Igångsättning efter hälta

L

Liljan14

Köpte en f.d hopphäst på 7år för ca6 månader sedan. Hästen har hos förra ägaren haft oförklarliga hältor o varit stel, därför "ställdes" han av vid midsommar förra året. Därefter är han bara smått riden.
Han är så pigg o ställer verkligen upp på allt jag ber honom om!
Har inte varit halt el visat smärta under tiden jag har haft honom.
Har börjat skritta sakta men säkert. Är nu uppe i ca 45-60 min/varannan dag. Jobbar i skritt ca 15 min.
Nu till min fråga, hur fortsätter jag med igångsättningen?
Längre pass el flera dagar? Hårdare pass?

Hur har ni gjort?

Sv: Igångsättning efter hälta

Köpte en f.d hopphäst på 7år för ca6 månader sedan. Hästen har hos förra ägaren haft oförklarliga hältor o varit stel, därför "ställdes" han av vid midsommar förra året. Därefter är han bara smått riden.
Han är så pigg o ställer verkligen upp på allt jag ber honom om!
Har inte varit halt el visat smärta under tiden jag har haft honom.
Har börjat skritta sakta men säkert. Är nu uppe i ca 45-60 min/varannan dag. Jobbar i skritt ca 15 min.
Nu till min fråga, hur fortsätter jag med igångsättningen?
Längre pass el flera dagar? Hårdare pass?

Hur har ni gjort?

Förstår jag att hästen var avställd för hälta förra sommaren och sedan dess har skrittats? Det var till att ta det extremt långsamt och lugnt.

Hur och vad man gör för att rida igång en häst efter hälta är ju helt och hållet beroende av VAD som varit fel med hästen. Fast jag förstår det nästan som att ingen vet, så då är det bara att prova sig fram till hur mycket belastning hästen tål. Vara uppmärksam. Longera regelbundet i trav, för att kolla om hästen ser fräsch ut. Klämma igen om regelbundet för att se om det blir reaktion framförallt då i rygg och kors. Och om något verkar på tok ta till klinik för utredning.

Varför du köpte hästen är det jag förundras över.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Igångsättning efter hälta

Ja, det är en lång historia.
Jag blev tipsad av en vän som hört talas som den här hästen.
Han hade mystiska hältor som vandrade. Bra enda dagen halt andra. Efter många undersökningar o olika behandlingar visade det sig att försäkringen som ägaren tagit över inte täckte något. Hon hade bara tagit över försäkringen i tron att den täckte allt.
Så nu stod hon med skyhöga räkningar o en halt ung hopphäst.
Ägaren var ung, bodde hemma o var utan jobb. Så det var bara att sälja men vem vill köpa en sån häst? Dom började då prata om slakt o det var då min vän grep in.
Jag har hållt på med hästar i hela mitt liv o jag har aldrig träffat en så levnadsglad häst. Jag är ingen tävlingsmänniska o någon bråska har jag inte så jag tänkte att jag skulle ge honom en chans.
Hittils har allt gått överförväntan.

Nu vill jag bara sakta o sakta komma igång med min älskling.

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 128
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: ryujaneiro
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka