Idétorka - övningar

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
*Hoppas att jag lagt tråden rätt nu*

Har lite idétorka på övningar just nu och tänkte om ni bukefalister har några övningar som ni tror kan passa :)

Jag själv rider på en stadig LC nivå, kan rida skänkelvikning i både skritt och trav, ställning, form ("normalhög" + lång låg), början till slutor och lite så.
Hästen är utbildad till ca. MsvB-A i dressyr, kan själv byta galopp om lillmatte råkar fatta fel (:laugh:), kan ridas i varierad form, har "fina" gångarter med mycket schwung i osv.
Han är en tävlingshäst, och "så även i psyket" så att säga, så han är lite känslig, ganska framåt att rida men ändå "mjuk och böjbar" (mjuk i sidorna, lätt att ställa osv.)

Mina styrkor är min sits och skänkelvikningar. Hästens styrkor med mig är att han är lätt att ställa och böja.
Det vi behöver jobba på är att få till de där slutorna, reglera takt och tempo i gångarterna samt nedsittning i traven (då han har väldigt stora gångarter med mycket schwung i = jag studsar som en ping-pong boll i nuläget...:grin:).

Så har ni några tips på övningar utefter det här? :D

Har även tittat lite på Hippsons ridövningar, men har svårt att "se dem framför mig", så om jag ska söka på dem, tror ni Dressyr-Bas eller Dressyr-Medel är mest rätt i nivån?

Sv: Idétorka - övningar

Om du inte riktigt kan sitta på honom är ju prio ett att lära dig det.

Rid lätt, sitt ett eller två steg, rid lätt igen. Öka sittandet när du känner att du kan sitta stilla och hänga med i steget utan att studsa.

Och när du är på LC nivå tycker inte jag att du ska experimentera med slutor och öppnor själv. Rid för en tränare isåfall.
En grej som är ungefär som en sluta som jag brukar göra är att göra lite skänkelvikning längs långsidan. Så en förvänd skänkelvikning. Alltså halsen ska vara utåtställd, och inte inåt som det är i slutor. Svårt att förklara såhär!! Men rid skänkelvikning, med baken innanför spåret och ställ hästen mot väggen. (Man ställer den rakt fram på spåret i slutor)
Se bara till att baken inte kommer framför framdelen, utan hästen ska gå snett med kroppen, precis som en sluta :)

Sv: Idétorka - övningar

Ett par saker jag brukar tipsa "alla" om lärde jag mig av en gammal tränare (kanske den för mig bästa jag ridit för).

När man skrittar fram (om man har plats vill säga) rida på helt lång tygel och rida omkring "huller om fladder" dvs. Du har en bestämd väg/riktning, men det måste inte vara en "vanlig" väg, ex. Snett igenom, halvt igenom osv. Du rider med vikt, skänkel och blick. Du kan absolut köra lite sidförande osv. Viktigt är att vara noga med att ha händerna på manken/längs sidorna/på låren. Detta ska vara utan bettkontakt. Man kan lägga på att göra halter och halvhalter utan hand/med en extremt liten signal (helst långa/halvlånga tyglar fortfarande) ...sedan framåt igen (inser att jag uttrycker mig luddigt) ofta börjar hästen ganska snart tugga lite lätt.

den övningen fick jag variera när jag ridit för den tränaren ett tag, vissa gånger fick jag hålla ut benen och bara sitta på sittbenen och andra fick jag rida i väldigt korta läder och stå upp medan jag gjorde det... JOBBIGT! ;)

Ovan gör jag första gången jag rider alla hästar, oavsett vilken nivå de är på. Jag vill veta att gas, broms,ratt och servo finns där ;) . Dessutom verkar det vara en fin början på både dressyr och hopp-pass på många hästar. :D

Annars finns ju enkla saker som att se att man har jämn trav eller galopp- räkna steg/ språng på varje lång och/eller kortsida.

Sätta ut koner i hörn för att öva ordentliga hörnpasseringar. :)

Du kommer få massa bra tips från de lite proffsigare, nuförtiden trimmar jag mest galoppörer i stallet jag jobbar i. Så jag får nog inte kalla mig dressyr-ryttare ;)
Såhär ser jag ut ibland när jag pillar med våra.
http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/IMG_7515.jpg

Lycka till

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Lycan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka