Igångsättning efter kort-kort vila

E

Egonson

Om hästen har vilat i 1,5 vecka (gått i hagen hela dagarna, fått några promenader) hur sätter man igång på bästa sätt, hur mycket/länge behöver man sätta igång?

Hästen hade redan bra grundkondis före vilan (som berodde på en bula i knäet), hon är 22 år och rids i skogen.

Uppmjukning i form av skritturer och lite trav behövs nog i några dagar, men sen då?
Det är ju ingen lång vila, när kan man börja som vanligt igen (dvs. 4-5 skogsturer á 1-1,5 timme, i veckan, varierat tempo).

Sv: Igångsättning efter kort-kort vila

1,5 veckas vila är ju ingenting. Jag skulle rida ett lite kortare pass första dagen, och sedan köra som vanligt.

Sv: Igångsättning efter kort-kort vila

Ja, jag tänkte ungefär så men vågade inte chansa då jag inte var 100 på hur jag skulle gå vidare. Tack för din åsikt :)

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Marvin
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Ridning Hur har ni lagt upp igångsättningen efter vilan efter inridning? Häst som reds in i somras, 3 år, har nu haft ca 2 månaders vila men...
Svar
1
· Visningar
846
Senast: Buzzter
·
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka