Hyra medryttarhäst?

I

Instant

Hej!

Är idag medryttare på en underbar arabvalack på 22år.
Jag rider 2-3 ggr i veckan men skulle liksom vilja ha något "mer". Kan man på nåt sätt foderhäst/hyra/låna/köpa medryttarhästen? Ägaren är lite trött på hästen och ska inte köpa någon ny efter denna. Kan man föreslå något sådant? Hur skulle ni gjort?

Sv: Hyra medryttarhäst?

Kanske ska tillägga att jag inte haft någon egen häst så att ha hand om en häst som man redan känner kanske är smart?

Jag förstår inte frågan riktigt. Men är det inte bäst att du frågar ägaren om det är så att du vill köpa hästen?

Kanske är lite suddigt. Men vilket är bäst, att ha den som nu, medryttare, eller att fråga om man kan få ett större ansvar? Skulle inte det vara en bra övning inför eventuella framtida hästköp? Vilket "slags" ansvar isåfall?

Ta den på foder kanske? Då är den ju nästan som ens egen. Det är bra träning för framtida hästköp.

Du kan ju börja med att fråga om hon behöver hjälp mer dagar i veckan. Då säger hon säkert nånting och så kommer ni fram till något Lycka till =) =)

Och föresten ska tillägga en sak. Jag var medryttare på en ponny som jag trivdes jätte mkt med!! Sen blev ägaren sjuk och kunde inte rida på väldigt länge. Så jag fick rida hur ofta jag ville men kunde inte alla dagar för stallet låg så långt bort. Sen en dag ägaren att ponnyn skulle ut på foder till nån bekant. Då vart jag jätte ledsen för jag skulle ju kunna ta han på foder och ägaren trivdes jätte mkt med mig också men hon frågade inte mig för hon trodde jag inte ville.:(..Så det är bäst att fråga snabbt!

Senast ändrad:

Jag känner nästan samma sak..

Har ridit samma häst i fyra år nu, varit medryttare och ridit 2-6 dagar i veckan och aldrig betalat för det.
Nu har ägaren sen i höstas inte riktigt haft tid med honom(hon & dottern äger sex egna hästar varav en unghäst som fyller 4 år i år och ska satsas på) och jag har efter skadeupphåll precis börjat rida regelbundet igen! Nu ska jag börja betala, 500 kr i månaden men då rider jag så mycket jag vill, men jag rider/sköter om honom oftast sex dagar i veckan annars också så han känns ju mer som min häst än hennes..:D

Det känns lite larvigt på något sätt att "bara" vara medryttare när det ändå är jag som har hand om honom på alla vis..
Så jag ska fråga henne om vi kan skriva ett halvfodervärd-avtal eller liknande! Att han står kvar hos henne men att han är "som min". :idea:

Hoppas du löser det på nåt vis!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Karolina90
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama