Igångsättning efter fång

Signature

Trådstartare
Hej!

Jag vet att det finns massor av fång-trådar men har ej hittat någon som svarar på just mina frågor.

Jag har en ponny som fick fång för 4 veckor sedan. Han fick Fenylbutazon i en vecka (morgon och kväll). Han var helt symptomfri redan efter en dag med behandlingen. Efter behandlingen har han varit helt vanlig. Inte halt, inte öm, travar i hagen och verkar må bra.
Han verkar ha fått fången under en natt. Kan det gå så snabbt? Akutfång? Han fick behandling nästan direkt och var som sagt pigg redan nästa dag.

Hur länge ska han behöva vila? Ska jag ut och gå med honom? När tror ni jag kan börja rida? Kanske skritta lite barbacka bara, inga intensivpass.

Har inte direkt tillgång till transport så det är lite jobbigt om vi måste åka och röntga honom. Men jag känner mig så osäker och vill absolut inte göra honom illa.

Nu behöver vi er hjälp!

Sv: Igångsättning efter fång

Anledningen till att ponnyn blev symtomfri snabbt är att medicinen är smärtstillande. Vid akut fång skor man av, ställer hästen på sandbädd inne alt spån. Hästen skall vara still för att hovbenet inte ska rotera/sänkas.
Sen, efter ett antal veckor, då det akuta anfallet avklingat, åker man till klinik och röntgar för att se vad som hänt inne i hoven.
Man brukar räkna att det tar ca 8-9 månader för en ny hov att växa ut. Då sätter man igång hästen.
Tja, sen försöker man att hantera sin egen fångest och hålla hästen smal och frisk iklädd munkorg:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 068
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 670
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 197
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare