Jag kan mycket väl förstå att man ibland chansar på att sälja på avbetalning om det handlar om svårsålda hästar. Om man försöker sälja en häst månad ut och månad in så kan kostnaden man haft på den under tiden mycket väl bli högre än värdet på hästen. Det är ju ingen vanlig "lagervara" det handlar om och billiga hästar är lika dyra i drift som mer värdefulla. Men avbetalning är ett jäkla vågspel och det är stor andel som går åt skogen men det finns sätt att skydda sig om man tänker till...
Man kan skriva ett "hyrköpsavtal". Det innebär i praktiken att köparen varje månad betalar en viss summa i hyra för hästen och den dagen hyressumman sammanlagt har kommit upp till köpesumman övergår hästen till köparens ägo.
Har själv använt mig av det här och i det fallet blev det mycket riktigt strul - köparen slarvade med betalningarna och till slut struntade hon i det helt fast att hon endast hade ett par inbetalningar kvar tills hästen var hennes. Jag tog till slut tillbaka hästen utan att betala tillbaka ett öre till köparen. För det var ju ingen avbetalning hon hade gjort, endast hyra för den tid hon hade haft hästen. Surt för tjejen men helt enligt kontraktet och helt självförvållat.