HW:s liners

Wembley

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av liners till Horsewares täcken?
Hur är passform? Sitter de stadigt under utetäcket? Passar samma storlek av täcke varann?

Har köpt ett Rhino wug turnout plus och det ska gå att komplettera med ett liner. Nuvarande täcke är 370 g, dvs tjockt.

Nu kommer jag säkert att få kritik för att övertäcka min häst, men han behöver det. Just nu fungerar ovanstående täcke finemang (redan ner mot -10 på nätterna), men vill vara förberedd för eventuell vargavinter.

Vilken typ av fyllning är idé att satsa på vid väderlek ner mot -20? 100 g eller 200 g, mer? De finns från 100-400 g.

Sv: HW:s liners

Jag hänger på din fråga lite och undrar hur stor skillnad det är mellan de nya linertäckena och gamla underblanketen? Passade på att fynda en ny underblanket för halva priset eftersom de är utgående, men den är på 300gr och jag hade gärna haft en på 100gr också.

Jag köpte ett Rambo liner 100 gr på rea och det passar utmärkt i Amigo täckerna. Har inte använt det super mkt, men hittils har det suttit bra. Tycker det är bra för det är så lätta och smidiga.

Bra fråga, undrar också över skillnaden. Är passformen mer anpassad efter de nyare täckena? Skillnad hur man fäster dem?

Låter bra att passformen är ok :) Undrar vilken tjocklek som är att föredra?

Jag köpte ett Rambo liner 100 gr på rea och det passar utmärkt i Amigo täckerna. Har inte använt det super mkt, men hittils har det suttit bra. Tycker det är bra för det är så lätta och smidiga.

Ah, se vad bra buke är. Där kom svaret på det jag stod och undrade i stallet idag. Dvs om man kan sätta en liner i Amigotäcke. Förstår inte varför man iNTE skulle det, men står ju att de bara går i Rambo och Rhino. Men på bilderna är det ju bara flärpar att fästa i öglorna, borde ju gå lika bra fästa i ett Amigo med halsöglor?

Nyfiken, där jag läst står det att liners inte passar på Rhino Wug? Men du har fästen för liner?

Mitt täcke är Rhino Turnout Plus (så det heter kanske inte wug :confused:) och det skall vara uppdaterat på dem ialla fall enl beskrivning:
"New liner Loops for Horseware Liner System"

Ingen som kanske har en bild med endast ett liner liggandes på hästen? Vad är det för bogspänne på det?

*kl*

Jag har rambo duo med flera olika liners till. Tycker att de är helt överlägsna, man behöver ju inga andra täcken, endast ett ofodrat regntäcke. Skal täcket är ju 100gr och sen fyller man på efter väder + att halsen är supersmidig att ta av och på. Tar av mina på nätterna för att spara manarna.

Passformen på linersen är kanon! Man fäster ju som sagt i öglorna på skaltäcket och så karbinhakar bak i öglorna vid svanssnöret. Sitter som en smäck på båda mina, både en som är väldigt rund över rygg och rumpa och en av smäckrare modell. Jag har beställt ett rhino tournout plus också som ska komma i dagarna.

Jag har på mina helklippta hästar sammanlagt 500 gr som mest när det är riktigt kallt på vintern. Om du ska köpa till 100 eller 200gr kan du ju bara avgöra själv beroende på hur känslig häst du har, men du behöver inte vara rädd att det ska vara tjockt, tungt eller klumpigt, täckena är väldigt smidiga och lätta.

Senast ändrad:

En liten fråga, hur tror du det funkar att sätta liner på ett 200 grams täcke?

Jag snubblade ju över linersen igår kväll, och stod som sagt idag i stallet och kände att 'det måste ju funka med amigo med'? Att ta två av halsöglorna helt enkelt och fästa linersen i. Och det skulle ju bli helt perfekt, då kan jag köpa en 100 gr liner, och vips har jag 'gjort' ett 100 gramstäcke om jag sätter det i det ofodrade regntäcket. Och skulle det bli väldigt kallt så kan jag sätta den i 200 gr täcket så blir det 300 gr.

Jag har ju kört med 150 grams thermotäcke under när jag velat ha mer än ofodrat men mindre än 200, och samma sak när jag velat ha mer än 200. Men thermotäcket är ju större än regntäcket och utetäcket tyvärr (fast de är samma storlek), så det sticker ut och det blir lite bökigt när det är nederbörd.

Ah, se vad bra buke är. Där kom svaret på det jag stod och undrade i stallet idag. Dvs om man kan sätta en liner i Amigotäcke. Förstår inte varför man iNTE skulle det, men står ju att de bara går i Rambo och Rhino. Men på bilderna är det ju bara flärpar att fästa i öglorna, borde ju gå lika bra fästa i ett Amigo med halsöglor?

Hmm, men går det att fästa både liner och hals i ett Amigo? Använder man alla 4 öglor till halsen, eller 2 till hals och 2 till liner?

Hur varmt ska man tvätta liners?

Lite OT
Skulle gärna vilja ha Rhino Plus LITE! Finns det? Eller finns det bara i 200 och 370 gr?
Och nya Original, är det samma som Duo? Ser ingen skillnad. Original har ju numer X-knäppningen i bogen.

Nej, jag tror man får hoppa över halsen då. Halsen ska ju fästas i 4 öglor. Om man tar två av dem till liner, så lär halsen sitta hemskt dåligt om den ska sitta med bara två.

Så får ha liners utan hals tror jag, eller så skaffar man helt enkelt en rektangulär ögla i rätt storlek, och fäster den i linerknäppet så voila har man alla ringar som behövs till halstäcket.

Det är iaf min tanke/plan =)

Är det bara 4 öglor på amigo täckena? På de nya rambo täckena var det 6 öglor så man kunde använda 2 till halsen och en till liner.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 213
Senast: Camigween
·
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 054
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 508
Senast: Niki
·
Utrustning Finns det några andra lösningar liknande ex Rhinos Wugtäcken med v-front (http://www.horseware.com/turnouts/rhino/turnoutswug.asp)... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka