I vilket väder äter de?

skuggi

Trådstartare
Konstig rubrik va? ;)
Men alltså, vi har tre hästar på lösdrift och fri tillgång, två islänningar och en kallblodstravare. Vi har ligghall med foderbord i anslutning, foderbordet är hyfsat skyddat från snö och ligger i lä för det mesta.
Nu till frågan, när det är kallt ute så äter de ju himla bra... för att hålla värmen antar man. De dricker också jättebra, även om det finns massor med snö.
MEN när det är snöstorm och drivis (tycker ju jag iaf) så äter de knappt alls, ungefär hälften om ens det. Och de dricker inte heller som de brukar... :confused: Jag ser ju att de går och äter mycket under snön, men borde de inte bli mer hungriga när det blåser och snöar??
Min sambo hade en teori att de (eftersom de står med ändan mot vinden hela tiden) blir fulla med snö bakifrån :p och alltså inte blir så hungriga ;) :D :rofl:

Någon annan som har en teori eller kanske också har sett detta?

Sv: I vilket väder äter de?

Min teori är att de kanske inte vill gå in i ligghallen när det stormar eftersom dom inte hör om det kommer nått "rovdjur" lika bra. Har två hästar på lösdrift och dom går inte in i ligghallen om det är storm på natten, äter medans det är ljust då.

Mina gör likadant, går inte in vid dåligt väder men är gärna inne när det är lugnt och ljust (lampor inne). Vi har maten ute men brukar lägga in lite inne ifall att, det ligger dock för det mesta kvar.

Hästarna kanske känner sig instängda trots att de inte står inomhus och äter? Om det är i anslutning till ligghallen menar jag.

Glömde att skriva att dom får maten i ligghallen.

Vi har utfodringen c:a 100 meter från ligghallen, fri tillgång hösilage. Ställer ut en bal på ett traktordäck, gör fyra luckor på sidan så att plasten skyddar för övrigt. De äter c:a 6-7 kg/dygnet lite mer när det är kallt. De har inte varit i lästallet sedan oktober då sista insekterna försvann :eek:

Är det oväder står de inte heller i skogen eller lästallet utan mitt ute på stycket där det är fritt omkring dem. En bekant från Island sa att på vintern kunde det hända att kor och får dukade under vid storm under snö när de sökte skydd. Men aldrig hästarna som alltid stod ute på öppen mark, så det är nog något som de lär sig av de som överlevt ;)
Likadant vid nyår, här smäller det i alla väderstreck, då är de ute på öppna stycket och går omkring. De är inte rädda men de tycker inte om det :mad: och det går att gå ut och prata med dem och de lyssnar ;) De är ju klaustrofobiska flyktdjur som söker trygghet i flocken. På den tiden när man inte förstod bättre, satte man in dem i boxen när det var nyår, precis tvärt om vad deras instinkt säger :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Hejsan!

Vilken intressant rubrik.
Jag har ingen erfarenhet av att mina hästar inte äter. De äter hela tiden tycker jag. Jag har två (igentligen en och en halv) häst som går tillsammans på lösdrift. De äter ca: 60-100kg/hö per dygn. Då bar jag ut varje dag. Sedan en tid fodrar jag med stora rundbalar av hö och en rundbal på ca 800kg räcker knappt i två veckor. Kraftfodret äter de också. Det fodrar jag separat då jag tar in dem för ridning/träning/visitering eller dylike.
Däremot har jag märkt att de dricker mindre vatten sedan snön kom och ligger i ett tjockt lager. Kanske äter de snö och tycker att den smakar bättre än vattnet?

Jag brukar också lägga ut hö både i skydd och ute på öppen yta. Höet inne i skyddet äts alltid upp sist och är inte lika eftertraktat som det ute på fältet.

Intressant det här med hästar och deras beteende. Tänk att dina hästar kanske valt bort att äta för att de vill kunna spana ut över vidderna, intressant tanke även om den inte skulle vara helt korrekt.

Mvh Myy

Jag har två (igentligen en och en halv) häst som går tillsammans på lösdrift. De äter ca: 60-100kg/hö per dygn.
:eek: :eek: :eek: Blev det rätt där....låter liiite mycket ;)

Rolle på Österlen

Lillknoddas skrev:
Min teori är att de kanske inte vill gå in i ligghallen när det stormar eftersom dom inte hör om det kommer nått "rovdjur" lika bra. Har två hästar på lösdrift och dom går inte in i ligghallen om det är storm på natten, äter medans det är ljust då.

Tanken har slagit mig... Jag såg faktiskt att det verkar som att de ställer sig i "lä" vid ett lågt staket hellre än i ligghallen... Jag tror jag ska höja det staketet en liten aning (det är väldigt lågt) och göra det tätare så att det ger lite vindskydd. Jag ser ju på hästarna att de helst står där de har bra utsikt, antagligen känns det bättre när de kan se över vindskyddet... Tänk vad knäppa reglerna för lösdriftshästar är... Jag följer reglerna, men ändå har jag ingen plats där mina hästar kan söka lä, eftersom de inte tycker att ligghallen duger :crazy: :p

Men just det att de inte äter... nog måste man väl kunna lita på att de går och äter när de verkligen vill/behöver?

Rolle skrev:
Vi har utfodringen c:a 100 meter från ligghallen, fri tillgång hösilage. Ställer ut en bal på ett traktordäck, gör fyra luckor på sidan så att plasten skyddar för övrigt. De äter c:a 6-7 kg/dygnet lite mer när det är kallt. De har inte varit i lästallet sedan oktober då sista insekterna försvann :eek:

Är det oväder står de inte heller i skogen eller lästallet utan mitt ute på stycket där det är fritt omkring dem. En bekant från Island sa att på vintern kunde det hända att kor och får dukade under vid storm under snö när de sökte skydd. Men aldrig hästarna som alltid stod ute på öppen mark, så det är nog något som de lär sig av de som överlevt ;)
Likadant vid nyår, här smäller det i alla väderstreck, då är de ute på öppna stycket och går omkring. De är inte rädda men de tycker inte om det :mad: och det går att gå ut och prata med dem och de lyssnar ;) De är ju klaustrofobiska flyktdjur som söker trygghet i flocken. På den tiden när man inte förstod bättre, satte man in dem i boxen när det var nyår, precis tvärt om vad deras instinkt säger :eek:

Rolle på Österlen

Hmm.. vi har en storätare här, och två som är lite mer måttfulla, men i december gick det 900 kg torrhö (!!) :eek: Lite mycket va? :p :crazy:

Spännande det där med island... då är det väl "chefen" som är uppväxt på island som säger till var de ska stå... ;) sötnos.. :love:

På nyår hade vi dem faktiskt också ute, jag har hört om folk som stängt in lösdriftshästarna på nyår vilket bara resulterat i livrädda hästar som inte går nära lösdriften på veckor efter det... :crazy:
Våra pållar vandrade och småsprang runt när det smällde, men ingen verkade egentligen upprörd. Det var skönt att se, men man var ju lite orolig... Är nyinflyttade sen i somras..

Tack för svar allihop!

Mina lösdriftshästar varken äter eller dricker i snöstorm. Dom ställer sig på den öppna delen i hagen och väntar ut ovädret. Dom blir väldigt spända och "stirriga" när det blåser och är varken intresserade att vara i ligghallen eller äta utanför... Nu har det stormat två dygn i sträck och jag har lite dåligt samvete att vi inte hunnit bygga stall ännu (det blir till sommaren), men matte lider nog mer än hästarna :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka