Hyrstall förbjuds ha hästar

Sv: Hyrstall förbjuds ha hästar

Är man lämplig att bedriva sådan verksamhet om man vägrar låta berörda myndigheter sköta sitt jobb?

Är man lämplig att bedriva sådan verksamhet om man vägrar låta berörda myndigheter sköta sitt jobb?

Antagligen inte, men det betyder ju inte heller att hon vanvårdat hästarna grovt?

Jag var mest undrande över hur de gjort den bedömningen om de inte kunnat komma in till hästarna?
Och tänker inte ta ställning om det var rätt eller fel, jag har ingen aning.

Sen är jag inte så insatt i lagen här, men har man rättighet att inte visa upp sitt stall o släppa in myndighetspersoner, så kan jag tänka mig att många använder den rättigheten av olika anledningar utöver anledningen grov vanvård.
Har man inte den rättigheten, borde väl de kunnat ta hjälp av polis för att komma in och göra en bedömning?

Personligen skulle jag inte neka någon myndighet om jag hade stall och de vill titta, men jag vet att alla resonerar inte som mig heller ;)

"bland annat sedan personer som hyrt hästar klagade på att djuren var bångstyriga"

Är det ett tecken på missköttsel?
Jag vet att det var andra saker som hon säkerligen anmäldes för Egentligen... tycker bara det lät korkat att skriva att personer som hyrde hästarna anmälde kvinnan för att hästarna var bångstyriga... :S

*knapplån*

Själv förvånas jag över att det finns hyrstall i kommunen. Jag tänker främst på ställen i Hyde Park när jag hör ordet "hyrstall"...

Har också suttit och funderat var det skulle kunna vara. Kom på att det finns några som hyr ut islänningar för turridning.
Ut mot skabersjö ligger väl inte i Lunds kommun för där har det tidigare i alla fall funnits ett ställe som hyrde ut "vanliga" hästar för ridning i bokskogen. Dock måste det ju bli Svedala kommun.

Det jag reagerade mest på i artikeln är kommentaren att de inte VILL vänta på domen ???
Snacka om rättsövergrepp att inte invänta domslut innan man börjar plocka djuren (när det inte på något sätt verkar handla om något akut omhändertagande). Det jag finner väldigt skrämmande är att det är andra gången på kort tid jag har läst något sådant och i fall 1 som hade hunnit längre när jag läste om det SÅLDE myndigheterna iväg djuren till underpriser direkt efter omhändertagandet alltså INNAN det fanns något domstolsbeslut. Lät helt vrickat och så läser man nu denna kommentaren att de inte VILL vänta på domen.

Det är dessutom märkligt att man i vissa fall rycker djuren fort som bara sjutton, men i andra tar det evigheter- om det händer något alls.
Tänker bl.a på kogården i samma kommun som fick djurförbud för inte så länge sedan. Det hade tagit antalet år med värre och värre förhållanden, avlivningar och allt möjligt innan de verkligen fick djurförbud. Där slussades djuren mellan familjemedlemmar också.....

Men, jag upphör aldrig att förvånas, helt enkelt.

Dock vet jag inget alls om detta fallet, är det så att hästarna verkligen blivit vanvårdade så skall det ju applåderas över omhändertagandet, helt klart!

Det jag reagerade mest på i artikeln är kommentaren att de inte VILL vänta på domen ???
Snacka om rättsövergrepp att inte invänta domslut innan man börjar plocka djuren (när det inte på något sätt verkar handla om något akut omhändertagande). Det jag finner väldigt skrämmande är att det är andra gången på kort tid jag har läst något sådant och i fall 1 som hade hunnit längre när jag läste om det SÅLDE myndigheterna iväg djuren till underpriser direkt efter omhändertagandet alltså INNAN det fanns något domstolsbeslut. Lät helt vrickat och så läser man nu denna kommentaren att de inte VILL vänta på domen.

Läser vi samma artikel? Jag läser att kvinnan överklagat beslutet om att en hovslagare ska tas ut för att titta på hästarna. Samt att Länsstyrelsen, trots att detta föreläggande är överklagat, inte väntar med att dra in hennes tillstånd att hyra ut hästar då hon anses vara olämplig.

Fast "bara" (det är givetvis illa) för att hon missköter hästarna så ska det ju inte begås ett rättsövergrepp av länsstyrelsen?
Om hästarna har det såpass illa att de inte får mat, och är akut sjuka dvs skada/sjukdom som kräver akut veterinärvård, så har väll polisen rätten att akut gå in och ta hästarna?

Det står att de både vill förbjuda verksamheten att hyra ut hästarna men även att kvinnan inte ska få hålla hästar (dvs de skall tas ifrån henne).

Bara för att en gör fel rättfärdigar det inte att andra gör fel de med.

Jag ser inget rättsövergrepp. Hon får inte längre bedriva sin verksamhet och jag tolkar det som att hon haft tillstånd att hålla 10 hästar eller fler vilket även det tas ifrån henne. Är ju olyckligt, men knappast ovanligt, att journalisten som skrivit artikeln inte är insatt och därmed får det att låta som ett djurförbud. Men läser man så står det inte något om djurförbud eller omhändertagande.

En människa kan bedömas som olämplig att driva verksamhet även om hon överklagat ett av sina förelägganden. Men visst, hon kan ju överklaga även det beslutet om hon vill det.

"Men länsstyrelsen vill nu inte vänta på domstolens beslut utan anser att Lundabon ska bli av med rätten att hålla och hyra ut hästar."

Det tolkar jag som att hon inte får hålla hästar och därmed ska de hämta dom.

Måste inte rätten avgöra att hon är olämplig innan de drar in ett tillstånd?

Exakt det var det jag reagerade på också.
Framkom lite mer info i vanliga tidningen här nere igår och det handlar tydligen om en ca 80 årig kvinna som hyr ut hästar för längre perioder typ sommarhästar alltså verkar det inte handla om för enstaka ridturer, vet inte om de hyrs ut året runt eller om det alltid bara är sommaren som togs upp som ett exempel där. Gissningsvis borde det väl då vara i de perioder de är "hemma" som de inte sköts bra, dock var ju som det stod inspektionerna 2010 utan anmärkning. Hästarna borde väl logiskt varit uthyrda någonting sen dess om inte verksamheten går mkt dåligt och nog borde väl just tex hovslagarbiten vara något som de som hyr på längre tid måste sköta (har faktiskt aldrig tänkt på den biten då jag aldrig varit involverad i någon som hyrhäst).
Hyrs de dessutom alltid ut över sommaren så borde de väl vara iväg hos andra nu.
Nu vet vi ju inte särskilt mkt i sammanhanget det kan ju mkt väl vara så att de ser att hon börjar bli för gammal för att orka med att ta hand om alla, kanske går verksamheten sämre numera och fler hästar är hemma samtidigt.
Dock kan man ju undra varför det skulle vara så bråttom att man inte kan vänta på domen, troligtvis är väl största delen av hästarna uthyrda nu under sommaren och det borde ju inte vara sådan panik utan att rätten fick fatta beslut först ?

En annan sak jag funderade på när man läser är att det stod att hon inte tagit emot obokade kontroller (men det stod ingenting om att inte bokade kontroller hade fått genomföras), vad gäller där egentligen är man inte hemma när de kommer är det ju svårt att ta emot räknas det då som att de inte accepterar obokade kontroller om ingen är hemma ?
Är man skyldig att alltid ha möjlighet att ta emot en obokad kontroll ? (Med tanke på dagens tight uppbokade tidsschema för de flesta så är det ju inte alltid man bara kan rucka på allting på studs), om du tex precis är påväg till jobbet (ett jobb där du inte bara kan flexa tiden) räknas det då som att du vägrar ta emot för att du säger att det inte passar nu ?

Har inte läst i tidningen mer om henne.
Låter lite luddigt allt när man läser mer och det gör mig ännu mer tveksam till det därmed länstyrelsen... Som många påpekat, bra djurägare kan de driva på med koifösare medans djurägare som inte borde få ha dammråttor ens skiter de i. Synd!

En bekants stall nere i skåne hade oanmäld inspektion, de fick övht inte veta att det var en inspektion. De hade bara kollat till lösdriften utifrån hagstaketet antar jag.
De hade alltså inte kontaktat stallägaren alls före de gjorde inspektionen.
De godkände djurhållningen.

Är personen i fråga inte hemma vid en oanmäld kontroll så försöker man vanligen en annan dag. Verkar det vara en akutsituation kan man dock tillkalla polishandräckning direkt. Likaså om personen i fråga, som i detta fallet, säger att det ej får göras en oanmäld inspektion, fast djurhållaren är hemma.
Djurskyddslagen (1988:534) 27 § En kontrollmyndighet och ett kontrollorgan som anlitas i den offentliga kontrollen har i den utsträckning som behövs för kontrollen rätt att
1. på begäran få upplysningar och ta del av handlingar, och
2. få tillträde till områden, anläggningar, byggnader, lokaler och andra utrymmen där djur hålls eller som berör djurhållningen och där besiktiga djuren, göra undersökningar och ta prover.

Vid anmälningar ska kontrollen normalt utföras oanmält, detta för att kunna bedöma hur djurhållningen ser ut "till vardags".

Sedan angående tidningsartiklar om djurskydd, speciellt nu på sommaren när det är nyhetstorka och många vikarier, tänk på att journalisterna ej är så hemma på området utan att de gärna lägger till lite extra för att sälja. Det blir lätt misstolkningar under denna period.

Är det då skillnad om hästarna går på lösdrift? För i det fall jag tänker på så försökte de inte ens att kontakta stallägaren (som äger hästarna också) innan de gjorde en koll av lösdriften, dock utifrån. De gick aldrig in i hagen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En död häst som börjat förmultna hittades i en box i stallet. På golvet låg ett gödsellager på flera decimeter. Länsstyrelsen förbjuder...
Svar
15
· Visningar
2 338
Senast: Lycan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I Ridsports nya serie Friskare hästar riktar vi strålkastarna mot kunskap och fakta som gör dig till en bättre hästägare och din häst...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I tio år haglade anmälningarna in om att två kvinnor från Vallentuna misskötte sina hästar. Länsstyrelsen höll med, men själva ansåg de...
Svar
5
· Visningar
1 766
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varje hästägare har ett ansvar att hantera sin häst väl, både ur hästvälfärdssynpunkt och ur arbetsmiljösynpunkt. Ridsports gästkrönikör...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama