Ibland vet man inte var man ska börja. LÅNGT

söderböna

Trådstartare
:confused:
Min stackars häst har varit lös i magen av och till sedan uppstallningen för en dryg månad sedan. Pga flytt från betet och nya hästkompisar och sådant tyckte jag inte det var så konstigt att det blev lite skakigt i magen.

Hon har under hela den här tiden haft sin vanliga, mycket goda, aptit. Ingen feber dricker som hon ska, blank och fin i sin björnpäls.

Fick reda på av en slump att stallägaren gav C full dos korn direkt :eek: i samband med installningen. Det här är en häst som inte ska äta korn alls, och full giva direkt efter bete, nej.

Vi ändrade det här raskt till en betydligt mindre mängd havre. Nu för en vecka sedan blev min häst plötsligt jättelös i magen. Inte varje gång hon bajsade men pendlade mellan lite lös och vattenfall.

Ingen feber, fin i pälsen god aptit dricker som hon ska. Får då reda på att C återigen har fått korn då havren tagit slut. Säger genast ifrån att ta bort kornet, ge henne bara lucern, passade även på att plocka bort betforen då jag hört att den har en laxerande effekt.
Magen fortsatte att vara lös, varför jag sa att vi skulle ta bort all kraftfoder. Så nu äter hon bara sitt grovfoder. Hon har blivit lite bättre i magen, inte niagarafallet, men fortfarande för mycket åt koblaffe-hållet. Så igår fick hon till sin stora lycka en liter proviva nyponsoppa i krubban.

Eftersom det har varit så mycket som hänt med hennes foderstat (hon har dessutom börjat med Biotin) så vet jag inte hur jag ska göra. Hon avmaskades i slutet på augusti, så mask borde det inte vara. Och eftersom hennes allmän tillstånd är bra så har jag valt att avvakta med veterinär, men min fråga är hur länge tar det för en stackars hästmage att komma i balans efter denna röra? Och tycker ni det var rätt att ta bort all kraft?
Kan ju tillägga att hösilaget ser helmysko ut(mörkt) men luktar super gott:confused:

Orolig Marie

Sv: Ibland vet man inte var man ska börja. LÅNGT

:rofl: Det kan nog ta sin tid eftersom det "trasslat" så.
Jag hade fortsatt med bara grovfoder till jag sett en förbättring,åtminstonde en vecka till ,sedan hade jag nog ringt vet. om ingen förbättring synts.:rofl:

Tycker att det är en utmärkt start, att ta bort allt kraftfoder och ge enbart grovfoder. Jag skulle också ge te x lucernpellets samt någon form av tarmbalans, själv är jag oerhört förtjust i Equmins Probiotica som brukar funka rätt omgående.

Har en häst som kan bli lös i magen när proteinintaget blir för lågt, om dett gäller din häst vet jag ju inte men kan vara värt att ta reda på.

När magen stabiliserats kan man börja ge komplementen en och en, på så sätt veta vad hästen reagerar på. Sen måste stallägare lägga på minnet att det är tabu att ändra något på en gång i fodret. Man kan inte ersätta ett fodermedel med ett annat för att det har tagit slut, då är det bättre att inte ge något alls eller enbart lucern.

Det kan som sagt ta lång tid innan hästen blir bra i magen. Fortsätt ge grovfoder. Får hästen bara silage? Kanske skulle försöka att få tag på lite hö så att det blir lite torrare i magen. Jag gav min en häst A-fil när min en häst var lös i magen och det hjälpte. Det som är ännu bättre är Cultura fil. Hjälper mycket snabbare.

det finns hästar som verkligen inte tål varken ensilage eller hösilage!!
du borde testa att ge hästen vanligt hö en längre tid för som sagt det kan ta tid innan magen stabiliseras igen.
ta ett redigt snack med stallägaren han/hon FÅR inte ändra i din foderstat utan din tillåtelse!

Hon har ju gått på silage tidigare så det borde inte vara något problem, tror jag.

Men vad det gäller foderstaten så håller jag med dig fullständigt!

Marie

Skönt att höra att man inte lagt till någon ny dumhet. Nu är jag bara rädd för att hon ska falla ur. Har tyvärr inte sett någon analys på silaget så möjligheten att hon får för lite protein, gnager mig så klart.

Ska jag vänta tills hon är helt OK i magen innan jag börjar ge henne lite lucern igen eller kan jag börja med en minigiva när jag tydligt ser att hon vänt tror du?

Det var förresten en annan sak. Som jag skrev ovan så ser silaget skunk ut men luktar gott, det är även väldigt blött. Kan det ställa till det också? Silaget hon fick i våras kändes mer som hö, mot det här som är som blött slaget gräs.

Marie

Hö skulle vara toppen. Ska se om jag kan få med några andra på den iden.

Tror du A-fil är bättre än Proviva? Min gottegris älskade nyponsoppan:d

Marie

Lucernhack kan du ju ge, torkar upp magen istället för hö och tillför samtidigt mera proteiner. Låter som om grovfodret är lite väl blött, kanske behöver din häst ännu mera för att täcka stråbehovet per dag.

Ang. ditt silage skulle jag tippa på att du helt enkelt fått ensilage, d.v.s. att det inte torkat lika länge och är kanske lite hårdare pressat och att du tidigare haft hösilage, som är lite torrare när det pressas och oftast inte heller pressas lika hårt.
Ensilaget är oftast mörkare, luktar starkare och är blötare till koncistensen än hösilaget som nästan känns som vanligt hö, bara luktar lite syrat.

Skillnaden för en hästmage mellan hösilage och ensilage kan ibland vara väl stor, bara för att den tidigare klarat av att äta hösilage betyder inte det att det automatiskt fungerar med ensilage. Prova få tag på något torrare att ge henne också.

Senast ändrad:

hur stort är ett mått till probiotika?
Såg att det fanns både uppblandat med annat och i ren form ch det stod att man skulle ge 2 mått (130-150cm) per dag av båda.
Inte helt billigt med drygt 400kr för 700g.

Tacksam för svar :)

//Hanna

Jag börjar faktiskt också tro att så är fallet! Det vi hade i våras var precis som hö, men det här är långt ifrån hö. Funderade just om det kanske var "ko-foder" vi fått:confused:
Marie

Jag börjar faktiskt också tro att så är fallet! Det vi hade i våras var precis som hö, men det här är långt ifrån hö. Funderade just om det kanske var "ko-foder" vi fått:confused:
Marie

Är du 100 % säker på att hon inte har någon sorts mask?
Vad avmaskade du med senast och när? Jag hade samma problem med ny häst jag köpte och testade olika foderbyten eftersom hon var maskad innan hon kom. Det visade sig sedan att det maskmedlet inte tagit blodmask och att han hade blodmask i avföringen, efter det blev han perfekt i magen.

Mvh Sofia

Kommer inte ihåg vad det var för sort, men jag har inte sett några otäckingar i hennes avföring och jag pratade nyss med vererinären och han trodde inte heller att det var mask.

Han rekommenderade att vi skulle försöka få tag i hö och ge 50% hö 50% silage, eftersom det var många hästar som blev som min häst av blött silage.

Rådet blev alltså att hitta något som torkar upp, som motvikt till silaget.

Förslaget om lucernhack tyckte han också lät bra om jag inte skulle hitta hö.

Så nu ska jag bara bearbeta vår stallägare att ta in hö som komplement (fler hästar som är lite lösa fast inte som min).

Marie

Vi har hösilage med mkt protein i.
Alla utom en av våra pållar fungerar utmärkt på hösilaget. Vårat hösilag är dessutom torrt och fint.
Den pålle som inte fungerar på hösilage är en 3 åring. Hon var väldigt lös i magen. När hon gick på bete så var hon fin i magen. Innan dess så hade vi uteslutit allt foder (för att se om det blev någon skillnad), men det hjälpte inte. Sedan så slog de oss att vi hade läst att de kan reagera på hösilage. Så vi plockade bort hösilaget och gav henne vanligt hö i stället, och poblemet blev löst!
Nu är magen precis som den ska vara!

Det lutar åt att det är det vi får göra. Det "tråkiga" är väl bara att det nog blir att jag får betala ur egen ficka, då stall ägaren nog kommer tycka att det han erbjuder är vad som gäller. Det blir lite extra kostnader men nu vill jag bara att hon ska bli bra i magen.

KL

Tycker också att det låter som om ni har ensilage och inte hösilage. Ensilage är jättestarkt för magen! Tycker absolut att du skall ställa hästen på hö en period och se om det hjälper. Tror att de flesta mindre nogräknade stallägare som fick ganska mycket regn på sin skörd i år gör lite avkall på kvalitén......... bara en fri tanke :cool:

WB

Min ena pålle har otroligt känslig mage.
Han behöver väldigt proteion fattigt hö m.m.
Tittar han på typ ett äpple så bara sprutar det ur honom :crazy:

För att han ska vara bra i magen behöver han foderjäst varje dag. Och det hjälpte på en gång när jag började med det och det är ju även nått man kan sluta med sen? om det bara är en tillfällesgrej att hon är lös i magen menar jag.
Kanske värt att prova?

Proviva nyponsoppa funkade också bra på honom, till en början. Efter en stund kom nigara fallet tillbaka :crazy:

A-fil har jag också testat, gav en liiten förbättring men inte alls nog.

Krafft magotarm tyckte jag funkade rätt bra också, men bara till en början.

Men ni verkar ju ha haft lite krångel med maten nu på sistone :( så jag håller med vad andra skrivit att kanske försöka hitta något hö.
Eller kanske helt enkelt ta det lugnt nån vecka så magen får lugna ner sig lite.

Jag ger i alla fall tusen poäng för foderjäst iallafall. det var min och pållens räddning :banana:

Marie

jag är nästan hundra på att det är kossemat du fått

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 092
Hundhälsa Trots goda kunskaper och tidigare erfarenheter av hundar står jag här och känner mig som världens sämsta hundägare för att min valp inte...
Svar
4
· Visningar
1 054
Hundhälsa Min lilla tös har fått diarré! :( började i onsdags natt med att hon kräktes och hade väldig diarré under torsdagen. Tyvärr jobbade min...
Svar
8
· Visningar
2 344
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka