huvudrädd

C

cavat_best

hej.. min foderhäst är huvudrädd.. finns d nå sätt att göra så att d försvinner eller ngt.. lixom ?

Sv: huvudrädd

Låt alltid hästen ta första kontakten. Så att man inte lyfter upp en hand och ska klappa den. Låt den nosa på din hand och visa försiktigt att du tänker klappa honom. Kräv inte så mycket i början, klappa honom på halsen nära huvudet, på mulen och liknande. När du sen har byggt upp ett förtroende kommer du säkert att så småningom klappa även på huvudet.

Din häst måste få förtroende för dig, och har du bara haft den ett kort tag kommer det ta ett tag till innan den har det.
Det enda du kan göra är att försiktigt träna den vid att du rör huvudet långsamt och ofta men utan för stora krav. Nöj dig till en början med att klappa lite, kanske samtidigt som du ger den något godis. håll inte fast den och "tvinga" utan låt den komma självmant. visa hästen att du inte kommer ta tag i något (ex. öronen om den är rädd om dem) utan att du bara vill stryka med handen. beröm och prata med hästen. gör det naturligt och utan att göra för stor sak av det, om det går bra att tränsa/sätta på grimman så gör så att varje gång du gör det så stryk även över huvudet så att hästen märker att du kan göra det utan att det är farligt.
Ju mer förtroende din häst får för dig desto lättare kommer det gå.
Och var aldrig häftig i rörelserna runt hästens huvud, en huvudrädd häst är det extra noga med att man inte tillrättavisar vid huvudet (ska man inte på någon häst, men iaf).
Lycka till!

det brukar inte vara ett tidsödande projekt, om man går till väga på rätt sätt.
Ta en stund varje dag, plus då och då i den vardagliga hanteringen, och massera den lugnt och varsamt över halsen, närmare och närmare huvudet. Om hästen protesterar, så gå tillbaka till stället där det sist var ok. Avancera steg för steg, och visa hästen att den inte behöver oroa sig då det hela kan bli rätt mysigt istället. Spara öronen till sist, då dessa brukar vara känsligast. Rör dig lugnt, mjukt och utan tvång.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar