröttna på våra korta promenader :)

Men det låter som att min plan stämmer överens ganska bra med hur du gjort.

Liknande trådar

Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 970
Senast: Fiorano
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 637
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 128
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Kattbilder #10
  • Guldfasanerna