Hygien i boxen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mollymalone
  • Startdatum Startdatum
M

mollymalone

Mitt sto ska föla om ungefär en månad, första gången för både henne och mig. Hennes box är utbyggd till 15 kvm, och i den har hon torvbädd. Jag funderar nu över om jag bör ta ut torven, desinfektera boxen (Virkon?) och fylla på med halm (kornhalm, är det OK?), eller om jag kan ha kvar torvbädden under och bädda med halm över den. Jag har läst olika var jag än har letat information. Har tänkt göra denna förändring då det (förhoppningsvis) är ungefär två veckor kvar. Bör jag hålla sto och föl inne de första tre dagarna (förutom korta rastpass) eller kan de gå i hagen? Visst har det har med väderlek att göra, men vad jag förstår (efter att ha läst på) behövs den här tiden för att stoet skall knyta an till sin lilla? Är det så?

Sv: Hygien i boxen?

Jag som du väntar oxå föl om ca i månad, vi skall ta ut hela bädden o tvätta rent, strö med kalk o lägga på nytt. Vi har halm. Du kan ju alltid ha torv unders men räcker med bara halm.

Jag bäddade bara på nytt ovanpå gamla bädden. De kan vara ute i hagen från början, men man får hålla koll på vädret och marken. Om det är kallt på marken och bäbisen blir trött får man ta in dem om du inte kan lägga ut en stor halmbädd ute som fölis kan lägga sig i. Jag gjorde så och hade hö och kraftfoder till stoet där också så hon höll sig där.

Problemet med torv är att fölet kan bli infekterat via navelstumpen. Jag skulle rekommendera dig att ta ut torven och anlägga en vanlig halmströbädd. Du behöver inte lägga kalk utan bara ett tjockt lager halm, ta ut pluttarna och de partier som blöter igenom. Se till att bädden hålls jämn genom att du flyttar av det packade materialet till de partier du måste ösa bort. När stoet har fölat så mockar du ut bädden och fortsätter att använda halm tills naveln har läkt ordentligt. Kom ihåg att doppa navelstumpen i jodlösning när fölet föds!!! Hoppas allt går bra och Lycka Till!!

Allra bäst är om hon kan föla ute, då risken för att klämma fölisen i boxen är stor.
Har du ingen möjlighet att ha dem ute. Ta ut torvbädden och strö med halm.
Låt sedan hästarna vara ute så mycket som det bara går, ensamma eller tillsammans med en pålitlig kompanjon de närmaste dagarna efter nedkomsten. Släpp ihop dem med "flocken", om du har någon, först efter två-tre månader. Föds fölisen frisk så tål den i princip vad som helst, nåja inom rimliga gränser. (ej snöstormar eller regnrusk de första dygnen kanske)
// Cicci

???
"Släpp ihop dem med "flocken", om du har någon, först efter två-tre månader."
Du menar väl 2-3 dagar...?

Vi brukar ha halm och lite spån underst i våra boxar, men inte bädd. Vi tar ut allt blött varje dag. Det blir väldigt blött vid fölning och en del ston bökar och gräver i bädden innan de fölar, så bädd fungerar inte på alla ston.
Jag tror inte att det spelar så stor roll vad man strör med så länge fölet ligger torrt. Nackdel med torv och spån är att fölungen landar i det i blött tillstånd och ströet fastnar i pälsen. Har man möjlighet att ha halm överst så är det en fördel.
Jag är väldigt försiktig med att släppa ut mina små föl de första dagarna. Vissa ston springer väldigt med de små, så vi har alltid stoet i lina de första utevistelserna. Då har fölet en möjlighet att vänja sig vid ljuset och att bli lite säkrare på foten.
Vi släpper inte ihop sto med föl med andra hästar på några veckor. Först får de vara ute själva, men aldrig längre än att fölet håller sig på benen. Ska de vara ute längre än så, måste den ha tillgång till torr liggplats och man bör vara säker på att stoet håller sig där så fölet får vila (se Magdalenas tips). Efter ett par veckor får de gå med andra fölston och inte förrän senare på betet får de gå med resten av flocken. Det kan hända så mycket med andra hästar som man inte kan förutse. Den snällaste valacken kan bli fullständigt förbytt, andra ston kan stjäla fölet mm. Varje år inträffar olyckor med dödlig utgång, så jag är väldigt försiktig.

Det är inte att rekommendera att strö med halm som har spröt.
Dvs korn- vete- och rågvetehalm.

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 595
Senast: Pudlan
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 249
Senast: Tagliabue
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 884
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross