igångsättning av 19årig dam

N

Nanini

Hej.
jag tänkte nu sätta igång den gammla damen hon är en 19 årig arabtjej som inte tycks ha åldrats de senaste tio åren :D vet. säger att om inget händer håller ryggen till hon är 30 :P Jag blir så osäker bara för att hon är gammal, men vet. frågade om jag skojade när jag sa att hon var nitton, inte ett år över tio sa han :D

jag har skrittat henne en del men är osäker på hur hårt jag kan rida henne sen när hon är "igång"... mest lugna skogsturer och lättare dressyr pass, det borde hon väll klara? om man bara tar det lugnt med igångsättningen?

någon som har erfarenhet av äldre hästar?

Sv: igångsättning av 19årig dam

Hej! Tror inte alls de är ngn fara att rida henne. Är i samma sits, förutom att jag har ett 19 årigt varmblod. Själv ska jag köra ett lite lugnare tempo men ändå variera ridningen.
Mvh Malin

Hej.
jag tänkte nu sätta igång den gammla damen hon är en 19 årig arabtjej som inte tycks ha åldrats de senaste tio åren :D vet. säger att om inget händer håller ryggen till hon är 30 :P Jag blir så osäker bara för att hon är gammal, men vet. frågade om jag skojade när jag sa att hon var nitton, inte ett år över tio sa han :D

jag har skrittat henne en del men är osäker på hur hårt jag kan rida henne sen när hon är "igång"... mest lugna skogsturer och lättare dressyr pass, det borde hon väll klara? om man bara tar det lugnt med igångsättningen?

någon som har erfarenhet av äldre hästar?

Hej! Jag har en 19 årig varmblodstravare men som nu används som ridhäst. Han rids i princip varje dag nästan lika hårt som min nioåriga häst. Alltså bara dom hålls igång kan man rida rättså hårt med dom. Okej hoppning tar jag det rätt lugnt med men han får bestämma tempot lite själv om du förstår?:) Han var till exempel med på ridläger i sommras och gick 4 (!) timmar om dagen!Låter kanske extremt men 2 av dom timmarna var knatteridning och dom andra 2 var mest dressyr pass och hoppning ibland. Men det jag menar är att om du bara håller igång henne så spelar åldern ingen roll direkt!

Jag ska sätta igång ett 20årigt halvblodssto nu! Hon är pigg och frisk som en nötkärna och busar hur mycket som helst! Hade tänkt försöka komma ut på lite små dressyr/hopptävlingar med henne till våren! Bara för att hon äääälskar att komma ut! :)

Lycka till! Vi kanske ses på nån tävling i vår med våra gamla damer :)

tjo!
min medryttarpålla är ett varmbl. född 1989. är lika pigg och framåt som en 6-7-åring :D :p . bra kondition, mycket vilja..ljuvlig häst :love: .
pållen jag red innan henne var ett 19-årigt varmblod, en valack. också himla pigg, inte lika pigg som bianca kanske men inte slö elr trött! :)

orkar hästen, är pigg, villig, framåt. så ser jg inget som hindrar :) :angel:

Min erfarenhet säger att äldre hästar bör sättas igång mjukare och mer försiktigt än yngre, oavsett hur pigga och fräsha de är. Tänk på att det är lätt att överanstränga en äldre häst som känner sig ung och beter sig därefter. Och skador läker ofta långsammare ju äldre hästen är.
jag brukar börja med att enbart skritta under 1-3 månader beroende på hästens grundkondition. Men jag skrittar ofta långt och i varierad terräng, så att alla muskler får jobba. Sen rider jag bara varannan dag på gamlingarna i början. Musklerna beöver vila för att byggas och på detta sätt undviker vi också träningsvärk. Sen är stretching och massage extra viktigt när man sätter igång gamla hästar. Låt det ta sin tid och du kommmer att få en hållbar häst i många år till!
Lycka till önskar Tussa med de 3 Tanterna!

Och när hästen väl är igång, visst kan du rida som vanligt då! Jag började träna AR med min ena när hon var 27... Man får bara hålla koll på dagsformen och inte glömma att det är hästens ork som sätter gränserna, inte din egen ambition!
//Tussa igen

en frisk häst sätter jag igång likadant oavsett ålder.

Instämmer. När jag satte igång min dam, som var 17 hösten jag köpte henne, skrittade jag henne 20 minuter - 1 timme/dag första månaden, dessutom kunde jag longera lite i trav 2 ggr i veckan från andra veckan.

Därefter skrittade jag och travade en halvtimme-en timme per dag i ett halvår till plus att min stallkompis red ut tillsammans med en unghästkompis 2 ggr i veckan och att min bror red ut med sin sambo (min stallvärd) 3 ggr i veckan, så damen gick ofta dubbelpass och reds i alla gångarter. Detta höll på till 12 timmar före oväntad fölning juli 2002....

Sen fick damen, mammaledigt fyra månader, då jag lade mest krut på att hantera fölungen. I november 2002 satte jag igång damen igen med kortare skrittpromenader, först på stallplan och sen i närbeliggande hage, då fölungen var född i augusti och mamma häst, var VÄLDIGT mammig. I december var det dags för skritt och travpromenader igen och stallkompis och brorsan tog hand om resten. I mars 2003 såldes fölungen och då var min dam i full ridkondition och det var gott och väl dags för kurser, instruktörsridning och buskul.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 607
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka