Identifiera mitt problem någon....

A

ANNIWHOO

Skulle rida lite dressyr på travvallacken idag . vi höll till på en äng. gick bra i ca 15 min seen börjar han stólla sig, vänder tvärt/kastar sig åt sidan , vrålbackar och vägrar gå framåt. "hoppar/lättar lite från marken med framdelen också. riktiga protester alltså. sen när vi skulle hem på hemvägen, då stannar han vid grannstället och kastar sig åt sidan så att det blir snurr på snurr tills vi tillslut är nere på deras gårdsplan, där han återigen börjar backa i en väldig hastighet, fast han så väl vet att han inte bor där så skulle han bar inte därifrå... jag var så arg så jag kokade, samtidigt som jag blir rädd, det kan ju ta ända med förskräckelse. väl hemma slet jag av honom grejerna och slängde ut han i hagen-här blev det minsann ingen kvällsmat!!!!
Driver han bara med mig??
Ska jag anväda spö??- Har aldrig ridit med spö, nån gång har jag klatchat till med handen, men han blir så himla upprörd så jag försöker låta bli att använda våld. vad tror ni ? solve my problem please
Anniwhoo

Sv: Identifiera mitt problem någon....

Hur länge har du haft honom? Har han gjort såhär förut?

Jag har haft honom i snart två år. han har gjort så här förut men det var i början när jag hade honom, men aldrig såhär "kraftigt" som idag.Då har han skärpt sig lite och så "ropar jag "NEJ!! och låter arg när han konstrar, men det hjälpte inte idag... det här är första gången på länge som han protesterar.. det är så tråkigt:cry:

Blev det ingen kvällsmat?? :crazy:

För det första har hästar sekund minne när det handlar om bestraffning. Sätter du inte din bestraffning som direkt reaktion till beteendet kommer hästen garanterat inte förstå den - och då mat generellt uppfattas som belöning & hästar inte har logik nog till att förstå att utebliven belöning är ett straff? Så lät du bli att ge din häst mat?

& Hästen driver inte med dig - finns inte i deras vokabulär.

Att hästen testar dig låter det mer som, sedan finns det självklart inslag som kan vara utav värk/obehag - är hästen kollad?

Jag tycker att det är en ganska rejäl skillnad mellan den okontrollerade skrämda/hysteriska/skadade hästen och den testande/busiga hästen - kan du avgöra vilket din var?

Är det sedmera ett test/bus ; tillåter´du det förstnämda beteendet utan reaktion, dvs kastar sig/backar/vägrar gå frammåt - så är det i hästas värld tillåtet att testa ledarskapet ytterligare.

Detta är ett fenomen som jag framför allt har sett på mellan rang höga valacker. Just det att dom i tid och o tid ibland testar ledarskapet - vana ifrån att inte ha en stabil plats i flocken & att få kämpa sig till ny rang vid varje nytt insläpp & ibland dessimlenna - har den även lärt sig att ifrågasätta det mänskliga ledarskapet.

mina steg;
kontrollera varför hästen betersig som den gör
Är det rent lynnesfel; se till att reagera DIREKT
Se över möjligheten med ledarskaps övningar på mark & innom ridhus/paddockens väggar.

hm.. tja, något sådant... frågeställningar?

..ja det kanske lät grymt att ahn inte fick mat, men han fick gå ut i hagen som är full av härligt gräs:D så han fick inte svälta.
där jag red dressyr igår är en hage med stängsel runt om, den plattaste delenoch därmed lämpligaste delen att hålla till på resulterade i att när man red på volt som jag då gjorde var att man hela tiden passerade öppningen till hagen och det var där det hela började krångla efter ett tag -han ville helt enkelt ut, och jag vet han talade om för mig at t det räckte för idag- så långt är jag med. men att han skulle ner på grannens gård det fattar jag inte... När jag väl fått honom att börjja gå hemåt på vägen igen, så gör han plötsligt bara en tvärnit drar runt åt sidan slänger med huvet och backar foort! Jag satt av och ledde "fnskapet" hem eftersom detta var på en bilväg och jag ville inte riskera något. Leda honom går utmärkt, inga problem alls. Ta nu inte illa upp för att jag kallar hono nåt fult,jag älskar honom och har redan gullat med honom tre gånger idag...men iibland när det inte går som man tänkt sig så blir manså besviken lessen och i detta fallet rädd. Det jag försöker göra när han konstrar är att fortsätta snurra honom runt så att han inte kan resa sig eftersom han visar tendenser till det när han "hoppar" upp/lättar med framdelen. När han backar så gör jag inget för jag har försökt skänkla på och smacka men då ökar han bara farten bakåt... jag väntar till han stannar. Det är presic som han blir blockerad på nåt vis. Han var inte rädd, han är kollad mm

öööhh långt och svamligt, men så är det:(

Jag förstår dig precis!

Man blir tokförbannad och samtidigt ledsen, och rädd. Det där med bestraffningar när hästen är på sånt humör tycker jag är ganska bortkastat. När dom har så mycket sprall i kroppen hjälper nästan ingenting. Jag brukade avbryta turen och ibland till och med hoppa av och gå brevid hästen hem när han var på sånt humör. Min häst blev bara nervös och stressad av bestraffningar. Sen longerade jag honom när vi kom hem, bara för att få den motion han missat från ridturen, sprallet gick oftast inte över på hela dagen. Nästa dag kunde han vara hur cool som helst.

Hästar e hästar... :smirk:

Känner igen mig så väl:crazy: , har ett travsto (nåt med travare??). Hon har stora problem med att gå från stallet och vara utan hagkompisen.
De gånger man får iväg henne från stallet kan hon vara hur cool som helst för att helt plötsligt vara nära panik. När man då ber henne att gå, backar hon. Det hjälper inte att driva, det blir som du säger, hon backar fortare.
Har man spö med sig och använder det blir allt bara värre, likaså om man driver fram "för hårt" (vet inte hur jag ska uttrycka mig) med skänklarna. Då försöker hon slänga av mig för att sedan fortsätta backa.

Usch, känslan man får är inte rolig, man blir verkligen arg, ledsen och rädd på samma gång. Har gråten i halsen varje gång det händer:crazy:

Det jag kommit fram till är att det helt enkelt inte fungerar med bestraffning, så jag brukar helt enkelt försöka vara lugn och prata med henne istället. Det funkar väl si så där, bättre än att försöka tvinga fram henne iaf.

Ska börja rida för tränare nu och hoppas verkligen att problemet löser sig då, för ge upp tänker jag inte göra iaf!:)

Nu ni...!!Varit fast besluten hela dan att jag sulle ut och rida idag med eller utan sällskap. Det blev med sällskap. MUnderade mig med säkerhetsvästen som jag aldrig använt innan, den har bara legat eftersom han ju alltid har varit en snäll pålle förut, utrustade mig med ett gammalt spö ocså, inte för att använda, bara för att ahan skulle se att jadg hade det. Har aldrig haft en häst som lyssnat så uppmärksamt, varit så mjuk i steget och lyhörd i munnen och samtidigt lugn och fin, fattade tilloch med gallop på skänkel för första gången:bump: Jag är övertygad om att han vet vad han gjorde mot mig igår och idag ville visa sin motsats, så får ni säga vad ni vill, han fick sin kvällsmat idag:D och ett litet bad ocså;)

vilken skillnad det berkar bli när man sätter på sej väst. Red själv innan utan väst och "fegade" gärna. Men nu när jag använder den vågar jag faktiskt vara mera bestämd och behöver inte oroa mej fall i fall jag trillar av.

Men om han gör så, kan du inte rada upp punkter och sedan prioritera efter dom. Som ex när han gör så där så lägg prio. nr 1 på att få han att stanna. Nr 2 blir sen att få han till att gå framåt osv

Skönt att det löste sig!

Jag har varit med en gång att min häst var jätteknäpp :devil: ...när jag hoppade av såg jag att en broms bitit sig fast vid slidan :o

Oftast är det ngt när en häst plötsligt protesterar kraftigt...

Du kan använda spöet till annat än "bestraffning". Om han vänder åt samma håll varje gång så vifta lite med spöet framme vid huvudet på den sidan just som du känner att han ska till och vända (om du hinner). En annan sak - han kan inte blivit biten av ngt?

nja, då skulle han bli biten varje gång han passerade grinden då?:rofl: . idag red jag förbi grannen igen och visst han gjorde en liten tendens at tkonstra,men jag klatchade med spöt på bogen exakt samtidigt, och då var det presis som han tänkte- okej okej vi går väl hem då, skulle bara kolla om det gick...- sen trippade vi hemåt som ingenting:banana:

De gånger man får iväg henne från stallet kan hon vara hur cool som helst för att helt plötsligt vara nära panik

man måste lära sig skilja på när hästen testar och när den får panik.
min häst börjar testa alla nya ryttare, många säger att han får sån panik när man lägger på skänkeln o sånt, och dom vågar inte gå på honom just för att dom tror han kommer bli hel galen.

men de är långt ifrån panik min häst har när han testar, han backar springer sidleds och gör de mesta..men säger man till honom ordentligt en gång så man verkligen visar att de inte är okej att han gör så så är han hur lugn som helst sen, han får inte panik i första taget.

så ja tror att du kan gå på din häst mer endå, sen är de klart man får vara beredd på att hästen kommer bli lite värre tills den accepterar dej..

hästen måste acceptera framåtdrivande hjälper, oavsett om hästen blir rädd eller saknar sina kompisar och vill hem så ska hästen lyssna framåt annars kan de bli farligt tillslut.

Senast ändrad av en moderator:

min häst börjar testa alla nya ryttare, många säger att han får sån panik när man lägger på skänkeln o sånt, och dom vågar inte gå på honom just för att dom tror han kommer bli hel galen.

men de är långt ifrån panik min häst har när han testar, han backar springer sidleds och gör de mesta..men säger man till honom ordentligt en gång så man verkligen visar att de inte är okej att han gör så så är han hur lugn som helst sen, han får inte panik i första taget.

så ja tror att du kan gå på din häst mer endå, sen är de klart man får vara beredd på att hästen kommer bli lite värre tills den accepterar dej..

hästen måste acceptera framåtdrivande hjälper, oavsett om hästen blir rädd eller saknar sina kompisar och vill hem så ska hästen lyssna framåt annars kan de bli farligt tillslut.

Självklart menar jag inte att hon får panik, var mest ett skrivsätt. Dåligt uttryckt inser jag nu. Hästar som får panik är inget jag skulle klara av på långa vägar.. Det som händer är att hon blir nervös, rädd och börjar andas ganska kraftigt. När man då ber henne gå framåt förstärks detta och hon försöker sticka, självklart blir man rädd och då är det svårt att försöka få henne framåt. Koncentrationen ligger istället helt på att försöka få henne lugn, vilket fungerar bäst när jag slappnar av, inte kräver något och börjar prata med henne.
När man sitter där uppe känns det dock som hon är bara steget ifrån panik:crazy: Som tur är blir det sällan såhär allvarligt, men det har hänt.

Håller med dig om att hästen måste acceptera att gå framåt, men för mig funkar det inte med "gå på hästen mer", utan snarare tvärtom. När hon sedan lugnat sig så kan jag börja tänka framåt istället.

Har varit med om samma sak med två olika ston en gammal envis haflinger och en varmblodstravare. Haflingern red jag i många år och hon lärde sig till slut att det inte var någon mening, för att det var jag som bestämde.

Tyvärr hann varmblodstoet aldrig bli bra (efter min mening, för att ägaren aldrig la ner jobbet som behövdes, men det är en annan sak). Min uppfattnig är att när dom gör så här, så är det för att testa ledarskapet.

Beroende på hur farligt det känns skulle jag med göra ledarskapsövningar från marken ett tag först till jag kännde att det gick lite bättre (minns inte vem det var som skrev det!)

Min erfarenhet säger mig också att om dom börjar på detta när man rider. T ex som din, det var väl ett tydligt tecken att hon inte ville vara med längre, eftersom problemet uppstod vid grinden varje gång. Då skulle jag aldrig låta henne gå hem förän hon hade lugnat ner sig. Om hon börjar backa och gå hem åt och det till slut inte går att få henne framåt när du sitter på henne, eller om det börjar kännas otäckt. Gå av och leda henne tillbaks. Hoppa på igen och skritta en runda eller något, bara så att det är du som "vinner".

Det kan krävas att du gör detta många gånger, men det gäller att vara mer envis en hästen. Till slut kommer hon märka att det är ingen mening att hålla på så.

Det är min erfarenhet.

Mitt sto gjorde så när hon kom hem från fd fodervärden. Och hon hade ALDRIG gjort nått liknande med mig innan och jag hade haft henne i fyra år (!!) men hon var inte bara jobbigt att rida, jag klarade inte ens av att leda henne, om inte det var mellan hagen/stallet/ridbanan.
Jag gav faktsikt upp, jag blev för rädd för henne. Inget hjälpte. all markarbete på ridbanan gick jättebra, men så fort jag skulle leda ut henne en bit bort så kastade hon sig över mig och reste sig och bråkade.
Så min syster började rida henne istället och än så länge har dom inga problem alls.. (inget hon nämnt iaf)
Och jag har hittat en ny travare. :) som jag har som foderhäst nu.. och äntligen börjar min rädsla ge med sig.. ;)

Kom nog inte med så mkt tips.. mest "jag vet vad du pratar om"-stöd. :)

Va skönt att ni fått bukt på det iaf! Hoppas det håller i sig. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka