Hyreskontrakt, får det gå till så?

bejkonfis

Trådstartare
Jag flyttade hästen till ett nytt stall för ganska exakt ett år sedan.
Kontrakt är skrivet och det står tydligt att i kallhyran på 800kr ingår stor beteshage, fodringar, in/utsläpp och stallplats. Ingen ridbana eller ridhus finns på plats.
Icke analyserat hö fick köpas till av stallägaren för 2,50kr/kg och strö får jag skaffa själv. Glasklart.

Efter bara ett par månader när vädret var som blötast fick hästarna gå i en väldigt liten hage med lera upp till knäna. Detta för att dom stora gräshagarna inte skulle bli upptrampade, men trots att hagarna torkade upp så fick min häst fortsätta gå i lerhagen och stallägaren släppte regelbundet ut sin egna häst i en stor gräshage.

Några månader senare kommer stallägaren och säger att hon höjer höpriset eftersom det blir en diff på ett par hundra kronor vid månadens slut. Priset höjs omedelbart från samma dag hon säger det.

Senast igår kräkte hon ur sig att hon minsann höjer kallhyran till 1200kr eftersom det är vad hennes bekant med nybyggt ridhus och ridbana tar i hyra. Även detta börjar gälla omedelbart och gäller från samma stund hon informerar mig om detta.

Stallet i fråga har som sagt inga som helst träningsmöjligheter och kallhyran består just nu endast av en uttorkad lerhage, en box, fodringar och in/utsläpp där hästarna går lösa. Jag brukar dessutom sköta väldigt många in/utsläpp och fodringar i veckan.

Så nu till min fråga: Får man verkligen göra såhär?! Ändra i kontraktet hur som helst och begränsa tillgången på sånt som är utlovat?
Jag är så fruktansvärt trött på detta nu :crazy:
 
Sv: Hyreskontrakt, får det gå till så?

Tror knappast hon kan ändra kontraktet hur som helst. Visst att man kan höja antar jag, men det måste ju ske i god tid innan höjningen sker..

Om hon får ändra i kontraktet borde ju du med få det, sänk hyran till 500 ;)
 
Sv: Hyreskontrakt, får det gå till så?

Nej all hyreshöjning skall aviseras minst en månad i förväg.
Upplys hyresvärden att du sätter in hyran på ett konto hos länsstyrelsen, tag sedan kontakt med hyresnämnden för vidare handläggning av detta.
 
Sv: Hyreskontrakt, får det gå till så?

Så lätt är det inte (tyvärr). Hyreslagen är inte tillämplig på stallhyra som inkluderar tjänster (in/utsläpp i detta fallet). Konsumenttjänstlagen är inte heller tillämplig pga att den inte gäller inackordering av djur.

*kl* Står det något i kontraktet om ändringar/hyres höjningar? Annars är det vanligaste att man får avisera höjningar/ändringar i såpass god tid att man har möjlighet att säga upp avtalet och flytta om det ej passar. Är båda parter överens - javisst, då går det förstås att ändra samma dag, men annars får man säga upp avtalet för att sedan ingå ett nytt, reviderat avtal. Då gäller den avtalade uppsägningstiden förstås. Dock skulle jag nog vilja påstå att du inte gynnas av att ha "rätt", eftersom det lär inte vara uppskattat att tjafsa. Håller du inte med om vad stallägaren gjort - flytta.
 
Sv: Hyreskontrakt, får det gå till så?

Jag har inga som helst avsikter att starta ett bråk mellan mig och stallägaren. Tvärtom så trivs både jag och hästen väldigt bra där i grund och botten, men det är alla dessa plötsliga ändringar som får mig att vilja flytta därifrån.
Jag har redan informerat stallägaren att även om jag trivs där så kan jag inte lova att jag kommer stanna och har redan börjat kolla runt efter ny stallplats.
Mitt största problem är nu att jag inte har något annat val än att tvingas betala den hutlösa hyran i två månader till eftersom jag har en månads uppsägningstid
 
Sv: Hyreskontrakt, får det gå till så?

Nja, har du en månadsuppsägning så innebär det också att hon inte får ändra ngt inom den månaden. Om hon plötsligt höjer hyran med 50 % från 800 till 1200 kr så är det ett nytt avtal och du bör omedelbart kunna flytta därifrån....du godkänner inte den nya hyreshöjningen pga av oskälig höjning och flyttar så fort som möjligt!
 
Sv: Hyreskontrakt, får det gå till så?

Som jag förstått det så ska ett nytt kontrakt skrivas vid hyreshöjning om man har en inskriven fast månadshyra, eftersom att det är en ändring i avtalet.
För att vara "mest korrekt", men annars så brukar väl de flesta säga till lika lång tid innan ang hyreshöjning som en uppsägningstid är?
Så att man som hyresgäst har valen acceptera eller flytta.

*Om man inte har en punkt som talar om att hyran följer marknadens prisutveckling. Då kan ju hyran skifta lite när som helst.

Finns de som även skriver in att hyran utvecklas i den takt som utgifterna ökar typ och att höjningarna meddelas i efterhand...inte för att jag tror att det är helt rätt att göra så.

Men i regel tror jag att de flesta säger till lika länge som en uppsägningstid är i förväg, tex 1 månad innan hyran höjs.

Jag själv hade aldrig stått kvar i ett stall där hyran ändras hela tiden och går upp men samma saker erbjuds utan att något blir exklusivare för mig som hyresgäst. Att foderpriser mm går upp kan jag ta, men inte större hyresändringar för annat.

Annars tror jag att #6 är rätt så korrekt även om jag inte tror helt på att man kan undslippa en uppsägning hur som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hyreskontrakt, får det gå till så?

Hej!
Att tillfälligt inte låta hästen stå i beteshagen pga väder tycker jag är OK men då ska hästen tillbaka i den stora hage som beskrivits i kontraktet så snart som möjligt.
Att höja höprisen får hon göra hur hon vill, redan samma dag. Du kan ju välja att köpa hö någon annan stans (och om 2.50 är inkl moms så är det inte så dyrt).

Hyrespriset får hon nog inte, så som övriga svarat, höja "över natt" utan måste avisera.
 
Sv: Hyreskontrakt, får det gå till så?

Du kan ju alltid be henne motivera hyreshöjningen.
Ökar man hyran med 50% så måste du få ut mer av det. Bättre hage, höet ingår, ridbana?
Måste du betala mer så ska du även kunna ställa högre krav på stallet. Din häst bör tex inte alls behöva gå i en lerig hage.

Hon kan inte jämföra sitt stall med någon annans som har ridhus, bättre träningsmöjligheter etc.
Att höpriset går upp är en sak, men om inte kvaliteten på anläggningen ökar så är det en väldigt saftig höjning för ingenting.

Säger jag... som är sjukt dålig på att förhandla.... :o
 
Sv: Hyreskontrakt, får det gå till så?

Tack för alla svar!
Då var det som jag trodde. Självklart går jag med på prisökningen på hö't om det verkligen behövs. Stallägaren ska ju inte gå back på att ha mig som hyresgäst.
Däremot tänker jag inte accepetar en såpass hög hyreshöjning utan att stallägaren har ett bättre argument till det än att jämföra sitt ställe med ett som har helt annorlunda förutsättningar.
Detta känns fruktansvärt tråkigt för mig då jag och hästen trivs väldigt bra i detta stall och jag skulle inte ha några planer på att flytta om det inte vore för alla dessa ändringar.
Just nu känns det t.o.m lite som att stallägaren inte vill ha kvar oss och därför höjer priserna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag läser då och då trådar där hästarna måste gå ut i rätt ordning, Först häst A, sen häst B, sen häst C, sen häst D, osv, osv. Och att...
2
Svar
26
· Visningar
2 863
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 600
Senast: svea
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 762
Senast: Korven
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 449
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp