Igångsättning av fölsto

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emelie_r

Hej!

Håller precis på att sätta igång ett 10-årigt sto (e Elmshorn-Krocket)som gått m föl sen i våras fram tills nu och skulle tacksamt ta emot lite tips. :) Vet hur jag ska lägga upp träningen när hon börjat få upp lite muskler och kondition, och är relativt säker på hur jag ska lägga upp träningen nu i början, men jag har aldrig arbetat med helt otränade hästar tidigare (bortsett från unghäst) och tänkte att det kan vara bra att även höra andras synpunkter och erfarenheter.

Jag vill få igång henne ordentligt så fort som möljligt men vill ju samtidigt att skelettet och övriga kroppen ska hänga med, men hon är ju fullvuxen så samtidigt tror jag inte att det ska vara ngt jätteproblem. Min fråga är nu hur fort fram ni hade gått? Hon är helt otränad och omusklad, och har alltså inte blivit riden/tränad medan hon gått med sitt föl.

Än så länge har jag bara hunnit longera och skrittat ca 10 min/dag på hårt underlag samt ridit (skritt, mkt trav, kortare galoppsträckor)en 30-35 min vid två tillfällen (har haft hästen sen i ons) . Hon har inte verkat trött av detta, tycker ni då att jag kan rida på lite längre/intensivare? Planerar inte att trötta ut henne helt, men jag vill att träningen ska ge effekt. Enklast kanske bara är att rida på tills man märker att hon är trött (vilket hittills inte märkts medan jag rider eftersom hon har mkt energi och verkar tycka träningen är superkul) och se om hon verkar matt dagen därpå (träningsvärk) och om så är fallet så ta det lite lugnare. Fast samtidigt vill jag kunna föra en ordentlig träningsplanering och träningsdagbok. Någon som har erfarenheter av detta och kanske t o m har nån bra idé ang träningsplanering att delge?

Har funderat på att lägga upp träningen nu i början ungefär så här:

Dag 1: markarbete/dressyr
Dag 2: skritta ut
Dag 3: bommar, lätt hoppning (några småskutt)
Dag 4: tömkörning
Dag 5: markarbete/dressyr
Dag 6: klättra
Dag 7: markarbete/dressyr

Är nog mest hur länge och intensivt jag ska rida som jag är fundersam över.

/Emelie

Sv: Igångsättning av fölsto

Finns en nålad tråd överst i detta forum om ämnet.

mvh
moderator
mysko

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama