ForeverYoung
Trådstartare
Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det jag dock vill höra är era reaktioner och synpunkter på följande situation.
Efter ett par dagars mailkontakt med hingstägaren meddelade jag denna den 3 April att jag ville använda hingst X till mitt sto. Dagen efter fick jag svar att de börjar skicka på hingstarna först fredagen 15 April eftersom de då fått CEM-provsvaren på sperman. OK, tänkte jag, men valde redan då ut en reservhingst ifall mitt sto skulle stå med en bra brunst tidigare än så. Jag skrev även till hingstägaren att mitt sto skulle till seminstationen redan samma vecka (dvs v. 14, 4-10 April).
Just fredagen den 15 April stod mitt sto med ett ägg som var bra att semineras på. Hingstägaren kontaktades av min seminstation, men meddelade att h-n kunde inte skicka någon semin eftersom h-n inte fått provsvaren än. Efter överläggande med stationsveterinären bestämde vi oss för att avvakta till måndagen och hoppas på att ägget var kvar.
På måndagen den 18:e hade ägget växt ytterliggare och var nu perfekt att seminera. Hingstägaren kontaktades därför igen, men hade fortfarande inte fått provsvaren. Då visade det sig att h-n skickat iväg proverna först onsdagen den 13:e! H-n förväntade sig dock att få provsvaren senast dagen efter, alltså tisdagen den 19:e, så hingsten tappades och sperman skickades. På tisdagen kom dock inga provsvar, så seminen kunde inte användas.
Även på onsdagen den 20:e fanns ägget kvar och vi insåg då att det var sista chansen! Eftersom provsvaren fortfarande inte var komna valde jag att byta till min reservhingst. Nu hade vi sån otrolig otur att den hingsten just den dagen inte vill släppa någon sperma, trots mycket duktig och erfaren personal (annan seminstation än hingst X).
Sen blev det påsk och stoet kontrollerades först veckan därpå, och då hade hon självklart släppt ägget.
Idag åkte stoet åter till seminstationen efter att ha börjat brunsta igen, och stationsveterinären ansåg att vi skulle beställa semin redan idag. Jag bad därför min kära mamma att ringa (då jag befinner mig i Tyskland) till den första hingstägaren och fråga om h-n kunde tänka sig att ge oss en rabatterad språngavgift som plåster på såren för att vi missade den första brunsten pga de försenade provsvaren. Jag har dessutom uppstallningsavgifter på seminstationen och transportkostnader under den brunsten. Jag förväntade mig verkligen att hingstägaren nu skulle vara tillmötesgående och i alla fall skulle vilja diskutera saken med oss, men så var inte fallet. Nej, h-n hade svarat mamma med "Kan vi ta det imorgon?!". Mamma hade då förklarat att vi ju behöver få semin skickat redan idag och att vi vill veta det innan, för om hon inte kan tänka sig att förhandla så kanske vi byter hingst. Svaret hon fick då var i stil med "Jag har ju samma jobb ändå, så det är kanske bättre att ni byter hingst.". Dessutom hade hon sagt att semin kunde de NOG skicka redan idag. Observera att jag inte citerar rakt av nu, utan att detta är återberättat från min mamma. Hingstägaren kan alltså ha uttryckt sig på ett annat sätt, men budskapet ska ha varit detsamma.
Valet blev därmed ganska enkelt för oss, vi tog reservhingsten igen, som nu gärna ville hoppa på bocken Så imorgon ska min prinsessa semineras igen! Men faktum kvarstår - jag missade en brunst på mitt sto och jag har fortfarande extra kostnader på seminstationen för att den första hingstägaren inte skickat in proverna i tid. Tilläggas bör att jag har ett mycket meriterat sto, vilket hingstägaren visste.
Tja, vad säger man?
Efter ett par dagars mailkontakt med hingstägaren meddelade jag denna den 3 April att jag ville använda hingst X till mitt sto. Dagen efter fick jag svar att de börjar skicka på hingstarna först fredagen 15 April eftersom de då fått CEM-provsvaren på sperman. OK, tänkte jag, men valde redan då ut en reservhingst ifall mitt sto skulle stå med en bra brunst tidigare än så. Jag skrev även till hingstägaren att mitt sto skulle till seminstationen redan samma vecka (dvs v. 14, 4-10 April).
Just fredagen den 15 April stod mitt sto med ett ägg som var bra att semineras på. Hingstägaren kontaktades av min seminstation, men meddelade att h-n kunde inte skicka någon semin eftersom h-n inte fått provsvaren än. Efter överläggande med stationsveterinären bestämde vi oss för att avvakta till måndagen och hoppas på att ägget var kvar.
På måndagen den 18:e hade ägget växt ytterliggare och var nu perfekt att seminera. Hingstägaren kontaktades därför igen, men hade fortfarande inte fått provsvaren. Då visade det sig att h-n skickat iväg proverna först onsdagen den 13:e! H-n förväntade sig dock att få provsvaren senast dagen efter, alltså tisdagen den 19:e, så hingsten tappades och sperman skickades. På tisdagen kom dock inga provsvar, så seminen kunde inte användas.
Även på onsdagen den 20:e fanns ägget kvar och vi insåg då att det var sista chansen! Eftersom provsvaren fortfarande inte var komna valde jag att byta till min reservhingst. Nu hade vi sån otrolig otur att den hingsten just den dagen inte vill släppa någon sperma, trots mycket duktig och erfaren personal (annan seminstation än hingst X).
Sen blev det påsk och stoet kontrollerades först veckan därpå, och då hade hon självklart släppt ägget.
Idag åkte stoet åter till seminstationen efter att ha börjat brunsta igen, och stationsveterinären ansåg att vi skulle beställa semin redan idag. Jag bad därför min kära mamma att ringa (då jag befinner mig i Tyskland) till den första hingstägaren och fråga om h-n kunde tänka sig att ge oss en rabatterad språngavgift som plåster på såren för att vi missade den första brunsten pga de försenade provsvaren. Jag har dessutom uppstallningsavgifter på seminstationen och transportkostnader under den brunsten. Jag förväntade mig verkligen att hingstägaren nu skulle vara tillmötesgående och i alla fall skulle vilja diskutera saken med oss, men så var inte fallet. Nej, h-n hade svarat mamma med "Kan vi ta det imorgon?!". Mamma hade då förklarat att vi ju behöver få semin skickat redan idag och att vi vill veta det innan, för om hon inte kan tänka sig att förhandla så kanske vi byter hingst. Svaret hon fick då var i stil med "Jag har ju samma jobb ändå, så det är kanske bättre att ni byter hingst.". Dessutom hade hon sagt att semin kunde de NOG skicka redan idag. Observera att jag inte citerar rakt av nu, utan att detta är återberättat från min mamma. Hingstägaren kan alltså ha uttryckt sig på ett annat sätt, men budskapet ska ha varit detsamma.
Valet blev därmed ganska enkelt för oss, vi tog reservhingsten igen, som nu gärna ville hoppa på bocken Så imorgon ska min prinsessa semineras igen! Men faktum kvarstår - jag missade en brunst på mitt sto och jag har fortfarande extra kostnader på seminstationen för att den första hingstägaren inte skickat in proverna i tid. Tilläggas bör att jag har ett mycket meriterat sto, vilket hingstägaren visste.
Tja, vad säger man?