Huvudlag och vikt!

H

HallonDoft

Hoppas att körforumet kan hjälpa mig att svara på frågor! Eller iaf komma med kloka funderingar!
Jag har satt igång körningen med min varmblods herre och jag använder hans vanliga huvudlag, men jag skulle vilja ha något "rejälare" och som jag kan använda endast för körningen, det är så jädrans omständigt att hålla på att byta hela tiden!! Var hittar jag fina, bra och inte allt för dyra sådana?

Sedan funderar jag om man på något vis kan "räkna ut" hur mycket hästen kan dra?
Just nu har vi en rockard vi kör med, hästen drar oftast mig ensam men ibland åker sambon med säg att det blir 150 kilo plus minus lite kanske, men vi är lite sugna på att ha en 4-hjulig kärra där kanske fler kan åka med? Nu ska det inte bli några remmalag med 10-12 personer men kanske 4.
Men vad orkar en häst egentligen?!

Så här ser han ut! (Om det hjälper!) Senaste bilden på honom då vi prövar sadel som inte passar! :)
007-1.jpg

Sv: Huvudlag och vikt!

Hej, jag kan svara först så kan de andra fylla i det jag missar. Har själv tävlat och skolat om travare till körning.

Driveout.se börjes och selar.se egentligen alla andra körbutiker har huvudlag. Vill du ha skygglappar?

Om rockarden är väl avvägd och ni använder svängel (självklart gör ni det) kan hästen med lätthet dra er oavsett rockardmodell. Men om man har minsta avvikelse från "väl avvägd och rätt utrustning" påverkar detta hästens dragvilja.
Travsele bör helst inte användas alls. Vi härinne tipsar gärna om bra selar för att kunna dra både enaxlat och tvåaxlade vagnar!
/jenny

Jag köpte våran sele hos DriveOut, det är en bröstsele Economic. Så jag fick med ett huvudlag men det passar inte alls bra och jag vill inte ha skygglappar på det.... Klart vi har svängel! =P
Hur vet man egentligen att rockarden är väl avvägd?

Aha, då har ni ju stenkoll. Den selen kan ni egentligen inte ha till fyrhjulsvagn. Det är en silettdäckel. Men till en fyrhjulsvagn med fasta skaklar går det. Maratonvagnar brukar ha skilda skaklar som rör sig var för sig, och då blir det lite klurigt ihop med din sele.

driveout.se säljer många olika huvudlag. Vill du ha utan nosgrimma kommer du billigt undan såg jag. rea!
selar.se har med och kan ta hem precis vad du vill. Annars gillar jag rejäla travhuvudlag. De brukar vara förstärkta och rejäla och hålla för mycket.

Tackar för svar! Letar som en tok! Gillar det på DriveOut då jag gillar enkla träns och huvudlag utan massor av remmar mm!! :D

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 578
Senast: moiran
·
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 191
Senast: IdaaaSun
·
1
Körning Hoppas få lite konkret hjälp med vilken utrusnting jag skall välja! Har precis börjat köra in min maxade D-ponny (snart 19 år) och...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka