Sv: Igångsättning efter inflammation i bakknät
(detta inte som råd, utan info om hur vi gjorde, då TS efterfrågar just detta)
Min unghäst hade infl i bakknä (+hasen lite) pga instabilitet pga för lite muskler, särskilt i bak.
Vi skulle promenera i raskt tempo (så hästen jobbar igenom hela kroppen) en timme dagligen i om det var 3 veckor. Klättra uppför, men försöka undvika branta nedförsbackar iaf i början.
Sedan fick vi börja med arbete från marken på ridbanan omväxlat med raska promenader & klättring. På ridbanan stärkte vi bakkärran med olika övningar i skritt och trav, avsaktningar och igångsättningar i balans, variera traven och hitta lite mer samling i trav(vill bara älga på framåt).
Han fick heller inte gå i hagen med lekfulla kompisar på halt underlag(det var vår och halt i leran i hagen), så det blev sjukhage(grusad) några veckor tills det torkade upp. Jag väntade faktiskt till betessläpp innan han fick gå med de andra, för att undvika alltför mycket bus.
Det var viktigt att han tränade upp sig på ett kontrollerat vis och i balans.
Detta var i år och numera rider jag också, men är noga med variation och i vinter får han gå skodd med broddar så att han har bra fäste och inte överanstränger lederna.