Hypotetisk ögonfråga

Gnist

Trådstartare
Hypotetiskt hur ställer ni er till detta?

En hund (X)har PRA liknande Retinopati

Samma hund har 3 generationer bak en hund, som har 2 halvbröder (Y & Z) med diagnosterad PRA.

Y & Z föddes i mitten av 80-talet.

1) Är Y & Z tillräckligt långt bak i stamtavlan för att PRA´n inte ska bedömas som ärftligt?

2) Ska hunden X gå i avel eller Inte?

3) Är det en indikation på att PRA är på intågande i rasen igen?

Motivera gärna svaren är ni snäll.

Håller på och forskar i ämnet och är intresserad av vad gemene man anser i frågor, som rör ögonsjukdomar.

Sv: Hypotetisk ögonfråga

1. Är genen för PRA dominant eller recessiv?
Om genen är recessiv anser jag att det mycket väl kan vara ärftligt trots att åkomman inte påträffas tidigare än 3:e led.

2. I en ras där avelsbasen är tillräckligt stor i vilket fall ska en hund med PRA inte gå i avel. Det är onödigt att riskera att sjukdomar och defekter förs vidare.

3. Det behöver inte vara en indikation på att PRA är på väg tillbaka. Det kan lika gärna betyda att risken för PRA är lika stor då som nu. Talar vi om dolda gener så kan dessa finnas i linjerna under lång tid och när då PRA-hundar dyker upp handlar det om en olycklig kombination av föräldradjur.

PRA´n finns ingen uppgift på om den är recessiv.
Chansar man eller inte?

Jag skulle inte chansa. Då måste hunden vara alldeles överjävligt bra och dessutom den enda av sitt slag. Finns det friska likvärdiga hundar finns ingen anledning att chansa.

Va nu hänger jag inte alls med... PRA är väl ett recessivt anlag? Eller är det nån annan slags PRA ni pratar om nu än den vanliga som finns inom pudel och labrador?

Var jag osäker så skulle jag ta ett test på hunden och se om den är fri eller inte. För Labrador är det mycket enkelt att testa för prcd-PRA.

Jag har själv haft en hund med PRA. Det är inte roligt. Jag skulle inte chansa. Å andra sidan... Om tiken är helt fri så... Då är det ingen fara för valpisarna... *hm* Jag skulle ha mycket goda skäl till att använda hanen. Vi hade en import på 80-talet som skulle vara fri från PRA. Han användes en del i aveln och ingen PRA visade sig. Inte ens på tiken som då var efter vår PRA-tik och denna hane. Men efter att han gått ur avel så diagnostiserades av avkomma efter honom med PRA :( Jag är glad att de fått bort den mesta av skiten med PRA. Det ska inte in igen för att man ska vinna en utställning eller två...:(

Frågan gäller inte PRA egentligen, utan PRA lik Retinopati Vilket iofs oftast ger föjddiagnosen PRA vid nästa lysning.

Lite mer info om PRA lik Retinopati:
På vissa raser har det uppmärksammats retinopatier som följer vissa linjer och man misstänker att det då är ärftligt.

Retinopati i sig är sällan ärftlig.

Tycker detta är ett intressant ämne och vill gärna diskutera kring det.

Om vi ger samma exempel och att PRA:n på hundarna Y & Z är enkelt recessiv och auto-somal, hur ställer ni er till det hela då?

Tja... Jag skulle nog utgå från att X bär anlaget för PRA för att göra det enkelt för mig. Utifrån det så skulle jag avla med honom på tikar som jag vet är helt fria om han hade nått att tillföra som jag inte fick någon annan stans ifrån. en då ska det verkligen vara så. Om det bara var en snygg och trevlig hane så skulle jag försöka att hitta något annat motsvarande.

Men... Hur vet man att tiken är 100%? Hur vet man att den hund som valparna i sin tur paras med är 100%? Det blir väldigt mycket extrabesvär och gissningar om man fortsätter. Men min grundtanke skulle nog vara att behandla/tänka på hunden som anlagsbärare.

Kan ju tala om Min högst personliga åsikt om detta scenario..
Inte en chans att jag skulle använda en sådan hunden i min avel..

Men det är alltid intressant att höra hur andra resonerar i fråga om sådant här.

Det beror ju helt på vad man kan missa... Det kan ju vara... Ja inte vet jag. Men kanske någon färg som försvinner ur rasen eller nått annat. Det finns ju lite allt möjligt skumt inom vissa raser. En ras som Labrador finns det inget en sådan hund kan tillföra. Men jag kan inte utesluta att det kan finnas något hos andra raser som jag inte ens kan föreställa mig...

Jag känner som så att hunden X är ju med stor sannolikhet drabbad av ärftlig PRA och har därför inget i aveln att göra Oavsett vilka övriga kvalitetér han har.
Tror heller inte att rasen eg spelar roll. En ärftlig sjukdom som i slutändan gör den drabbade hunden blind kan ju omöjligtvis vara bra att få in i linjerna..
Jag skulle inte chansa i alla fall..

Men för att utveckla det lite.

Skulle det vara ok att använda honom i avel OM det var så att han var en av få hundar som behövdes för att som ditt exempel: behålla en specifik färg inom rasen?

Utökar exemplet lite..

X är i detta exempel, en hane av en ras med i ca sex valpar per kull, visar sig ha PRA. Han har fyrtio kullar. Alla X´s tvåhundrafyrtio valpar är anlagsbärare.
Hans egen friska mamma och pappa är båda anlagsbärare. Föräldrarna har hundra valpar i andra parningar, pappan 85 och tiken 15.
Av de valparna är hälften anlagsbärare, oberoende av kombination.

Av dessa valpar, X´s halvsyskon, har tre på pappasidan i sin tur hundra valpar vardera och en valp på mammasidan har också hundra valpar.

Sexton andra av pappans valpar och fyra andra av mammans valpar har också tjugo valpar var.
Vi kan räkna fram att det bör finnas femtio valpar efter föräldrarna som är anlagsbärare och hundra plus hundra bland ”barnbarnen”.

Slutsumman blir att X´s PRA-diagnos definierar 242 säkra anlagsbärare, nämligen alla hans valpar och båda hans föräldrar.

Dessutom bör det bland hans helsyskon, rent matematiskt, finnas någon med PRA och ett par stycken anlagsbärare.

Bland hans halvsyskon finns 50 stycken oidentifierade anlagsbärare och bland syskonbarnen 200 stycken.

Man räknar på följande sätt: En fjärdedel av helsyskonen till en hund med PRA har PRA. Två tredjedelar (67%) av de friska helsyskonen är anlagsbärare. En hund med PRA nedärver anlaget till all avkomma. Sjuka hundars båda friska föräldrar är alltid anlagsbärare. Anlagsbärare nedärver anlaget till hälften av sin avkomma.

Ja det anser jag. Alltså om det var så att han var den med den sista färgen. Utveckligen går ju framåt. Idag kan vi ju med test kolla av om hunden är anlagsbärare eller inte. Säg att det testet finns tillgängligt för hans valpar när de kommer i den åldern... Då skulle det varit synd att missa den chansen.

Men i det första exemplet så var han inte med 100% sannolikhet anlagsbärare. I ditt andra exempel så är han det, då skulle jag kolla om det i rimlig tid kommer ett test för den PRA som han har. Om det inte går under samma test som redan finns idag och används rätt så flitigt.

Allt beror ju på omständigheterna... Hur mycket folk är medvetna och hur rasklubben är inställd till det hela. Det känns som ett för stort projekt att utföra på egen hand. Det måste finnas förankring i många led för att det ska gå...

Jo, naturligtvis är det så att en ev. rasklubb skulle ta tag i det hela och "gå till botten" med fallet om det vore ett riktigt "fall"..
Nu är ju detta endast ett påhittat exempel av mig. Endast för att kolla vad andra har för åsikter angående PRA och PRA-liknande Retinopati.

Min åsikt i detta exempel, är ju att eftersom all PRA är ärftlig, så skulle X´s farfarsmor överhuvudtaget inte använts i avel, då hon har 2 st ½-syskon som har diagnosterad PRA.

Om det vore på riktigt, så skulle ju hunden X förmodligen fått rekomendationen att lysas om igen efter 6 månader och då hade man ju vid det tillfället fått reda på om det var PRA i ett tidigt stadium som upptäcktes vid den första lysningen.

Ja var det utfrån att jag som privatperson skulle para min tik som var av en vanlig ras och "sort" så skulle jag känna mig tveksam om det låg en hund med PRA i 3:e led. För det skulle betyda att hund i 2:a led var anlagsbärare och då är man mycket nära. Hundarna i led 1 skulle troligtvis vara för unga för att ha utvecklat PRA också. Så det skulle under alla omständigheter vara tvärstopp för mig.

Men som sagt så kan det ju finnas saker som gör att det kommer i annat läge, även om det just nu ligger lite utanför min fantasi. Jag har lite svårt att säga "aldrig" eftersom att det alltid kan dyka upp några omständigheter som man inte känner till! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka