Hyra häst!

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Någon som har hyrt häst nån gång? Hur länge hade ni hästen då? Berätta mer om er upplevelse!
Tycker ni att det är för tidigt att hyra häst efter 1 år på ridskola? Skulle vilja hyra häst nästa vinter. Har du ridit ungefär 1 år. Är 15 år. Men min syster har ridit innan i ungefär 2-3 år så hon kan ju rida & mamma är också ganska hästvan! :d
 
Sv: Hyra häst!

Första hyrhästen jag hade var en genomsnäll terapihäst, som jag red då jag var liten i typ 2 år, mamma var alltid med och hjälpte. Jag red henne alltid barbacka med en voltigegjord, mamma longerade. :) den hästen var underbar :love:
Därefter började jag hyra ett halvblod, en hopphäst som just då hade en läkande gaffelbandsskada och var på rehabilitering, men kunde ridas. Henne red jag i ung. 2 år, och lärde mig massor av henne då hon inte var den lättaste att rida, men hade världens finaste lynne. Då jag skulle provrida henne höll jag på att flyga av...:crazy: men jag bestämde mig för att fortsätta rida henne, vilket jag är glad för. :D jag blev en bättre och kunnigare ryttare med framför allt bättre balans tack vare henne ;) har också hyrt vissa somrar ridskolans hästar, vilket har varit ljuvligt!
Du kan fråga din ridlärare som sett dig rida och ägaren till hästen du vill rida vad de tycker om att du vill börja hyra hästen. Genom att hyra häst får man mycket lärdom och vana, men det innebär också oftast mera jobb, beroende på vad ägaren vill att du ska göra med hästen, oftast mer än att bara rida. Hästen ska oftast ev. hämtas in och ut från hagen, ryktas, sadlas och tränsas och ridas. Ibland ingår även att du ska mocka boxen osv. Ha någon till hands som kan hjälpa dig i början om du börjar hyra om du känner dig osäker är mitt tips. :) Hästar är härliga djur, man kan inte annat än le när man är i deras närhet! Lycka till med ditt hyrande och ridande! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 161
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
801
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp