huvudskygg

G

GALOPP

Känner en unghäst som är extremt huvudskygg, tråkigt nog.
Jag har mina små knep innan jag rör vid huvudet osv;
¤ Prata lugnande, med positiv ton.
¤ Ta det långsamt
¤ Belöna och berömma vid varje framsteg
¤ Röra mycket vid huvudet innan man sätter på grimman eller tränset, och känna att han är lugn.
¤ Låta honom titta på borstar och träns innan man använder dem.

är det någonting som jag har missat?
Behöver hjälp snarast!

Vet tyvärr ingenting om bakgrunden... :(

Sv: huvudskygg

min häst är huvudskygg emellanåt(tror att det är den andra inhyrningen som är i farten) och då tar jag fram favorit borsten och borsta lugnt och snällt i pannan, för han älskar att kela, kanske kan vara ngt, annars tror jag inte du missat ngt faktist

Tack så mycket :)
Det är så svårt, för hästen vill absolut inte sänka huvudet - utan sträcker på halsen så mycket han kan, och han är gigantisk!

Hej galopp! har en kompis som har en arab som är extremt huvudskygg, hon har jobbat ungefär som du, kan nog säga att det är bara att jobba på, bygga upp ett förtoeende, lycka till!

Det verkar ju vettigt allt det som du skrivt.

Det enda jag kan komplettera med är ngt som jag försöker tänka på med min huvudskygga hast: när jag väl höjt handen för att klappa, borsta eller vad jag nu ska göra så tar jag inte ner den förrän jag klappat/borstat. Jag kan klappa med andra handen på halsen eller prata lugnande men den höjda handen stannar alltid kvar i luften - detta för att han 1. vänjer sig vid den, 2. annars får bekräftat att det var bäst att ta undan huvudet för då slapp man bli slagen (eller vad han nu inbillar sig att jag tänker göra).

Min häst är tyvärr inte så kelig så han tycker inte alls att det är skönt att bli kliad i ansiktet men om han gillade det skulle jag klia massor för att vänja honom vid att ha händer i ansiktshöjd.

Om någon av mina unghästar är huvudskygga, eller rädda om öronen så lägger jag inte så mycket energi på det och gör så stor affär av det på vintern. Grimman får man alltid på eller man får borstat dem så det räcker.

Utan jag väntar till när våren och sommaren kommer, då älskar nästan alla hästar att bli kliade lite lätt i öronen med alla knott och mygg som finns då. Det tar ett par gånger innan dom förstår att den där människan vill väl och gör det skönt för mig. Sedan är dom inte rädda om huvudet eller öronen längre.

*puttar upp*

Måste även tillägga att jag brukar hälsa genom att (om han tillåter) blåsa lite på mulen på honom, så att han känner sig lugn. Det är ju så hästar brukar hälsa på varandra. Det känns som att om jag börjar med att hälsa på honom på det viset, så blir han lugn och tillåter att man tar lite på mulen med handen också...

Idag ska vi försöka få på grimman :) (hoppas på det bästa)

Letar pa google under "Linda Tellington Jones" eller "T-touch". Hon har bra tips for hastar som ar huvudskygg. Sedan jobbar hon pa ett speciellt satt for att lara hasten att sanka huvud och slappna av.

huvudskygg het kan ju bero på att hästen inte litar på en. Oftast får man ikke röra öronen då, eftersom dessa är så känsliga. Men Det finns jättebra massage övningar och liknande som man kan göra för att hösten ska slappna av. För det kan ju bli rätt jobbigt om hästen blir livrädd så fort man kommer nära huvudet på den...:crazy:
Vet ej om det finns på nätet, men det gör det säkert, annars så låna/köp böcker av Linda Tellington Jones som jag tycker har suveräna övningar! En annan bok som jag starkt kan rekomendera just för massage och ledarskapsövningar och likande är "Friskare häst" av Chris Olson. Den boken har hjälpt mig mycket, och jag tycker jättemycket om den! :)
Lycka till!
//Anna:cool:

Nu kommer väl folk att skjuta huvet av mig, men jag riskerar väl det då.
OBSERVERA att det här INTE är något jag gör såvida jag inte vet att hästen inte åkt på stryk!!! Och givetvis provar jag att locka först, men det är inte alltid det fungerar, så...
Jag håller fast. Jag lägger handen om nosryggen och håller fast tills hästen står still, då släpper jag med en gång, och återgår till att borsta eller vad det nu var jag gjorde, gör ingen stor grej av det. Några minuter senare gör jag om det. Det kan ta ett tag, och visst, man kanske råkar skärra hästen. Men det brukar gå märkvärdigt lätt när man visar hästen att "titta här, jag håller i dig, och det är okej. Det händer inget mer än så här, jag kommer inte att göra illa dig." Givetvis också viktigt att hästen litar på dig i andra avseenden.

Tack så mycket för alla kloka svar :)

Det börjar gå mycket bättre, han sänkte huvudet för att hälsa igår - och så fick jag klia honom i pannan :)

Hej! Kul att det går bättre!! Det är aldrig roligt med "skygga" hästar, iaf inte för oss om de är stora;) .
Jag ar ett litet tips som man kan göra alla hästar oavsett om de är rädda eller inte. Bara lägg handen så långt fram mot ören du kan, du kanske inte kan längre än till manen. När hästen sänkt huvudet lite tar du bort handen, höjer den huvudet igen eller inte sänker, håll kvar. HA TÅLAMOD!!! Det kan dröja ett tag. Anledningen till att den höjer huvudet är oftast för att kunna se allt som händer och inte bli ranglåg och hindrad att se ev fara. När hästen har sänkt huvudet direkt du lagt handen på och inte tycker att det är obehagligt kan du flytta fram handen lite närmare öronen. Klia inte eller så utan bara lägg handen, gärna med lite naturlig tyngd i (Slappna av och håll inte upp handen själv- TRYCK INTE NERÅT!) Fortsätt med detta varje gång du ryktar så kan nu snart nå öronen på honom, om han tycker o att bli kliad där så klia lite då. Gör inte för stor grej av det och gör bara denna övning när du verkligen har tid så du inte ger upp även om han inte sänkt huvuvdet.
Lycka till, jag håller mina tummar!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 513
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 968
Senast: Milosari
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 149
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur