Igångsättning efter lång vila...

lizzie

Trådstartare
Det är nu dags att sätta igång mitt sto efter en lång vila (skada dräktighet etc). Hon har varit avställd sedan april 2013. Efter dräktighet och med föl under sommaren så har hon inte en muskel kvar. Är under uppgödning och jag har börjat skrittmotionera damen (för hand).

En gång i tiden lärde jag mig att "lika länge som en häst varit avställd - lika lång tid tar det att sätta igång hästen igen".

Däremot har jag ingen erfarenhet alls av att sätt igång en häst efter så här lång vila. Så det jag funderar på är hur jag ska lägga upp hennes igångsättning.

Min plan ser ut så här (teoretisk):

Skritt för hand under 2 månader. Börja med 20-minuterspass som blir upp till 45-60 min allt eftersom.
Uppsutten skritt en månad, korta pass till att börja med varvat med promenad/tömkörning
Uppsutten skritt och trav 1-2 mån, samma som ovan...
Lägga in korta pass med galopp därefter.

Låter det som en plan eller finns det någon som har några andra heta tips?

/Lizzie

Promenera henne kan du nog göra betydligt längre än 20 minuter redan nu om hon gått i hage och så.
Hur gammal är hästen? Är den inte lastgammal så skulle nog jag ha promenerat nån vecka och börjat tömköra lite smått ganska omgående och sen börja rida efter kanske en månad lite lätt och varva med promenader tömkörning.
Men det beror ju förstås på vad hon haft för skada och hur gammal hästen är och i vilken form den var innan.

Hästen är född -98. Behandlad för dubbelsidig kotledsinflammation fram april -13, en behandling och sedan friskförklarad i maj samma år. Hon har gått i hage hela tiden och under mammaledigheten i år har hon gått i stora hagar med en stoflock.

Innan skadad var hon i full kondition. Att jag tänkte promenera och tömköra ett par månader är för att det kommer ta så lång tid innan hon byggt upp ryggmusklerna så sadlarna passar. Får rejält med mat nu (uträknad foderstat) men jag vet sedan tidigare att det kommer ta tid att få tillbaka överlinjen. Eftersom jag dessutom inte är någon smalis vill jag inte belasta ryggen med min vikt förrän hon musklat upp sig.

/Lizzie

Du har nog bra koll på det där så kör på som du tänkt, men att du kan säkert promenera på mer och även börja tömköra lite redan nu.

Jag kan säker öka skrittpassen rent tidsmässigt redan nu. Började sätta igång damen nu i veckan. Jag gillar att tömköra - så det kommer bli en hel del av den aktiviteten framöver.

/Lizzie

Sen är de en himla skillnad på skritt och skritt. Rakt fram asfalt (om det finns) en dag, skulle jag variera med att gå rakt ut i skogen. Sen skulle jag också tömköra mycket med fokus på att hästen ska gå rakt fram inte på volt.

Sen är de en himla skillnad på skritt och skritt. Rakt fram asfalt (om det finns) en dag, skulle jag variera med att gå rakt ut i skogen. Sen skulle jag också tömköra mycket med fokus på att hästen ska gå rakt fram inte på volt.

Håller med. Vi har vägar både med asfalt och grus - så den variationen av underlag kan jag få. Det är värre det där med skogen - bor i slättlandskap. Tänkte åka ridhus någon gång i bland för jobba med tömkörningen - har tillgång till ett ridhus på 20x80 meter - och det är mest för att hästen trivs så himla bra att jobba i ridhus och faktiskt jobbar bättre med kroppen då än när vi är ute på vägen. Eftersom ridhuset är stort blir det fina långsidor att tömköra efter.

/Lizzie

Jag har tömkört mycket över bommar, både på marken och upphöjda när jag satte igång min häst, vi har inte heller tillgång till någon skog eller några backar. Dessutom rolig variation!

En av våra uppfödningar var och tränade för Jan Schöneman häromveckan, hans åsikt om uppsuttet arbete var att man skulle göra det ofta för annars sliter det men uppbyggnaden uteblir. 4 dagar i veckan var för lite tyckte han.
Jag håller på att sätta igång "min" tävlingsmärr efter ett års vila (också dräktighet) och jag skulle vilja rida i alla fall 5 dagar i veckan men lugnt med mycket gymnastik. Tömkörning är kanon att varva med uppsuttet under uppbyggnaden om man kan och det funkar. Winette är lite för känslig och jag är inte tillräckligt duktig just nu, annars skulle jag utnyttja det mer.

Mina tips skulle vara att variera underlaget, skritta gärna i uppförsbackar, ge hästen en lång uppvärmning så musklerna kommer igång ordentligt, utnyttja bommar (helst avsuttet men även i skritt) och ge det tid. Funkar hon bra i ridhuset så åk dit ofta, det viktigaste under uppbyggnad är att komma till rätt arbete så hästen är avslappnad, samt att inte arbeta endast i lite tyngre, djupare underlag.

Jag har bara jobbat henne i ett par månader nu men vi är igång i alla gångarter och varvar dressyr med uteritt, skall även studshoppa på typ 30 cm någon helg framöver för att bygga upp bakdelen. Men jag rider inte så länge, och jag lyssnar på hästen. Börjar hon kännas ovillig eller trött skrittar jag av och jag lägger ribban efter hur hon känns för dagen. Samt att jag värmer länge, går brevid samt skrittar.

Gud vad jag svamlar, men jag hoppas att min grundtanke framgår ändå :angel:

Ha ha - det är ingen fara :D Jag uppfattade var du menar :)

Även om jag bor på Närkesslätten så är gården placerad uppe på en stor kulle och har en kort, men rätt brant backe att träna på.

Att jag är inställd på att tömköra och promenera ett tag framöver är tills damen fått tillbaka sina ryggmuskler. Så fort sadeln passar igen så kommer det bli uppsuttna skritturer. För uppsutten skritt ska man inte förringa. Planen är sedan att varva tömkörning med uppsuttet arbete.

För övrigt kommer det bli ridhuset en hel del - min häst verkligen ÄLSKAR att få vara i ett ridhus - hon känner sig trygg och kan slappna av. Dessutom är det bra att få frotteras med andra privatryttare och ibland även ridskoleryttare (delar ridhus med ridskolegrupp). Ge sig ut på vägarna kommer vi spara till helgerna. Att ge sig ut i kolmörkret efter jobbet med en hispig kolsvart häst - det är inte så lattjo lajbans... :cool:

/Lizzie

Jag har tömkört mycket över bommar, både på marken och upphöjda när jag satte igång min häst, vi har inte heller tillgång till någon skog eller några backar. Dessutom rolig variation!

Jag använder mig också av upphöjda bommar - hemma lägger jag ut stockar på gamla bildäck, funkar utmärkt och det är bra för damen att lyfta fossingarna :)

/Lizzie

Hej du, vart har du henne uppstallad? Jag vet inte, men kanske kunde vi ge oss ut tillsammans en helg här och där. Jag har så jag kan köra min och hon är ganska säker på allt utom vita skyltar :)

Hej du, vart har du henne uppstallad? Jag vet inte, men kanske kunde vi ge oss ut tillsammans en helg här och där. Jag har så jag kan köra min och hon är ganska säker på allt utom vita skyltar :)

Jag bor 1 mil väster om Örebro (mot Garphyttan) och har stall hemma. Så jag trailar in till ÖFK i Örebro - det tar typ 10 min - när jag inte rider ut. Det är en bra anläggning och det finns bra med tillgång till ridhus och utebanor. Hemma har jag inte allt för hippa ridvägar - tyvärr. Men jag har också tillgång till trailer och kan åka iväg med henne :)

/Lizzie

Lägger ni långa skrittserier med bommar eller hur tränar ni bäst med upphöjda bommar?

Jag lägger ut bommar 3-5 st, som i en solfjäderform på 20-meters volt. Då kan jag använda de upphöjda bommarna i alla gångarter. Skrittavstånd längst in på bommarna och galoppavstånd längst ut. Varvar sedan mellan volt/raktspår och gångart.

/Lizzie

En av våra uppfödningar var och tränade för Jan Schöneman häromveckan, hans åsikt om uppsuttet arbete var att man skulle göra det ofta för annars sliter det men uppbyggnaden uteblir. 4 dagar i veckan var för lite tyckte han.

Vilken typ av uppsuttet arbete avsåg han då? Och gällde det hästar som var igång redan, eller sådana som ska sättas igång? Även unghästar?

@Fenestra jag har inte gjort det så komplicerat utan vanliga bomserier, inte jättelånga. Vi behärskar inte något annat än skritt på töm än så länge.. :p
Varierar med sneda bommar, alltså som bara är upphöjda på en sida.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 839
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Nevermind
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka