Hyra/köpa/fodervärd/medryttare??

T

tinker_frieser

Hej!
Skriver av mig lite om min situation och hoppas på dina spontana tankar och reflektioner.. Ursäkta att det blev långt..

Jag :
är en tjej på snart 25 år.
Började rida nybörjarlekioner för vuxna för ett år sen på ridskola.
I maj-juni blev jag även medryttare på ett fullblod. Ridning och hästar är min stora hobby. För ca. en månad sen började jag även hjälpa en tant i hennes stall där hon har en pensionerad gammal islandshäst, med mockning och div stall och gårdssysslor ett par timmar om dagen.

Jag är egenföretagare och kan planera min tid någorlunda själv.

Nu föll det sig så att medryttarhästens gamla ryggproblem har kommit tillbaka. (Gammal skada) och det går inte att rida honom (vet ej på hur lång tid). För tillfället är det även juluppehåll på ridlektionerna. Jag har ridabstinens :angel:

Jag bor på en gård tillsammans med min sambo och 4 hundar sedan 4 år tillbaka. Han har får. Jag jobbar med djur, kor och får. Så jag har mycket djurvana.


Har funderat på nästa steg i dethär med hästeriet..

*Hyra häst för kortare period? Känns osäkert med tanke på att jag är rädd för oseriösa uthyrare, hörde om nån som lät en halt häst stå ett tag innan uthyrning, när hästen sedan började gå en del blev hästen halt..
Eller om allt går bra och jag blir helt förälskad i hästen, men måste lämna tillbaka den...

* Leta ny medryttarhäst? Känns som att jag ändå är sugen på att se en egen häst utvecklas med mig.. men här slipper jag ju fullt ansvar dygnet runt och vet att min tid räcker till..

*Köpa häst? Räcker mina kunskaper med ett års ridvana, stor djurvana i övrigt.. Kan ha hästen hon tanten med islandspensionären men jag känner att jag vet inte hur länge hon kommer bo kvar, hon har pratat om att flytta... Eller borde jag bygga om hemma och ha hästen här, men då måste jag ju skaffa 2? Hos tanten får jag också hjälp med in-utsläpp och fodring, jag behöver bara mocka..

*Vänta och se hur det går med allt? Kommer tanten bo kvar, blir nuvarande medryttarhäst bra, dyker andra tillfällen upp..


Thats about it.. lägger till mer sen om jag kommer på att jag missat nån tanke.. Skönt att spalta upp och skriva av sig, hoppas på sköna och possitiva kommentarer, tankar och åsikter!:crazy:

Ciao...
Suss
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hyra/köpa/fodervärd/medryttare??

Min spontana tanke är att leta ny medryttarhäst. Ska du ha en på foder alt. köpa så se till att stå i ett stall där det finns kunniga.
Jag och dottern köpte häst för tre år sedan,och som tur var fick vi mycket hjälp av de andra i stallet. Jag trodde jag kunde en del,
men insåg att det var en hel del som jag hade noll koll på. Men folk hjälpte ju oss som tur var :)
 
Sv: Hyra/köpa/fodervärd/medryttare??

Tycker nog du ska leta ny medryttarhäst ;) eller prova på att hyra/ha foderhäst kort period om du har hästen i ett stall där du kan få mycket hjälp. Köpa egen häst skulle jag tro är för tidigt med tanke på att du änsålänge bara har ett års erfarenhet. Allt går nog bra sålänge hästen är frisk men blir den dåligt och man inte har kunskaperna kan det bli illa. Jag har själv "bara" hållt på med hästar i 2 år, och det känns ju som man kan en hel del, men oj så fel jag hade, idag fick medryttarhästen kolik och jag märkte hur mycket man måste kunna för att klara ut situationen, som tur var var ju ägarn där också:angel: För det blir ju ganska dyrt om man ska hålla på och ringa veterinären i tid och otid.

Annars så se till att lära dig så mycket som möjligt om hästar genom böcker, internet och kunniga personer, kanske gå en kurs? ska du hitta ny medryttarhäst så välj en som har en ägare som gärna vill lära dig mera;) Så ligger ju inte hästägandet så långt borta. Igentligen tror jag inte man behöver kunna överdrivet mycket utan mera grundläggande saker som om sjukdomar de kan få och skötsel m.m så länge man har "mer kunniga" människor kring en som kan hjälpa till.

Kom på en till nu:p Om du känner att du mera vill ha "egen" häst och har tid och ekonomi kan du ju skaffa en foderhäst som ska stå kvar i sitt gamla stall. På så sätt finns ju ägarn föroppningsvis tillhands om det skulle behövas. Hört många ägare som vill att hästarna ska stå kvar i sitt gamla stall då de ska ut på foder. På så sätt har de lite koll på att allt går som det ska.

lycka till hur det än blir :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
841
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 372
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 420
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp