I startgroparna!

firm

Trådstartare
Hej!

Är ny här på forumet och hoppas att ni kunniga hästmänniskor där ute kan hjälpa mig:). Jag har så smått börjat leta häst (blir första egna) och undrar lite över vilka papper som skall medfölja vid ett hästköp. Har försökt leta lite på nätet men är en djungel utan direkta svar..(lr är jag inte så bra på att leta..) vart får man tag på eventuella papper och har ni några andra smarta tips inför hästköp? När skall hästen besiktas? Hos nuvarande ägaren lr kan man besikta den när den kommit till mig? Om det redan är gjort en besiktning skall jag ändå göra en ny?

Många frågor i huvudet så här i startgroparna !.. :)

Tusen tack!
 
Sv: I startgroparna!

Passet ska alltid följa med hästen
Ägarbevis/kvitto som skickas till registerförande förening för ägarbyte.

Veterinärbesiktning görs lämpligast på uppdrag av dig och du är med innan hästen levereras.
Så fort hästen är i din ägo så ska du försäkra den, antingen tar du över gamla ägarens försäkring eller så tecknar du en ny. Jag har alltid valt att ha kvar hästen försäkrad i samma bolag
 
Sv: I startgroparna!

Vilken bra tråd! Nu kan jag ställa alla dumma frågor innan mitt hästköp :) vi har bokat klinikbesiktning nästa vecka. Jag ska dit och tar med transporten om den går igenom. Antar att jag tecknar försäkringen på plats innan jag tar med den hem? Börjar den gälla på en gång?

Vad rekommenderar ni att skriva för kontrakt? Så att man inte glömmer något viktigt..
 
Sv: I startgroparna!

Försäkringen börja gälla för olyckor med en gång, så ja teckna den så fort som möjligt. Bäst är att ta över den som hästen redan har och näst bäst om det inte går är då att teckna så fort som möjligt.
Nackdelen med en helt ny försäkring är att den får karens för sjukdom så att om hästen t ex dragit på sig något smitta på kliniken gäller inte försäkringen för det. Tror att karensen är 20 dagar men kolla upp det med det bolag du tänker använda.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 306
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 697
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 645
Senast: Reville
·
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 617
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp