igångsättning av häst=)

J

janivista

tjohopp =)

nu är det så att jag köpte min pålla i sön.. (jättefin o allt det där vettni!) men hon har absolut nada kondition och absolut inga muskler...

tycker det är jättejättejättekul att springa o leka i hagen och kul att skritta på kort tygel i ungefär fem min.. sen så blir hon trötter och börjar tjafsa med mig.

jag vill för det första sätta igång henne lungt och stillsamt. för att hon ska få vänja sig vid mig miljön och allt sånt.. och så för att det är långt mkt mer hälsosamt =)

men har ni några förslag på hur långsamt det ska gå?

några förslag på ett träningsschema?

hittils har jag ridigt..

igår: skrittade ca 20 min på kort tygel i gräspaddocken
och innan och efter ca 15 min på lång tygel runt hagarna.. (finns en slinga där=)

men hon tyckte det var för mkt och tjafsade en del..

idag har jag skrittat ca 10 min lång tygel runt hagarna och kanske 5-10 min kort tygel i sandpaddocken.. då bråkade hon inte och vi slutade när jag kände att hon blev trött.. och skrittade av ännu ett varv runt hagarna..

imorgon tänkte jag leda henne i lite backar i skogen.

men ja..

har ni några förslag?

äro mkt tacksam =)

Sv: igångsättning av häst=)

Här är ett schema som kanske kan vara till hjälp... :confused:

Det hela tar tid.. men
Måndag- Skritta tio min. Skritta på volter, serpentiner, samla hästen, läng hästen.. osv.. men skritta bara i tio min..

Här är ett schema som kanske kan vara till hjälp... :confused:

Det hela tar tid.. men det tar tid att bygga upp allt... Hoppas att det går bra att räkna veckor på mitt vis.. ;)

Vecka 1
Måndag- Skritta tio min. Skritta på volter, serpentiner, samla hästen, läng hästen.. osv.. men skritta bara i tio min..

Tisdag- Skritta ut i en kvart, klättra i några backar, men inte så att hon anstränger sig för mkt..

Onsdag- Skritta på banan, öka tiden till en kvart..

Torsdag- Skritta ut och jobba hästen lite i skogen, gå i skogen, och inte bara på stigarna.. kolla så att det inte är farligt att rida där!! hål, vassa pinnar osv.. då får hästen lyffta på benen.. men rid där i en kvart..

Fredag- Låt hästen vila... det förtjänar den! :)

Lördag- Skritta på banan, en kvart räcker, ta fram bommar, skritta över och jobba lite hårdare i skritten..

Söndag- Finns det en äng, eller en åker? kan du rida där så är det jättehärligt att jobba hästen där.. men ta det lugnt.. skritta...

Mkt tjat om skritt, men vill du ha en häst som kommer att vara frisk och sund och inte kommer att ha träningsvärk + att förknippa träningen med kul så fortsätt så.. :)

Vecka 2

Måndag- Öka succsesivt skritten, nu kan du även lägga in lite trav.. men ta det lugnt, det räcker med ett varv till att börja med eller så..

Tisdag- Du skrev att det finns en slinga runt hagarna, perfekt! Gör intervallträning.. om det heter så.. skritta 3 min, trava 2min, skritta, trava skritta.. osv..

Onsdag- trava på banan, ta fram bommar... trava i 5 min det räcker..
jobba i skritten...

Torsdag- Rid i skogen, trava en bit och skritta osv.

Fredag- Ledig..

Lördag- Rid runt hagarna, trava, skritta, osv..

Söndag- Rid i skogen om det går, trava, låt hästen jobba för med att lyffta benen..

Vecka 3

Se vecka 2...

Vecka 4
Måndag- Nu ska du kunna trava runt hagarna... ( beror ju på hur nogrann du är med schemat :)

Tisdag- Trava på en äng, åker om det går, trava i uppförsbackar..

Onsdag- Rid ett pass på banan, jobba mkt i trav.. men gå över i skritt så att hästen vilar då och då på långa tyglar..

Torsdag- Rid på rundan vid hagarna, trava och lägg in galopp.. men ta det i lugn galopp och gör som intervallträningen..

Fredag- Ledig

Lördag- Klättra i backar, skritt och galopp är bäst om man ska bygga muskler har jag hört..

Söndag- Rid ett pass på banan, lägg in både skritt, trav och galopp.. men i lagom portioner..

Hoppas att du fick ett hyffsat schema som kanske kan hjälpa dej med din hästs kondition.. du kan ju alltid lägga in mer eller ta bort vissa saker som inte passar in.. Jag brukar rida så här när jag tar hem hästarna från betet.. det tar tid, men då har jag aldrig en häst som klagar på träningsvärk, osv.. bara man tar det lugnt..
Lycka till med hästen=)

För att kunna komma med förslag så vore det bra att veta lite fakta om din häst.

Hur gammal är den? Hur mycket är den riden innan? Har den fått gå i stor hage? Hur länge per dag? Hur mycket har den tappat muskler dvs är den undernärd eller bara tappat sina "ridmuskler"?

Om din häst är fullvuxen och fått gå i en stor hage samt lite beroende på hur länge den har stått utan att bli riden och framför allt varför den inte har blivit riden (skada osv..) skulle jag föreslå helt vanliga 45-65 minuters lugna ridturer i terräng. Se till att rida ut i kuperad terräng och rid i alla gångarter. I början tar du det lugnare och skrittar mest men du behöver inte vara rädd för att trava och galloppera, men kom ihåg att bara ta det väldigt lugnt i början.

Att din häst är "tjafsig" behöver inte bero på att hon är trött ( då utgår jag från de saker jag rabblade upp ovan). Trots att en häst har tappat muskler ska den orka bära ryttare mer en 20 minuter i skritt om den tidigare har blivit ordentligt riden. Själv har jag varit med om att många hästar som gått en längre tid utan träning/ridning ofta testar sina ryttare när man väl sätter igång. Men detta är helt upp till varje häst och det gäller för dig att vara uppmärksam.

Om det vore min häst så skulle jag undvika paddocken de första veckorna. Ofta tycker hästar att det är betydligt roligare att gå ut i terrängen och om du börjar igång sättningen i terräng får ofta hästen en betydligt positivare syn på ridningen.

Lycka till med din häst!

Skritta ut i skog och mark så hon får mer sysselsättning och kan stimulera 'hjärnan' lite mer under ridturen, vissa hästar tröttnat fort på att bara skritta rakt fram. Vilket jag har full förståelse för.

Jag föreslår flera timmars skritt i kuperad terräng och mer med tiden backar och ännu mer klättring! Men ha inte för fort, det lönar sig i längden.

Jag hoppas verkligen inte att det är en unghäst, det absolut bästa sättet att förstöra skritten på en unghäst är att skritta långa sträckor på kort tygel.

Men du får gärna berätta mer om hästen.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar