Min stackars häst har varit lös i magen av och till sedan uppstallningen för en dryg månad sedan. Pga flytt från betet och nya hästkompisar och sådant tyckte jag inte det var så konstigt att det blev lite skakigt i magen.
Hon har under hela den här tiden haft sin vanliga, mycket goda, aptit. Ingen feber dricker som hon ska, blank och fin i sin björnpäls.
Fick reda på av en slump att stallägaren gav C full dos korn direkt i samband med installningen. Det här är en häst som inte ska äta korn alls, och full giva direkt efter bete, nej.
Vi ändrade det här raskt till en betydligt mindre mängd havre. Nu för en vecka sedan blev min häst plötsligt jättelös i magen. Inte varje gång hon bajsade men pendlade mellan lite lös och vattenfall.
Ingen feber, fin i pälsen god aptit dricker som hon ska. Får då reda på att C återigen har fått korn då havren tagit slut. Säger genast ifrån att ta bort kornet, ge henne bara lucern, passade även på att plocka bort betforen då jag hört att den har en laxerande effekt.
Magen fortsatte att vara lös, varför jag sa att vi skulle ta bort all kraftfoder. Så nu äter hon bara sitt grovfoder. Hon har blivit lite bättre i magen, inte niagarafallet, men fortfarande för mycket åt koblaffe-hållet. Så igår fick hon till sin stora lycka en liter proviva nyponsoppa i krubban.
Eftersom det har varit så mycket som hänt med hennes foderstat (hon har dessutom börjat med Biotin) så vet jag inte hur jag ska göra. Hon avmaskades i slutet på augusti, så mask borde det inte vara. Och eftersom hennes allmän tillstånd är bra så har jag valt att avvakta med veterinär, men min fråga är hur länge tar det för en stackars hästmage att komma i balans efter denna röra? Och tycker ni det var rätt att ta bort all kraft?
Kan ju tillägga att hösilaget ser helmysko ut(mörkt) men luktar super gott
Orolig Marie