Huvud skygg

T

Tessie_horse

Hej! Detär så att min sköthäst är VÄLDIGT huvid skygg. :( Men det hjälper inte att jag tränar och tränar. Min bästis hyrde henne innan och jag VET att hon inte slog henne! Hur ska jag göra? :confused:

Sv: Huvud skygg

acceptera henne som hon är. vill hon inte att du ska ta på hennes huvud så gör inte det. tränsa men inget mer, tänk dig själv. du vill kanske inte att alla ska klappa dig på kinden och då regerar du med att dra undan huvudet och de e kanske de hästen oxå gör. hon vill helt enkelt inte. För om ingen slagit henne eller varit elak så kan inte jag komma på något annat än att hon inte vill.

Instämmer med föregående talare, låt henne vara om du absolut inte måste ta på huvudet. Försök inte träna bort det om det framkallar obehag hos henne, låt det ta sin lilla tid och var glad om du kan borsta och tränsa som vanligt så brukar det kunna släppa även om det tar väldigt lång tid. Det kan ta år, så bered dig på att vänta... :smirk:

Det kan ju ha hänt något du inte vet ute i hagen att något har ramlat på huvudet eller liknande.. Eller som dom andra har sagt hon kanske bara inte vill. Jag personligen tycker inte om att folk tar mej på huvudet ;)

Men om du vill få henne mindre huvudskygg så tycker jag du försöka fokusera mindre på just huvudet, kanske massera nacken, klia halsen och helt enkelt visa att händer inte är farliga utan bara mysiga.
Ta på hela kroppen och närma dej långsamt mot huvudet, när hon börja tycka det är läskigt backar du bara tillbaka lite. Var beredd på att det tar tid!
Ca 2 år tog för min häst att sluta vara huvudskygg.

Jag håller med vad dom andra har sagt. Men i en del fall kan också det huvudskygga sitta i ryggen. Min häst hade mycket ont i ryggen förut, hade kiropraktor, sadelmakare, massör m.m. ute till honom som fick bort det onda i ryggen, och mycket av det huvudskygga försvann ( Det berätta dom även att det skulle, med tanke på hur ont han hade) . Men din häst behöver såklart inte ha ont i ryggen för att vara huvudskygg, utan ville bara påpeka att det kan sitta i ryggen också.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
344
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama