Husbilsnewbie

Sassy

Trådstartare
Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag ska jag undvika?

Premisserna är att vi kommer stå uppställda på ett fält en vecka, och kör man därifrån får man inte komma in igen (väldigt rimligt). Jag tänker i mesta möjliga mån använda festivalens toaletter eftersom det inte finns någon möjlighet att tömma på plats. Gråvatten går dock att tömma, så det ska jag kika på. Vi har tillgång till viss el och alla viktiga prylar ska gå att köra på gasdrift en vecka.

Det är en hyfsat smidig husbil sägs det, och jag körde en hel del när jag turnerade i ungdomen så själva körningen känns inte som något problem. Däremot har jag aldrig varit utanför asfalterade ytor, och inte heller stått på samma ställe tillräckligt länge för att upptäcka om det finns bättre eller sämre sätt att göra det. :idea:

Det finns inte heller någon möjlighet att köpa mat eller färskvaror på plats, så riktigt bra konserver måste också inhandlas. :cool:
 
Om du ska på festival och stå på gräs är ett tips att investera i antislirmattor. Senaste festivalen jag var på (stod dock inte där själv med min plåtis) så fastnade flera husbilar i leran och kom inte iväg sedan 😄 Nivåklossar är också bra om underlaget inte är helt plant, kan bli obekvämt att sova annars och toa, vatten, gasol kan krångla om det lutar för mycket.
 
Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag ska jag undvika?

Premisserna är att vi kommer stå uppställda på ett fält en vecka, och kör man därifrån får man inte komma in igen (väldigt rimligt). Jag tänker i mesta möjliga mån använda festivalens toaletter eftersom det inte finns någon möjlighet att tömma på plats. Gråvatten går dock att tömma, så det ska jag kika på. Vi har tillgång till viss el och alla viktiga prylar ska gå att köra på gasdrift en vecka.

Det är en hyfsat smidig husbil sägs det, och jag körde en hel del när jag turnerade i ungdomen så själva körningen känns inte som något problem. Däremot har jag aldrig varit utanför asfalterade ytor, och inte heller stått på samma ställe tillräckligt länge för att upptäcka om det finns bättre eller sämre sätt att göra det. :idea:

Det finns inte heller någon möjlighet att köpa mat eller färskvaror på plats, så riktigt bra konserver måste också inhandlas. :cool:
Färskvaror håller väl i kylen i en vecka?
Ägg är ju annars bra då de är fulla med näring och går att lagra i rumstemp.
 
Om du ska på festival och stå på gräs är ett tips att investera i antislirmattor. Senaste festivalen jag var på (stod dock inte där själv med min plåtis) så fastnade flera husbilar i leran och kom inte iväg sedan 😄 Nivåklossar är också bra om underlaget inte är helt plant, kan bli obekvämt att sova annars och toa, vatten, gasol kan krångla om det lutar för mycket.

Nivåklossar ska finnas, och antislirmattor tillhörde precis grejerna som jag funderade på är bra att ha. Om de funkar så som jag tänkt så är det definitivt värt att köpa! :idea:
 
Om det mot all förmodan blir varmt 😄 så är uppladdningsbara små bordsfläktar bra att ha. Har två stycken från Jula tror jag det är, små och lättplacerade.
 
Angående mat, så hade vi med oss massa sånna där pasta i kopp, när vi var iväg. Väger typ inget och det är bara att koka vatten och hälla på och låta stå i några minuter innan man äter.
 
Thermacell antimyggapparat!
Nivåklossar
Elsladd i rätt längd och rätt kontakt
Gaffatejp - ett måste
Ficklampa

Något som kan vara bra att tänka på är var man ska göra av skorna. Om det inte finns förvaring kan en stor plastlåda vara bra att ha med, då kan man ev ha skorna utanför. Det är otroligt hur mkt man drar in annars.
 
Jag brukar stoppa in ett par lådor med djupfyst gryta/köttfärssås etc (som jag har sedan tidigare i frysen) och låta den tina upp lite i kylskåpet och sedan komplettera med pasta el dyl. Då funkar den frysta maträtten som kylklamp i kylskåpet så att det håller kylan bättre. Om man som jag bara kan köra kylen på gasol medan man kör bilen så är det ett supertips då det är svårt att få tillräckligt kallt i kylen på gasol annars. På ställplats med el kan jag ha eldrift på kylen och då går det att komma ner i lägre temp.

En utomhusmatta att ha utanför dörren är bra att ha för att reducera mängden lera och smuts som man drar in i husbilen.
 
Glömde: Litet vattenpass för att se om/var nivåklossar behövs

Om ni inte har möjlighet att fixa bröd är en omniaugn en bra grej ( om det inte finns gasolugn förstås). Omnian sätter du på gasolspisen, du kan både baka i den och ha den till bakeoff- bröd. Funkar också till gratänger och annat. Kostar inte jättemätt heller.
 
Glömde: Litet vattenpass för att se om/var nivåklossar behövs

Om ni inte har möjlighet att fixa bröd är en omniaugn en bra grej ( om det inte finns gasolugn förstås). Omnian sätter du på gasolspisen, du kan både baka i den och ha den till bakeoff- bröd. Funkar också till gratänger och annat. Kostar inte jättemätt heller.

Vattenpass hade jag inte skrivit upp än, men det är smart både till husbilen och till annat vi ska bygga! :)

Tänkte packa med min lilla airfryer, för att kunna få en pizzaslice när man kommer hem på morgonkvisten efter att ha dansat hela natten, och croissant till brunch. :D
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 818
Senast: Otherside
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 315
Senast: ptr
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 324
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 461
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp