Igångsättning efter inflammation i bakknät

Sv: Igångsättning efter inflammation i bakknät

Jag fick tips på kliniken för min häst som är behandlad båda knälederna att skritta med viktboots. Viktigt att börja försiktigt, med tio minuter och succesivt länga tiden. Sen är det det vanliga, man måste rannsaka sig själv och sin ridning och upplägg. Kanske måste man ändra sin ridning, lägga in mer vilodagar och viloperioder, variera mer osv.

Viktboots fram eller bak?
Kan bommar ge liknande effekt?

Har hört att trav inte ska vara något bra förrän hästen är helt igång igen, hur mycket sanning ligger i det?

Viktbootsen ska sitta bak. Du har en liknande effekt av bommar, men det blir många bommar att gå över;).

Trav är inte en särskilt skonsam gångart alls. Att istället för att trava en massa i igångsättningen är det inte så tokigt att galoppera istället. Läste i nåt reportage där en veterinär rekommenderade 20 minuters framskrittning så hästen är ordentligt mjuk och så att man la in galopp direkt därefter. Det handlade iofs om rygghästar som konvalscenter. Men att applicera det på andra skador är nog inte fel. Har satt igång häst med hovbensskador på samma sätt.

Låt dett ffa ta tid! Min har en förväntad igångsättningstid på drygt två månader, men kommer troligen ta ännu lite längre.

Hej!

"Knähästen" vi har i stallet ska INTE galoppera alls. Jag tycker det låter lite skumt, men samtidigt var det galoppen som var svårast för min pålla när hon hade knäproblem.

Ts: Hör av dig till behandlande veterinär och be om ett igångsättningsschema. Skriv sen gärna in här vad hen sa.

/Lavinia, som inte minns hur vi satte igång pållan efter knäledsinflammation.

Viktbootsrådet kommer dock från beh vet av knäledsinfl.

ja självklart. det var ju det jag skrev till frågande?
Viktboots i sig är ju väldigt beroende på skade fall, minst sagt, och utifrån just det fallet. Inget man smäller på som råd allmänt utan att just behandlande veterinär ordinerat det utifrån just det fallet.

det är ju det jag kommenterat: svar på internet ang häst med x diagnos som i andras fall med x diagnos, råder utifrån sitt eget x scenario blir väldigt galet.

Senast ändrad:

Frågar bara rent hypotetiskt då jag hört så mycket olika scenarier hur man bör göra vid en igångsättning, och nyfiken på just bakknän då dom känns lite speciella. Blev speciellt inspirerad efter jag var på en föreläsning häromdagen och hen diskuterade olika sätt att sko för att underlätta för hästen vid olika sjukscenarion. :) Bland annat inflammation på bakknän och hur man skulle gå tillväga för att den skulle bli frisk igen. Var många som gav sig in i diskussionen och hade olika erfarenheter :)

(detta inte som råd, utan info om hur vi gjorde, då TS efterfrågar just detta)

Min unghäst hade infl i bakknä (+hasen lite) pga instabilitet pga för lite muskler, särskilt i bak.
Vi skulle promenera i raskt tempo (så hästen jobbar igenom hela kroppen) en timme dagligen i om det var 3 veckor. Klättra uppför, men försöka undvika branta nedförsbackar iaf i början.

Sedan fick vi börja med arbete från marken på ridbanan omväxlat med raska promenader & klättring. På ridbanan stärkte vi bakkärran med olika övningar i skritt och trav, avsaktningar och igångsättningar i balans, variera traven och hitta lite mer samling i trav(vill bara älga på framåt).

Han fick heller inte gå i hagen med lekfulla kompisar på halt underlag(det var vår och halt i leran i hagen), så det blev sjukhage(grusad) några veckor tills det torkade upp. Jag väntade faktiskt till betessläpp innan han fick gå med de andra, för att undvika alltför mycket bus.
Det var viktigt att han tränade upp sig på ett kontrollerat vis och i balans.

Detta var i år och numera rider jag också, men är noga med variation och i vinter får han gå skodd med broddar så att han har bra fäste och inte överanstränger lederna.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
557
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka