Hyra permobil på nöjes/djurpark

Fille

Trådstartare
Vet ni något ställe i mellansverige eller mot halmstad, där man kan hyra permobil över dagen? Jag tänker alltså på någon djurpark eller liknande? Jag har pratat med kolmården, parken zoo och borås djurpark, de har bara rullstol att hyra ut, det känns dock osmidigt att köra runt på en två meter lång man som väger 120 pannor i en rullstol :p Jag skulle så gärna vilja ha med min pappa, som fått funktionshinder på ”äldre” dagar som gör att han inte kan gå mer än max 100 meter.
 
Vet ni något ställe i mellansverige eller mot halmstad, där man kan hyra permobil över dagen? Jag tänker alltså på någon djurpark eller liknande? Jag har pratat med kolmården, parken zoo och borås djurpark, de har bara rullstol att hyra ut, det känns dock osmidigt att köra runt på en två meter lång man som väger 120 pannor i en rullstol :p Jag skulle så gärna vilja ha med min pappa, som fått funktionshinder på ”äldre” dagar som gör att han inte kan gå mer än max 100 meter.

Har han inte egen permobil?
 
Vet ni något ställe i mellansverige eller mot halmstad, där man kan hyra permobil över dagen? Jag tänker alltså på någon djurpark eller liknande? Jag har pratat med kolmården, parken zoo och borås djurpark, de har bara rullstol att hyra ut, det känns dock osmidigt att köra runt på en två meter lång man som väger 120 pannor i en rullstol :p Jag skulle så gärna vilja ha med min pappa, som fått funktionshinder på ”äldre” dagar som gör att han inte kan gå mer än max 100 meter.

Det finns ställen som hyr ut temporärt, men då får man se till att man kan transportera den dit den ska användas.
 
Vet ni något ställe i mellansverige eller mot halmstad, där man kan hyra permobil över dagen? Jag tänker alltså på någon djurpark eller liknande? Jag har pratat med kolmården, parken zoo och borås djurpark, de har bara rullstol att hyra ut, det känns dock osmidigt att köra runt på en två meter lång man som väger 120 pannor i en rullstol :p Jag skulle så gärna vilja ha med min pappa, som fått funktionshinder på ”äldre” dagar som gör att han inte kan gå mer än max 100 meter.

Menar du en riktig permobil, eller funkar det med typ nån form av EU-moppe / promenad scooter?

En permobil är ju ett hjälpmedel som han får av landstinget, de är svindyra och inte lätta att transportera runt. Har han behov av en sådan så borde han ansöka om det. Det finns även mindre el-rullstolar som är smidiga, och inte tar så enormt stor plats som en permobil.

Fundera på vad det är han behöver - ex en liten scooter kan du säkert hyra och ta med bara. Eller se till att han ansöker om en el-rullstol som han sen kan ha även hemma.
 
Nej tror inte han fått erbjudandet och behöver nog inte i det vardagliga. Eller ja han kan ju inte gå långpromenader och så, på landet kör han gräsklippartraktorn istället haha!

Alla sätt är bra utom de dåliga! En promenadmoped kan rekommenderas, väldigt bra för sociala promenader och självständighet!
 
Googlat lite och hittar då att Rehabshopen hyr ut rullstolar, ring och hör med dem ifall de även har med eldrift 😀
 
I värsta fall skulle jag säga att rullstol är helt okej, det är tyngre att bära "120 pannor" än att dra/putta dom, (säger hon som drar/puttar på pallar som väger uppemot tonnet).
Bästa är i så fall om det är rätt flackt, för backar är inget kul och kanske om man är några personer som i så fall kan turas om att putta samt ta fika pauser och ladda om batterierna, eller om din pappa kan hjälpa till lite med sina egna armar funkar det också?

Tänker mer detta som sista utväg om ni inte hittar något annat. :)
 
I värsta fall skulle jag säga att rullstol är helt okej, det är tyngre att bära "120 pannor" än att dra/putta dom, (säger hon som drar/puttar på pallar som väger uppemot tonnet).
Bästa är i så fall om det är rätt flackt, för backar är inget kul och kanske om man är några personer som i så fall kan turas om att putta samt ta fika pauser och ladda om batterierna, eller om din pappa kan hjälpa till lite med sina egna armar funkar det också?

Tänker mer detta som sista utväg om ni inte hittar något annat. :)

Precis, jag och mina internetspelsvänner var till Tallin förra året och jag hade med min manuella rullstol, kompisarna byttes om med att putta rundbana på mig bland Tallins gamla stads kullerstenar och trottoarer. Vi hade jättetrevligt.
 
Parken zoo har väldigt mycket backar, Kolmården också väl? Bara en tanke angående tipsen om rullstol, själv tycker jag det låter jobbigt!
 
Vet du nån nöjespark där man kan hyra golfbil?

Det är ju i stort sett omöjligt att få fram funktionella hjälpmedel till oss diagnosticerade funktionsnedsatta, så jag tror inte att det är så lätt att få fram hjälpmedel till andra heller, tyvärr. Utan det som rekommenderas är läkarintyg för din pappa, så att han kan ansöka hos kommunens biståndshandläggare i det område han bor om gånghjälpmedel. Då kommer en arbetsterapeut och pratar med honom och de skickar in en ansökan. Sedan om och när det blir beviljat så träffas de på hjälpmedelscentralen och provar ut lämpligt hjälpmedel.

från behovsprövning till utprovat hjälpmedel kan det ta ganska lång tid, tyvärr. <3
 
Det är ju i stort sett omöjligt att få fram funktionella hjälpmedel till oss diagnosticerade funktionsnedsatta, så jag tror inte att det är så lätt att få fram hjälpmedel till andra heller, tyvärr. Utan det som rekommenderas är läkarintyg för din pappa, så att han kan ansöka hos kommunens biståndshandläggare i det område han bor om gånghjälpmedel. Då kommer en arbetsterapeut och pratar med honom och de skickar in en ansökan. Sedan om och när det blir beviljat så träffas de på hjälpmedelscentralen och provar ut lämpligt hjälpmedel.

från behovsprövning till utprovat hjälpmedel kan det ta ganska lång tid, tyvärr. :heart

Han är ju inte jättestort behov av hjälpmedel i vardagen, han klarar ju att köra bil/handla och liknande. Det är ju bara att promenera längre sträckor (ja mer än 50-100 meter) han inte klarar, så frågan är om han får hjälpmedel öht.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp