Taranis
Trådstartare
Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där det ska vara fri tillgång på grovfoder/hösilage. Fri tillgång innebär tydligen på denna anläggning utfodring varannan/var tredje dag, eller typ när hästarna ätit upp allt foder från tidigare utfodring. Man ställer inte ut hel bal utan sprider ut delar av bal på marken ungefär på samma ställe som senaste utfodringen. Det är ju som bekant väldigt blött i markerna nu, åtminstone i södra delen av landet och den lilla maskin de använder för att köra ut höet med kan inte ta sig fram överallt, vilket innebär att i ett par av lösdriftshagarna läggs fodret ut på den blötaste delen (eftersom man inte kommer längre upp på kullen med maskinen). Hästarna står i fodret, ligger i det, bajsar i det, kissar i det. Och trampar omkring i det tills det ligger nästan helt under vatten/lera. Och detta foder förväntas de äta upp innan de får nytt. Jag har fått för mig att det finns vissa regler kring utfodring utomhus, att fodret inte ska trampas ner etc, i så fall ska det fodret avlägsnas pga parasitrisk. Jag har bestämt mig för att omedelbart flytta mina hästar från detta ställe, men jag undrar om någon här har koll på vilka krav det finns vid utfodring på lösdrift och vad som menas med fri tillgång. Jag har försökt hitta info på länsstyrelsens hemsida och blivit hänvisad till sidan "HästSverige" där det står lite riktlinjer för utfodring. Någon här som råkat ut för liknande? Vilka krav kan man som hästägare/kund ställa vid inackordering på lösdrift? Är det bara jag som är övernojjig eller är detta något som ska rapporteras vidare? Tacksam för feedback!