Sv: igångsättning av sprallig häst..
Hej!
De perioder jag inte rider så mycket brukar jag ändå motionera och hantera mina hästar. Det är viktigt att hästen inte får för sig att ridturen är en avstjälpningsplats för överskotts energin.
1. Träna din häst i ordentlig diciplin. En häst ska uppföra sig ordentligt vid hand varje dag, annars får man problem både om man själv blir skadad och inte kan rida ellerom hästen skadas och blir ordinerad boxvila.
2. Anpassa fodermängden efter hur mycket hästen arbetar. Det finns dessutom hästar som blir heta på havre, lantmännen säljer Matilda havre som är fetare och som inte påverkar hästen på samma negativavis. Jag har också varit med om att hästar blivit underfordrade pga av att de är för heta - det är inte att rekommendera. Hästar är precis som vi människor olika, har du dåligt med tid är inte en het häst att rekommendera.
3. Motionera hästen kan du göra på olika vis. Löslongera i en paddock är bra, en annan lek vi lekar med våra hästar är lösdrivning i hagen enligt följande. Två personer går in i hagen med långpiskor och börjar driva hästarna runt, efter ett tag visslar en av personerna och skramlar med en spann med pellets i, lite belöning utdelas, och sen smackar vi igång dem. Hästarna älskar den här leken. Vi tar det ganska lugnt, idag har vi skippat spannen det räcker med att vi visslar och tar ned handen i fickan så kommer hästarna på en gång för att sedan frustasnde vänta på nästa startsignal.
4. Det är viktigt att din häst har en hage som den kan springa, bralla och skutta i, och naturligtvis också kompisar att buffa med. Om den är ordinerad boxvila kan du ordna en liten hage (i boxstorlekk)ute där den kan se sina kompisar
5.All diciplin du tränar under normala förhållanden, det vill säga då din häst inte är överladdad med energi, kommer till nytta vid sådana här tillfällen.
Lycka till/Fria