igångsättning av sprallig häst..

S

Sudd

Hur skulle ni sätta i gång en sprallig häst med enormt mycket extra energi...Har stått i ett par veckor och ska sättas i gång imorgon.. Men han är ju såååå himla brallig, hinner inte mer än ut ur stallet för han härjar på som en dåre, kommer knappt upp förrän han hoppar o far. Blir "rädd" för allt möjligt när han är så där peppad, så det blir bara lite rida fram och tillbaka på vägen här för jag vågar inte ut på stora vägen bland bilarna för att komma ut i skogen.
Har ingen möjlighet att longera eller någon ridbana att rida på. Våra hagar är långsmala så det går inte all longera i den..
Tips.!!!

Sv: igångsättning av sprallig häst..

eftersom du ändå bara kommer att skritta i början så skulle jag föreslå att du går med honom istället. skulle jag ha gjort iaf

Tömköra! Brukar jag göra min häst när han har överskottsenergi. Det kan du ju göra överallt, på vägar i skogen, i hagen osv. Om han är för brallig kan du spänna in honom lite med en snodd. Det tar iaf mycket energi från min häst och det räcker med att jobba i skritt. Sen tycker jag att det är lättare att hålla in en sprallig häst från marken än från ryggen.

Ta promenader, tömkör, longera (om hästen kan gå på böjt spår, vet ju inte om hästen har varit skadad....)

Jag brukar alltid ta min busiga unghäst på lina (lonering) när han vilat en längre period, men eftersom det inte funkar så är kanske promenader det bästa. Eller varför inte promenad upp till skogen och så sitta upp där och rida och så leda honom tillbaka igen?

Tack för tipsen, tömköra kan jag inte..har aldrig gjort det och har inte grejer till det heller, så det är väl dumt att börja på en brallig häst. Han är ju inte säker att gå på promenad med alltså när han är så brallig..hoppar o far typ överallt och nästan svår att hålla..så det vet jag inte riktigt om jag törs..helst inte nu när det är så himla halt ute, man kan ju knappt gå med hunden ibland utan att dratta på rumpan. Idag tog jag faktikst och gick med honom några varv i hagen och då coolade han ner sig rätt fort, tyvärr är han en sån som bara står och hänger i hagen och inte tar många steg. Men sen när man ska rida så laddar han för fullt. Hann inte rida idag som jag hade tänkt.. Men ska nog gå med honom i hagen 30min eller nåt innan jag rider i morgon..är man i hagen så kan man ju alltid släppa om det blir pannkaka av allting.. sen är han ju van att vara där varje dag så han stressar ju inte upp sig för nått direkt när han är på ett ställe han känner till väl.

har man ingen kontroll på hästen från marken bör man ju inte sitta upp å rida på den heller

Kan du inte longera i hagen då, alternativt löslongera?

Och du! Köp broddar, du vet sånna där fula på Apoteket, det är guld värda :banana:

Litet lustigt egentligen att vi ryttare är så dåliga att hjälpa oss själva med enkla hjälpmedel. Jag har själv halkat runt fram till nu i måndags.

Dels märkte jag att hästen spände sig när hon märkte att jag gick stolpigt och sedan tänkte jag att jag inte skulle tordas gå med många hundar nu men går gärna med min häst (som f.ö är fantastiskt snäll)

Men det är jätteskönt att kunna gå utan att vara rädd för liv och lem!!!

Som någon skrev att man inte ska hoppa upp o rida om man inte har koll från marken..
Jag har 110% koll på honom annars, inga problems med varken markhantering eller ridning..så det är inte där problemet ligger. Det är bara nu när han har stått som han har sån överskottsenergi så han inte kan behärska sig och lyssnar inte på mig..visst han skulle väl egentligen gör det då också.
Broddar var bra..tack för det.
Känner att jag hänger och klänger på hästen på vägen in från hagen för att inte ramla själv..ibland tar jag tag i grimman och nästan hänger mig fast i den så man inte ska ramla..Tack för tipset.
Bra också ju när man går ut med hunden..
Han var tack och lov rätt cool idag ändå..
Jag är så himla rädd om min rygg också, mycket ligger nog där att jag är orolig att han ska göra nåt och då känner han väl det på sig.
Räcker med ett ryck i grimskaftet så kan jag bli liggandes en vecka sen...inget vidare.
Min medryttare kommer i morgon och får rida ur han lite hon också..se när vi nog "normal" igen....

Hej!
De perioder jag inte rider så mycket brukar jag ändå motionera och hantera mina hästar. Det är viktigt att hästen inte får för sig att ridturen är en avstjälpningsplats för överskotts energin.
1. Träna din häst i ordentlig diciplin. En häst ska uppföra sig ordentligt vid hand varje dag, annars får man problem både om man själv blir skadad och inte kan rida ellerom hästen skadas och blir ordinerad boxvila.
2. Anpassa fodermängden efter hur mycket hästen arbetar. Det finns dessutom hästar som blir heta på havre, lantmännen säljer Matilda havre som är fetare och som inte påverkar hästen på samma negativavis. Jag har också varit med om att hästar blivit underfordrade pga av att de är för heta - det är inte att rekommendera. Hästar är precis som vi människor olika, har du dåligt med tid är inte en het häst att rekommendera.
3. Motionera hästen kan du göra på olika vis. Löslongera i en paddock är bra, en annan lek vi lekar med våra hästar är lösdrivning i hagen enligt följande. Två personer går in i hagen med långpiskor och börjar driva hästarna runt, efter ett tag visslar en av personerna och skramlar med en spann med pellets i, lite belöning utdelas, och sen smackar vi igång dem. Hästarna älskar den här leken. Vi tar det ganska lugnt, idag har vi skippat spannen det räcker med att vi visslar och tar ned handen i fickan så kommer hästarna på en gång för att sedan frustasnde vänta på nästa startsignal.
4. Det är viktigt att din häst har en hage som den kan springa, bralla och skutta i, och naturligtvis också kompisar att buffa med. Om den är ordinerad boxvila kan du ordna en liten hage (i boxstorlekk)ute där den kan se sina kompisar
5.All diciplin du tränar under normala förhållanden, det vill säga då din häst inte är överladdad med energi, kommer till nytta vid sådana här tillfällen.

Lycka till/Fria

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 496
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar