Huvudskakningar

S

sippa

Hej

Har en häst som helt plötsligt efter sommarbetet blivit förändrad:( När jag rider honom så verkar det som om han är irriterad på något, rycker upp med huvudet både åt sidan och uppåt. Om jag travar eller Galopperar så springer/skenar han i väg....från det onda?? Har varit med honom till en specialtandläkare i söderköping (Torbjörn) och kollat upp hans tänder.Fått köpa helt korrekta bett, så det kan ej vara det som är problemet. Läste på USA weben om att det kan vara allergi?? När jag tänker efter så stryker han nosen i bland ca:2-3ggr i marken när vi rider ut. Har någon stött på detta problem....inge kul att rida just nu, blivit avkastad i full galopp
// Sippa
 
Sv: Huvudskakningar

prova med att ta bort betforen om han får det... finns en del hästar som reagerar på det...:smirk:
 
Sv: Huvudskakningar

Min häst gjorde precis likadant efter sommaren för 2 år sedan, jag bytte ut bettet mot ett hackamore för ett tag. Sedan var problemet som bortblåst.. Tror att det mest handlade om dumheter från hans sida. Var också inne på tandfel och allergi, men han visade inte sig lida utav något utav detta. Så testa du ett hackamore :) Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Huvudskakningar

Jag läste någonstanns att hästar kan reagera såhär efter att ha gått i solen...

Inte så att de var allergiska mot sol, men något som finns under sommaren.
 
Sv: Huvudskakningar

vet en häst som gjorde nått nått liknande och hon var allergisk mot något.. minns dock inte vad..:(
 
Sv: Huvudskakningar

Känner också igen detta efter sommaren, men det brukar gå över av sig själv.
Tror att det kan vara växter som sticks när de fröar av sigeller liknande.:idea: :idea:
 
Sv: Huvudskakningar

Våran häst är nog på nått sätt allergisk för på sommaren drar han nosen i backen 2-3 gånger i början av ridturen, när han väl har gjort det från början gör han det inte resten av turen

Du kanske ska kolla upp hästen helt ? Kanske är nått som gör ont
 
Sv: Huvudskakningar

min pålle började krångal efter förra årets bete,
slutade med att jag tog ut en kiropraktor och det blev en enorm skillnad.
mycket trevligare att rida nu :)
 
Sv: Huvudskakningar

Finns en "sjukdom" som heter Headshaking syndrom, sök på det i sökfunktionen. Om du inte hittar något så kan jag berätta om min tränares häst som fick det för några år sedan.
 
Sv: Huvudskakningar

Min häst brukar också bete sig sådär efter sommarbetet.

Jag tror dock att det mest är olydnad från hennes sida.
Allergi tror jag inte att det är, eftersom hon aldrig beter sig så innan betet (och hon har tidigare år gått på bete 10 m bort från deras vanliga hage, så det är knappast något miljöombyte heller.)

Min brukar iaf dra upp huvudet riktigt ordentligt, vilja dra iväg och liknande, men vad man får göra är att arbeta bort det. Jag tror att det beror på att hon fått för mycket frihet under betet, och sedan blir lite irriterad när någon annan (typ jag :angel: ) kommer och bestämmer att hon helt plötsligt inte alls får galoppera så snabbt hon vill, eller att vi faktiskt ska gå på en volt i arbetad trav.

Rena dumheter alltså.
Jag brukar dock försöka behålla humöret och bara kräva ännu svårare rörelser av henne när hon börjar dra iväg eller slå. Då blir hon sysselsatt och måste använda tankekraften på övningen istället för på hur hon snabbast kan ta sig tillbaka till betet ;)

Lycka till, och hoppas du inte hinner ledsna totalt på beteendet. Vet att det är superjobbigt, men för oss brukar det gå över helt efter ca 2-4 veckor iaf :crazy:

Kan tillägga att i år, när vi hade ett kortare bete, så har hon knappt visat på sådana tendenser alls. (Dvs hon kanske inte hann anpassa sig till Vildhästlivet lika mycket som innan :p )
OBS - tillägger (igen ;) ) att hon iaf fick 1 månads bete - så att ni inte tror att hon fått arbeta hela sommaren ;)
 
Sv: Huvudskakningar

i en tråd om morötter för inte så längesedan kom det upp en grej om äpplen, om man ger äpplen som inte är helt färdiga, dvs lite sura eller kart, så innehåller dessa en syra som gör att tandhalsarna blir känsliga och hästen får ilningar i tänderna.. och sådant syns inte om man gör en undersökning, om inte tandläkaren framkallar ilningar genom svagström mot tanden, men det gör ingen hästtandläkare vad jag vet..

och nu på sensommaren brukar det finnas äpplen i mängder, så ger du äpplen sluta med det bums :)
 
Sv: Huvudskakningar

Jag hade en bekant vars häst betedde sej på liknande sätt.Han hade fått nackbandmask.
Efter att fått en kraftig dos avmaskning (utfärdad av veterinär) så kom hennes gamla häst tillbaka.
 
Sv: Huvudskakningar

Precis hemkommen från headshaking utredning i Helsingborg.
Det finns en massa orsaker till headshaking. Min häst har gått igenom åtskilliga undersökningar utan resultat. Troligen, i Invset fall rör det sig om ljuskänslighet, någon slags distration.En liten fluga kan orsaka att han shakar och sedan driver han på själv. Jag upplever som att det är värst att rida bland träd och gräs där det reklekterar mer, asfalt och öppna fält är bättre.
Tidigt i våras började han med kraftiga"tichs" som övergick till kliande näsborrrar, upp och ner med huvudet, till och med slog med frambenen o mestadel i skritt.Soliga dagar är värst.. Helsingborg har inget medicinskt att hjälpa till med utan det gäller att ta tag i problemet på egen hand, ge inte upp. Mycket säsongsbetonat, som ska klinga av nu i höst med vissa hjälpmedel så som huvudskydd, öronskydd och kanske till och med glasögon..
Ut och shoppa på nätet, kanske att par RayBan till Invest?:smirk:
 
Sv: Huvudskakningar

Jag har likadant med min fjording. Så fort det börjar bli en anning varmt och mycket sol och flugor så slänger han med huvudet och kan till och med tvärstana i påde skritt, trav och galopp för att få skrapa mulen i marken. Inte så kul då man lätt flyger rakt fram.Tänkte att det kunde vara bettet, flugor som han kanske tycker e jobbiga eller att han kanske e lite allergisk mot solen eller bara rent ohyfs som jag inte tror eftersom han aldrig gör så annars när det blir svalare. Jag har provat att ha flughuva + salva på mulen men det blev bara sådär lite bättre. Men det är väll kanske något med sommaren. Vad kan man göra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp