Igångsättning av fång häst/Dålig kondis

TheHunted

Trådstartare
Hej
Har en Shettis som har haft fång så hon knappt kunnat gå.
Nu kan jag longera i både skritt, trav och galopp.
Vad är bäst för en häst som har stått i cirka 3 år utan att gjort något?

Hur ska jag kunna hjälpa henne att må ännu bättre.
Vad är bra tränings tips, jag kan longera på storvolt, typ 30 meters volt och så kan jag gå med henne,
Är för stor för att rida och vagnen är sönder.

Vad är ett bra alternativ för att få henne att röra på sig?
Och ur ofta anser ni att hon ska "Jobbas" och hur länge.

Hon har ingen vidare kondis orkar cirka 3 varv i galopp.

Tacksam för svar!

MvH//TheHuntedOne

Sv: Igångsättning av fång häst/Dålig kondis

Det första och det viktigaste är att se till att få ponnyn utredd så att hon är helt frisk. Det enklaste är att röntga ponnyn så att man ser om det finns nån rotation kvar i hovarna.

Longering tycker jag inte är det ultimata sättet att motionera en häst med. Om hon dessutom har dålig kondis är det mycket bättre att ni börjar med promenader. Dessutom tär longering rätt så mycket på benen om den används ofta som motionsform. Ta henne i grimma och gå ut på en promenad. Det är viktigt att hela tiden ha koll på vad hästen signalerar. Orkar hon bra och tycker att det är roligt så är det bara att sätta in trav pass, på så sätt blir också din kondis bättre ;)

Sen tycker jag att du ska satsa på att köra din ponny, speciellt eftersom det handlar om en shettis där det kan vara svårt att hitta en ryttare i rätt storlek. Så passa på att bygga vagnen nu! Börja körningen på samma sätt, först i skritt och när ponnyn visar att den orkar bra så är det bara att sätta in travpass och göra motionsturerna längre.

Tömkörning är också ett trevligt motionssätt som omväxling. Lycka till med din ponny!

Senast ändrad av en moderator:

Sprettan skrev:
Det första och det viktigaste är att se till att få ponnyn utredd så att hon är helt frisk. Det enklaste är att röntga ponnyn så att man ser om det finns nån rotation kvar i hovarna.

Stallägaren skulle rönkta deras shettis då han hade fång. så här lät konvensationen mellan vet och ägaren
vet: "jaha, och vad ska du göra om han har det då?"
ägaren: "ääh, vet inte"
vet: "om hästen inte är halt, inte har ont och du tycker hästen verkar frisk, så varför ska du röntga?
ägaren: "????"
vet: "lägg pengarna på något annat istället"

säger kanske lite om vad jag tycker om att röntga ifall hästen inte är halt, är pigg och frisk i övrigt...

Trådskaparen: Skulle jag vara du skulle jag givetvis se till att få vagnen lagad, men fram till dess så har du ju några allternativ:

*Ta med ponnyn som handhäst om du rider någon annan häst.
*Tömköra
*Cykla/springa med ponnyn
*försök hitta en liten ryttare som kan rida ponnyn lite
*longera (men jag skulle valt de andra alternativen i 1:a hand tills ponnyn är i bättre kondition)

Visst, det finns massor av människor som anser att det finns viktigare saker att sätta sina pengar på. :devil:

MEN, har man en fånghäst så lever man varje dag med en klump i magen om hur hästen mår. Speciellt om man inte har det försäkrat av veterinär att hästen är frisk!

Att hästen dessutom har dålig kondis och inte är röntgad kräver rätt så mycket "öga" av hästen ägare att se om hästen är ovillig att röra sig pga av trötthet eller sjukdom. Vissa kan inte det, och vissa vill inte heller leva med att vara orolig hela tiden.

För att slippa vara rädd för hur din häst mår, så tycker jag absolut att det är lättast att få den friskförklarad av veterinär (om den inte redan är det). På så sätt kan du med gott samvete och utan "klump i magen" börja ha roligt med ponnyn.

Jag har haft min stora ponny i 14 år och anser mig känna den rätt så bra. Han är dessutom friskförklarad efter 2 fånganfall. Men banne mig så står jag noga och analyserar om han verkar hängig och ovillig att röra sig. Nu tränar vi rätt så hårt och skulle jag inte veta att han är fullt frisk så skulle jag bli galen!

:bow:
Självklart röntgar man en fånghäst! Hur ska man annars veta hur stor skada det egentligen blivit i hovarna. Och framförallt hur ska hovslagaren annars kunna veta hur hovarna behöver verkas....

Det är sant att det inte skadar att röntga... och i "mitt" fall så var visseligen ägaren hovslagare och en mycket kunnig hästmänniska...

Vet ett till fall där en kompis åkte och rönkade hennes ponny, vet. dömde ut hästen på en gång, men ägarna ville ge hästen någon månad till... nu ett år senare är hästen full frisk, har kunnat gått på magert bete i sommras...

så det är inte alltid det säger något vettigt... men det är klart att man vill veta att hästen ÄR frisk, men många gånger som ägare kan man bedöma en sådan sak själv också. Fast det kräver ju kanske lite mer erfarenhet och kunnigthet...

Tack för alla svar.
Hon har inte blivit tömkörd på säker 5-6 år, så det var lite ringrostigt och det hjälpte inte att gjorden är till för en d ponny så den var lite stor:p

Hon är en VÄLDIGT stark ponny. Jag kan knappt holla henne om hon går med träns med bett. Jag som endå hanskas med hästar som är 170... Vet inte riktigt hur jag ska göra med henne, det är inte min ponny, men jag har fullt ansvar för igång sättningen av henne, så jag får be ägaren hämta hit vagnen

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama