lizzie
Trådstartare
Det är nu dags att sätta igång mitt sto efter en lång vila (skada dräktighet etc). Hon har varit avställd sedan april 2013. Efter dräktighet och med föl under sommaren så har hon inte en muskel kvar. Är under uppgödning och jag har börjat skrittmotionera damen (för hand).
En gång i tiden lärde jag mig att "lika länge som en häst varit avställd - lika lång tid tar det att sätta igång hästen igen".
Däremot har jag ingen erfarenhet alls av att sätt igång en häst efter så här lång vila. Så det jag funderar på är hur jag ska lägga upp hennes igångsättning.
Min plan ser ut så här (teoretisk):
Skritt för hand under 2 månader. Börja med 20-minuterspass som blir upp till 45-60 min allt eftersom.
Uppsutten skritt en månad, korta pass till att börja med varvat med promenad/tömkörning
Uppsutten skritt och trav 1-2 mån, samma som ovan...
Lägga in korta pass med galopp därefter.
Låter det som en plan eller finns det någon som har några andra heta tips?
/Lizzie
En gång i tiden lärde jag mig att "lika länge som en häst varit avställd - lika lång tid tar det att sätta igång hästen igen".
Däremot har jag ingen erfarenhet alls av att sätt igång en häst efter så här lång vila. Så det jag funderar på är hur jag ska lägga upp hennes igångsättning.
Min plan ser ut så här (teoretisk):
Skritt för hand under 2 månader. Börja med 20-minuterspass som blir upp till 45-60 min allt eftersom.
Uppsutten skritt en månad, korta pass till att börja med varvat med promenad/tömkörning
Uppsutten skritt och trav 1-2 mån, samma som ovan...
Lägga in korta pass med galopp därefter.
Låter det som en plan eller finns det någon som har några andra heta tips?
/Lizzie