I väntan på analys..?

S

sanwan

Vågar någon ge mig ett förslag på foderstat? Av diverse anledningar blir det ingen höanalys förrän om ca en månad, så jag vet att det blir gissningar men kanske någon kan komma med mer kvalificerade gissnar än vad jag kan.

Hästen: Halvblod, 15 år, går i lätt träning, väger ca 530 kg och är normalviktig, varken lätt- eller svårfödd. Dock tål hon betfor dåligt, upp till ca 0,25 kg går bra men helst undviker jag det helt.

Höet: Taget i mitten/slutet av juli, växt på ganska torr och sandig åker. Gräset växte väldigt sakta under försommaren så det har växt väldigt mycket ett par veckan innan det slogs.

Jag ger gärna omkring 8-9 kg hö, och fyller helst på med havre och Krafft-produkter.

Som sagt, jag vet att det är jättesvårt att säga när man inte har hövärdena, men ett ungefärligt förslag kanske någon vågar komma med, eftersom det bara handlar om några veckor?
 
Gissar att det är första-skörd?

Vi slog vårt hö v 29 o 30 och fick dåliga proteinvärden, 7,1 MJ och 26 Smrp. Ska jag räkna på det?

Vad har din häst gått på för foderstat andra år och hur har den sett ut på det? Står hästen på halm som den äter av?

mvh Jessica
 
Ja, första och sista faktiskt... Skulle knappast tro på några "supervärden" på det höet, så det låter rimligt att räkna på.

Har tyvärr inte kvar analysen från förra året (samma åker, blandat 1 och 2 skörd) men då gick hon på 1,5 kg havre och 0,75 kg lusern samt 9 kg hö och det blev ganska exakt vad hon skulle ha.

Med facit i handen ser jag att hon förlorat lite muskler, men det var nog ytterst lite (såg det inte förrän jag järförde gamla foton) som kommit tillbaka nu under betet och gärna får stanna där.

Halm har vi tyvärr inte, däremot gräs/sly och diverse "småplock" i hagen men det kan knappast räknas som foder.

Vore jättesnällt om du kunde hjälpa mig att räkna lite!
 
Prova att lägga henne på 9 kg hö 2 kg lucern och 1 kg havre tills du får analysen.

Det blir väldigt mycket lucern, men det är det proteintillskott som känns "säkrast" att ge när man inte vet protein-innehållet i grovfodret. Du kan ju börja med 1 kg lucern och sedan försöka höja om du märker att det behövs.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 509
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp