Icke travande häst + annat

M

MimmiKarlsson

Jag har lite problem med min "låne häst". (rider på min frisörs häst ca 4 ggr i veckan). Måste poängtera att vi varken har ridhus eller paddock.

När vi rider ut slänger hon med huvudet hela tiden.
Detta problemet försvann delvis när jag bytte från något mysko specialbett (det va poppis att ha westernbett till engelskt inridna hästar för ett X antal år sedan) till ett gummi D-bett. Kan det förhindras helt? För det western bettet va delat på otroligt många ställen och när jag bytte till ett bett som va delat på ett ställe.

När vi rider ut så orkar hon inte med traven utan faller i galopp hela tiden.
Jag bromsar och ber de andra hålla sig bakom mig i trav. Det blev LITE bättre när jag bytte till D-bettet. Hon travar väldigt "kompakt". Det går inte direkt framåt även om hon bjuder framåt. Och sen faller hon över i galopp igen. Jag blir knas på den gamla tanten! :cry:

Och sen när hon faller över i galopp blir hon OTROLIGT stark. Jag försöker med sitsen sakta ner. Kan ju inte dra henne i munnen hur mkt som helst! När hon går i form så brukar det gå lite lugnare till än "fullt ös medvetslös". Men eftersom hon slänger så mkt med huvudet så är det ett problem att få henne att gå i form. Hon tappar koncentrationen och jag tappar kontakten med bettet. Jag har lite kunnat läsa hennes tankar "Nu kommer hon börja slänga med huvudet vilken sekund som helst". Så de gånger jag har kunnat behålla kontakten med munnen har hon nästan fått panik och slänger ännu mer med huvudet.

Jag är ingen person som vill "ha hästen på tygel". Jag vill att hästen ska gå i form. Öka koncentrationen lite så de inte snubblar över stock och sten!
Kanske ska poängtera att hon galopperar oftast i höger varv och böjer halsen åt vänster. Tyder detta på något problem? Jag har börjat rida henne i hagen. Men hon är inte inskolan, bara inriden. Så jag försöker rida där "så lite som möjligt". Eftersom jag inte har någon vana på oskolade hästar, tyvärr!:cry:

Någon som har konkreta tips?:confused:

Sv: Icke travande häst + annat

Hur går hon med ägaren/andra ryttare?
När du rider ut ensam?
Är hon kollad i munnen av kunnig veterinär?
Ras?

Min häst var jobbig med att kasta med huvudet och kunde bara galoppera högergalopp. Efter några behandlingar av equiterapeut finns nästan ingenting kvar av det. Nu måste vi träna upp vänstergaloppen bättre men hon håller den i flera varv på ridbanan och ute väljer hon vänstergalopp omväxlande med höger. Rider på hackamore ute och tredelat när jag rider dressyr. Kan vara värt att kolla både rygg och mun.

Jag tycker det låter som om hon har ont någonstans. Prio ett för mig hade varit att kolla igenom hela hästen hos en veterinär, ET och en tandläkare.

Hur har hon det med muskler? För att en häst ska kunna bära sig och orka "gå iform" och sätta bakbenen under sig och komma upp med rygg krävs en hel del muskler.
Hur travar hon när hon travar "fritt" i hagen eller under longering?
Om hon rör sig bättre då skulle jag absolut kolla över rygg och se till så att sadeln passar!

Jag kan inte rida ut på henne ensam. Hon smiter bara hem då!
Hon är fullblod, 21 år gammal.
Med andra ryttare är hon ännu mer galen än med mig :S
Jag vet faktiskt inte....! Hon har inte blivit riden på närmre 10 år...! Så några veterinärbesök har där inte varit såvidare hon inte blivit fysiskt skadad synligt! :/

Outch :P Missade att svara på massvis av frågor märkte jag :)

Hon travar med huvudet vågrätt. Men under longering så sänker hon det en aning!
Jag har förståelse för att hon inte orkar bära i form hur länge som helst..! och jag kräver inte att hon ska gå HELT i form. För det är bara så långt jag har kommit. Börja få ner henne då. Eftersom hon egentligen aldrig varit i form.

Hon kan galoppera i båda. Bara det att favoriten är höger. Hon kan hjälperna. Men ibland blir det lite lustigt och det är inte lönt att låta henne halka efter så mkt att hon vill ha av mig för att komma ifatt.

Hästen behöver en väldigt fast men mjuk hand. Vilket ägaren inte kan erbjuda. Därför är hon riden så sällan.
Men både jag och hästen uppskattar varandra. Hon får komma ut och jag får motion. Hon kommer fram till mig i hagen varje gång jag kommer och vill ut en sväng. Dock är det inget tecken på en hälsosam häst!

Jag får försöka lägga fram det lite fint....:crazy:

Är hästen inte riden på 10 år?
Hur lång igångsättning har ni haft?

Tänk på att det är en gammal häst, gamla hästar blir stela. För det första kräver de mkt längre igångsättning än en "ung och fräsh" - dvs flera månader innan man kan Kräva något!
För det andra så behöver de röra på sig mer, helst varje dag, för att kunna hålla sig i form.

Hur sitter sadeln? Den är viktig att kolla upp!

En häst som slänger mkt med huvudet är inte en välmående häst. Det är viktigt att kolla upp så allt är okej och inte bara "köra på".
Är det troligt att det beror på ryttarfel får man ju börja om från grunden - även om det gäller en gammal häst.
Dvs skrittarbete tills det funkar, sen travarbete , sen galopparbete. Långsamt och i en lagom takt.
Tänka på formen är nog ganska onödigt i nuläget. Innan man fått bort huvudkastningen så kan man inte få hästen lösgjord.

Hur lång igångsättning har ni haft?

Hur sitter sadeln? Den är viktig att kolla upp!

Tänka på formen är nog ganska onödigt i nuläget. Innan man fått bort huvudkastningen så kan man inte få hästen lösgjord.

Jag har haft en igångsättning i ungefär ett år.

Jag ska kolla sadeln idag. Lägger upp bilder när detta är gjort.

Hon slänger bara med huvudet när jag försöker få ner huvudet. Inte annars.

Har hästen gått som galoppör tidigare?? Då är anledningen ganska enkel till varför den kastar med huvudet när du försöker få ner det på hästen!
En galoppör är vana att springa med huvudet höst och tänk på att juh starkare man blir i handen juh fortare ska det gå! Det är lika med travare och galoppörer! Dom är vana att det ska gå fortare juh hårdare du tar i munnen på dom och lika så tänk på att var jätte mjuk i skänklarna..
Du har inte möjlighet att få någon som kollar hur du rider hästen och som kan ge dig kritik! Ta hjälp av någon som har mera erfarenhet!
Men först se till att få hästen och utrustningen ordentligt uppkollad.

har inte läst alla andra svaren så någon kanske redan har skrivit det här men du kan ju ett tag framöver endast skrittjobba henne, mycket bommar och sånt där så hon får tänka och så. sen kan du börja jobba mycket med övergångar mellan skritt och trav. Om du ska börja trava från skritt och hon börjar trava som du vill så travar du några steg och saktar av och berömmer, om hon börjar galoppera så saktar du av direkt och börjar om från början tills hon gör som du vill. Sen kan du eftersom trava längre sträckor, men att du inte ställer så jättehöga krav på henne än :)

Och ifall du betslat ner till D-bett och du tycker hon är stark i galoppen så kan du ju välja att rida på ett vanligt tränsbett som är liiiite skarpare :)

Om hästen bara slänger med huvudet när du "försöker få ner huvudet" ( :confused: ) så kanske det är läge att skaffa en tränare som kan säga vad du gör för fel?!

Dock som det låter i din beskrivning så kan det mtk väl bero på både sadel och tänder.. Kolla upp dessa!
Är dessa, och även rygg, okej, så bör du skaffa tränarhjälp.

Ja, för jag pratade med ägaren och hon tittade på när jag red. Hon är rätt duktig på att ge kritik ;D hahaha! Och hon kände på ryggen och allt sådan. Och hon sa att allt är som det "alltid" har varit. DVS inga problem.
Hon har inte varit galoppör innan. Hon KANSKE blev tränad i början av sitt liv (ca 6 år isf). Men sedan 15 år tillbaka har hon inte blivit tränad för sådant.

Något som jag tänkt på är http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=875105 Jag har läst lite om det och jag satt och bara tittade på hästarna i hagen och i boxarna. Och det verkar inte HELT orimligt....! Hon skakar milt på huvudet mest hela tiden. Men det har jag inte lagt märket till eftersom jag låter hästen "göra som den vill" så fort jag släpper tyglarna inne i skogen (alltså, gå var den vill och höja och sänka huvudet etc.) Och när jag tänker efter så skakar hon alltid lite på huvudet.

Ska läsa om det mer när jag kommer hem från plugget!

Det verkar inte helt orimligt.... Hon äter inget i hagen då hon bara går runt runt :/

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 585
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II