Hysteriskt hög halt Magnesium. Vad göra?

Kassiopeja

Trådstartare
Håller på och bygger en foderstat till en 5-årig arab som har lite svårt för att hålla hullet. Analyssiffrorna är:

SMRP: 60g
MJ: 7,6MJ
Kvot: 7,9
Ca: 3,1g
P: 1,6g
Mg: 14g !!!! :eek:

Kan det verkligen vara så där mycket magnesium, eller har ett kommatecken fallit bort i analyssvaret? OM de där siffrorna stämmer, vad gör man för att fixa kvoten?
:confused:
 
Har du analyslappen, eller har du fått siffrorna av någon? Ring till Analycen (om det är de som har gjort analysen) de är jättevänliga och kan säkert kolla hur det ser ut i deras papper (alternativt svara på om det är rimligt).
 
Det är högst troligt att de har glömt ett kommatecken, då 1,4 är ett normalt värde (antar att det är en grovfoderanalys). Det är inget problem med en viss överutfodring av magnesium, men 14 gram är ungefär vad din häst behöver per dag.
 
Precis det jag också tyckte. Men nu räknar jag på att de har gjort fel och så ska jag ta reda på om det verkligen är så när jag har tillgång till både foderstatslappen och en telefon samtidigt, dvs senare idag.
 
Passar på att fråga vad man ska göra om Ca/P-kvoten är precis som den ska och SMRP/MJ-kvoten är suverän och så är Ca/Mg kvoten för låg (2,2 blir den) i en foderstat där jag räknar på att de skrivit fel och menar 1,4g egentligen.
 
Jag tror att ett komma har fallit bort, detta har hänt vid flera tillfällen tidigare under denna säsong. Själva hade vi 17 gram kalcium, knastrigt va. Som senare visade sig vara 1,7, just därför att man slarvat bort ett kommatecken.
 
Ca/mg-kvotens betydelse är inte utredd, har varit uppe till diskussion förut.

Vissa säger att det räcker att behoven är täckta, andra tycker att kvoten ska vara högre än 2,7.

Man får nog helt enkelt välja vilket man tycker själv.

mvh Jessica
 
I nyare utfodringsrekomendatioerhar man tagit bort Ca/Mg kvoten o menar att man bara skall se till att Mg behovet är täckt. Visst 14 låter helt orimligt.
PL
 
PUH! Det var som jag (och ni) trodde. De hade slarvat bort ett komma!
Dessutom bestämde jag raskt att den där Ca/Mg-kvoten får duga eftersom jag annars måste tillsätta både Ca och P för att få till det. Extra plus för att behovet av Ca, P och Mg täcks perfekt med lite fosforbalans i min uträknade foderstat så inget "typ Miner Blå baföratt" blir det heller! :cool:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Att grovfoder är skonsammast säger sig självt, men när det inte räcker till? Grovfodret har en kvot som är lämplig för min häst men jag...
Svar
11
· Visningar
5 081
Senast: Lihna
·
H
Foder & Strö Vi har efter bråk med vår förra höleverantör så blev vi tvugna att köpa vårt hösilage från ett annat ställe. Vilket såklart innebär ny...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: hailittoh
·
Foder & Strö Jag har fått ta och räkna på en ny foderstat till min häst. Han har tidigare fått ett silage med BRA värden men pga hygieniska skäl vill...
Svar
2
· Visningar
660
Senast: Salandge
·
M
Foder & Strö Nu har jag fixat nytt hö med bättre värden. Hur jag än försöker så får jag inte till bra foderstater, jag måste vara dum! :D Har någon...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp