Igångsättning av 07:a

L

lisensvensson

Hej! Jag undrar hur Ni har lagt upp igångsättningen efter sommarbetet för era 07:or? Alla tips är välkomna! Min 07:a är bukig och är det någon som har några bra tips för detta?

//Lisen

Sv: Igångsättning av 07:a

Jag har visseligen en 06:a men det kanske inte gör något att jag svarar ändå? :)

När jag satte igång min häst efter vila så började med att nästan bara rida ut. Vi tog mysiga skogsturer, ibland red vi på i ganska friskt tempo i stort sätt hela passet, ibland intervaller osv. Vi rider fortfarande ut ganska ofta, ca 2ggr i veckan om inte mer.
Jag tycker att det är viktigt att inte sitta och harva runt för mycket på ridbanan med unghästen, (inte med någon häst överhuvudtaget, alla behöver komma ut!) .. Även om vi rider ut så tränar vi ju, men eftersom han är så pass ung och otroligt ridbar för sin ålder så fokuserar jag mest på kondition och styrka just nu.

Sv: Igångsättning av 07:a

Rida ut mycket i skogen så de får en naturlig bjudning och så får den bättre kondition och styrka. Och det är roligare för hästen att rida ut än att bara rida på banan. :)
Sen när man ska sätta igång som så ska man börja rida i 15 min. Sen lägger man till 5 min efter varje pass och sen ska man komma upp till 60 min till våren. Läste det i någon bok :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 419
Senast: dobbis
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama