I går var flera av hästarna vädigt lösa i magen.

S

shampiz

3 av mina hästar var i går väldigt lösa i magen, en av dom har varit det ett par dagar.

Min teori är (vet inte om det är så eller inte) att just nu är det VÄLDIGT lerigt i hagen, och jag har märkt att dom inte dricker lika mycket vatten som vanlig. I vanliga fall dricker dom ca 100 liter per dag ute i hagen, i boxarna har dom vattenhink. Men sista veckan har det knappast minskat nåt alls från vattenkaren ute i hagen. I boxarna dricker dom som vanligt. Kan det vara så att dom istället dricker vattnet som ligger i marken och därmed får i sig massa lera som gör att dom blir lösa i magen?

Jag har även börjat köpa in stora säckar med fodermorötter sedan ca 2 månader tillbaks. Nu vet inte jag hur mycket morötter medryttarna proppar i hästarna, men för att inte alla ska ge hästarna en hel massa så har jag sagt till dom att dom kan ta ge en morot när dom hämtar i hagen och en morot när dom ridit klart, så med det och de jag blandar i maten så kan det bli 5-6 morötter per dag, jag tycker inte att det låter som att det kan orsaka det. Nån annan som tror att det kan vara det.

Annars är det ingen större förändring jag gjort när det gäller fodret.

Nån som tror sig veta vad det kan bero på? Finns det nåt jag kan ge dom som gör att de blir hårdare i magen? Vet att vetekli är bra för mage och tarmar. Kan det hälpa kanske?
Tacksam för hjälp.
 
Sv: I går var flera av hästarna vädigt lösa i magen.

När min häst var lös i magen för ett tag sen så åt han ProViva i maten varje dag, 1 liter om dagen i 10 dar, efter 6-7 dar var det mycket bättre.
 
Sv: I går var flera av hästarna vädigt lösa i magen.

Tack för tipset:bow: , om dom inte är bättre nu under helgen så ska jag prova det.
 
Sv: I går var flera av hästarna vädigt lösa i magen.

hmmm jo de kan bli løsa i magen av ha massa sand i tarmen før då kan ju inte magen jobba som den ska o fodret paserar før snabbt o de blir ju då diarre. eller att de inte riktigt tåler morøtterna men mest troligt sand. ta lite bajs, lægg i en plast hanske (utan hål;))lite vatten hæng upp en stund o så kænn efter i fingrarna på hansken om de kænns grusit gær de de har den garanterat sand i magen.
 
Sv: I går var flera av hästarna vädigt lösa i magen.

Prova loppfrön.hjälper till att ta bort grus från tarmarna. Finns att köpa i hälsokosthyllan i de flesta mataffärer. Dosen har jag hört olika men jag gav två msk per dag. Måste ges torrt annars hinner slemhinnan bildas innan den når matsmältningsorganen (heter Physyllum frön (stavning?? :))).
 
Sv: I går var flera av hästarna vädigt lösa i magen.

Hej!
Jag har samma problem med min häst. Det finns massa bra trådar här om det..
Jag har givit loppfrön ett tag och märkt skillnad. Min häst ( 600kg ) fick 4dl om dagen.
Likaså Microbalans och Probimin är bra, innehåller mer lactobaciller än tex a-fil och kommer från växtriket. Endel säger att hästarna inte tål mjölk som ju a-fil är baserat på..
Ge hö i hagen om de går på Hösilage.
Hoppas du fick nåt tips.
Lycka till!:bump:
 
Sv: I går var flera av hästarna vädigt lösa i magen.

Morötter kan vara laxerande, så det kan vara de som hästarna reagerar på. Det kan också vara något tillfälligt parti med sämre grovfoder eller liknande.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: Hazel
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 684
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp